וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עלייה של 1% בריבית בנק ישראל תוך חצי שנה"

יובל מעוז

15.5.2008 / 19:08

זו התחזית של כלכלני הראל פיננסים למהלכי בנק ישראל בחודשים הקרובים. צופים כי העלאות הריבית יגיעו לרמה של עד 5% ב-2009

עלייה של 1% בריבית בנק ישראל תוך חצי שנה - זו התחזית של כלכלני הראל פיננסים למהלכי בנק ישראל בחודשים הקרובים, על רקע התגברות האינפלציה. ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל, צופה כי האינפלציה במאי תגיע ל-0.6%. זאת, בעוד האינפלציה המצטברת עד מארס 2009 צפויה לעמוד על 3.9%. "בנק ישראל יחזיר למעשה את האחוז אותו הפחית מאז חודש פברואר. כשהבנק התחיל להפחית את הריבית, לחצי האינפלציה היו חזקים יותר מאלה שהבנק העריך. הציפיות לאינפלציה רק ימשיכו לעלות - והבנק יצטרך להעלות את הריבית", אומר שראל.

שראל צופה כי העלאות הריבית לא ייפסקו ב-4.25%, ויעלו בטווח הארוך עד לרמה של 5% ב-2009. הוא אינו צופה תזוזות חדות בשער הדולר בחצי השנה הקרובה. תחזיתו לשער החליפין של המטבע האמריקאי בעוד שישה חודשים עומדת על 3.45 שקלים לדולר. בהראל אף צופים עלייה בריבית של הבנק הפדרלי, העומדת כיום על 2% - רמתה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2004. שראל צופה כי ריבית הבנק הפדרלי תעמוד על 2.25% בעוד חצי שנה - עלייה של 0.25% מגובהה כיום. הבנק הפדרלי הוריד את הריבית בארה"ב ב-3.25% מאז ספטמבר 2007. לאחר הורדת הריבית האחרונה של הפד, אותת הנגיד האמריקאי בן ברננקי, כי היתה זו ההורדה האחרונה בסדרת הפחתות הריבית.

בהראל מנתחים את מצב המשק ואת הגורמים שישפיעו עליו בחודשים הקרובים. במגזר המסחר הבינלאומי, מציינים בהראל את הירידה הקלה ביצוא וביבוא הסחורות. יצוא הסחורות - ללא יהלומים, אוניות ומטוסים - ירד ב-2% באפריל - אך עלה ב-28% ב-12 החודשים האחרונים. יבוא הסחורות ירד ב-5% באפריל, אך עלה ב-31% ב-12 החודשים האחרונים. בהראל כותבים כי "הירידה החדה ביבוא הסחורות משקפת בעיקר ירידה ביבוא דלקים, וגם ירידה קלה ביבוא מוצרי צריכה בני קיימא".

"נתוני בנק ישראל מצביעים על ירידה חדה ומטרידה במספר המשרות בסקטור העסקי", מציינים בהראל. שראל מוסיף כי "מדובר בשינוי מגמה, אשר נמשכת מזה 3-2 חודשים. השינוי לא מתרחש על רקע האטה בצמיחה, מכיוון ששינוי שכזה מתבטא בתעסוקה רק לאחר כחצי שנה. הצמיחה בחצי השנה האחרונה היתה טובה מאוד. הירידה במספר המשרות מתרחשת זה מספר חודשים, וזו נורת אזהרה שיש לשים אליה לב". בנוסף, מציין שראל כי "הכנסות המדינה ממסים הסתכמו ב-15.5 מיליארד שקל באפריל. להערכתנו, תוואי ההכנסות ממסים ממשיך להיות גבוה במעט מהתכנון בתקציב המדינה ל-2008".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully