וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעיית הציבור? תחליף החלב של סימילאק הכולל לקטוז מוצג לצרכנים כנטול לקטוז

רינה רוזנברג

15.5.2008 / 16:41

סימילאק: כמו במדינות רבות בעולם, כך בישראל, קיימת רמת לקטוז תחתיה מוצר נחשב כ"ללא לקטוז"



הורים רבים לתינוקות עם אי סבילות ללקטוז שהשתמשו בתחליף חלב, נהגו לרכוש את תחליף סימילאק טופ FREE שמוגדר על ידי החברה בתור התחליף החלבי היחיד בישראל ללא לקטוז. מתברר כי התחליף לא באמת נטול לקטוז ועל גבי תווית המרכיבים מופיע כיתוב המציין כי על כל 100 גרם של אבקת תחליף יש 113.9 מ"ג של לקטוז.



כיתוב זה סותר את התווית המופיעה על גבי האריזה הטוענת כי התחליף הוא ללא לקטוז, ואת הנכתב באתר האינטרנט של חברת סימילאק כי ניתן לסמוך על מוצר סימילאק טופ FREE - כאשר יש חשש שהתינוקות מפתחים אי סבילות ללקטוז המצוי בתרכובות מזון לתינוקות השונים.



משיחה עם נציגת שירות הלקוחות של החברה, מתברר כי לאחרונה נערכו שינויים גרפים בתווית האריזה. לכן רק כעת ניתן לראות שאכן יש כמות קטנה של לקטוז באבקה ושהיא לא נטולת לקטוז כפי שניתן היה לחשוב קודם. לדברי נציגת שירות הלקוחות, כמות הלקטוז הינה מזערית והיא נמצאת ברמה המותרת על פי תקנות משרד הבריאות שלא יכולה לפגוע בתינוקות עם אי סבילות ללקטוז. עם זאת, בחברה מדגישים כי האבקה לא מיועדת לשימוש תינוקות או פעוטות בעלי גלקטוזמיה.



מחברת סימילאק נמסר בתגובה כי כמו במדינות רבות בעולם, כך בישראל, קיימת רמת לקטוז תחתיה מוצר נחשב כ"ללא לקטוז". סימילאק לקטוז FREE מכיל כמות מזערית של לקטוז שאושרה על ידי משרד הבריאות כ"ללא לקטוז". המוצר מיועד לתינוקות הסובלים מאי סבילות ללקטוז המתבטאת ברגישות ללקטוז במערכת העיכול. על גבי האריזה כתוב כי מוצר זה אינו מיועד לחולי גלקטוזמיה - הכוונה לתינוקות אשר אינם יכולים לעכל לקטוז כלל. זאת, עקב שאריות מזעריות של לקטוז הקיימות במוצר.



המוצר מאושר על ידי משרד הבריאות. בתדריך להזנת התינוק הבריא והפעוט בישראל באתר משרד הבריאות מפורטת תרכובת מזון לתינוקות ללא לקטוז על בסיס חלבון חלב פרה. התדריך קובע, בין השאר, כי המוצר מתאים לתינוקות עם אי סבילות ללקטוז ואינו מתאים לתינוקות עם אבחנה של גלקטוזמיה מחשש לשארית של לקטוז. למען הסר ספק, דואגת חברת אבוט, יצרנית סימילאק, לציין על תווית המוצר המלצה להיוועץ ברופא טרם השימוש.



ממשרד הבריאות נמסר כי במדינת ישראל - כבמרבית מדינות העולם - מותרת הימצאות לקטוז בערכים נמוכים מאוד במזון לתינוקות. זאת, על בסיס חלבוני חלב המסומן כ"ללא לקטוז" - סוכר חלב. זאת, בהתבסס על מגבלות הטכנולוגיות הקיימות. בארץ, הרמה המירבית המותרת של לקטוז במזון לתינוקות מסוג זה, עומדת על 25 מ"ג לקטוז ל-100 קק"ל של המוצר. החישוב נעשה לפי 100 קילו קלוריות ולא לפי 100 גרם של אבקה.



באירופה אושרה באחרונה הצעת חוק, לפיה תשונה רמתה המירבית של 10 מ"ג לקטוז ל-100 קק"ל. הצעה זו תיכנס לתוקפה ב-2011. אולם גם ברמה זו, במוצרים מסוג זה לא מדובר בערך אבסלוטי של אפס לקטוז.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully