וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאחזים באינטרנט

דפנה מאור

17.10.2001 / 13:21

המו"ל של "פייננשל טיימס" ממשיך להשקיע באינטרנט למרות שלא עמד בציפיות

חברת פירסון, המו"ל של ה"פייננשל טיימס", פירסמה היום אזהרת רווח קשה והיא צופה כי הרווח השנתי שלה ייפול בהרבה מהתחזיות. בדומה לעמיתיה בענף, הוכתה פירסון קשות מהנפילה בהכנסות מפרסום בשל מצב הכלכלה העולמית. החברה אמרה גם כי התקפות הטרור על ארה"ב החמירו את תמונת המצב של שוק הפרסום.

ההאטה בשוק הפרסום פגעה קשות בפירסון, כמו גם במתחרותיה, כגון דאו ג'ונס, אולם חלק ניכר מהפגיעה מגיע מחטיבת האינטרנט. חטיבה זו, המפעילה בין היתר את אתר FT.com - הגירסה המקוונת של "פייננשל טיימס" - צפויה לרשום הפסד של 85 מיליון דולר במחצית השנייה של השנה. בשנת 2000 היתה אחראית חטיבה זו לנפילה של 39% ברווחי המו"ל.

למרות זאת, פירסון הודיעה היום כי בכוונתה לרכוש את השליטה באתר Marketwatch.com FT מידי שותפתה למיזם זה, חברת MarketWatch (סימול MKTW) האמריקאית. פירסון אמרה כי האתר, העוסק בדיווחים כלכליים על שוקי בריטניה ואירופה, ישלים וירחיב את אתר FT.com.

פירסון, יש לציין, מחזיקה בנכסי מדיה רבים, אשר האינטרנט אינו הגדול שבהם. היא המו"ל הגדול בעולם של ספרי לימוד ומחזיקה בהוצאת הספרים הידועה פינגווין. אולם, האינטרנט תפס מקום כל כך מרכזי בהכרזות החברה וביחסי הציבור שלה, שלעתים קשה לזכור זאת. החברה דבקה בעקשנות בחזון שלה. בראשות המנכ"לית מרג'ורי סקרדינו גדלו ב-2000 השקעותיה של פירסון בפעילות מקוונת פי חמישה לעומת 1999, והחברה שמרה בקנאות על מודל הגישה החופשית לאתר הדגל שלה. היא הקימה את אתר FT MarketWatch והשקיעה במגזין הכלכלה החדשה "אינדסטרי סטנדרד".

מודל החינם של FT.com מקובל יותר בשוק מאשר המודל של המתחרה הגדול ביותר - "וול סטריט ג'ורנל" המקוון. המו"ל של הג'ורנל, דאו ג'ונס (סימול DJ), בחר לספק את האתר למנויים בתשלום, כאשר המנויים על העיתון המודפס מקבלים הנחה בדמי המנוי לאתר. גם הדאו ג'ונס טרם ראה ברכה מעמלו באינטרנט, ודיווח בשבוע שעבר על פגיעה קשה בעסקיו כתוצאה מנפילה בנפח הפרסום בעיתון. לאחרונה החל האתר של הג'ורנל לפרסם מודעות בתוך הכתבות. מבחינת ביצועי המניה ניתן לראות כי דאו ג'ונס הוביל מתחילת השנה.

ההשקעות של פירסון טרם נשאו פרי רווחי. בשנת 2000 רווחי החברה נפלו ב-39% בעקבות ההשקעות בתחום האינטרנט. אולם המנכ"לית סקרדיני עדיין היתה אופטימית בחודש מארס השנה, וצפתה מעבר לרווחיות בפעילות האינטרנט עד סוף 2002. במחצית הראשונה של שנת 2001 עברה החברה להפסד, ובאוגוסט נסגר המגזין "אינדסטרי סטנדרד", שהסב הפסד כבד למשקיעים בו.

מודל האינטרנט של FT עדיין לא הוכיח את עצמו, ועתה עומדת פירסון בפני משבר כולל וחמור העובר על עולם העיתונות כולו.

בשבוע שעבר דיווח הדאו ג'ונס, המו"ל של "וול סטריט ג'ורנל", על נפילה של 64% ברווח התפעולי ברבעון השלישי. עבור הרבעון הרביעי צפה כי לא יעמוד בתחזיות, וכי נפח הפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל" יירד ב-35%-45%.

נייט רידר (סימול KRI), המו"ל של "סן חוזה מרקיורי", רשם ירידה של 27% ברווח ברבעון השלישי. גאנט (סימול CGI), המו"ל של העיתון "USA טודיי", דיווח על נפילה של 16% ברווחי הרבעון השלישי מסיבות דומות, ואמר כי האטה צפויה גם ברבעון הרביעי של השנה.

לצד המו"לים הוותיקים נכוו קשה גם כמה יזמים חדשים - "אינדסטרי סטנדרד", מגזין הכלכלה החדשה, נסגר כאמור לפני מספר חודשים לאחר שצבר הפסדים. בריל מדיה, המוציאה לאור מגזינים ואתרי אינטרנט, הודיעה השבוע על סגירת המגזין "בריל'ס קונטנט" ומכירת אתר "אינסייד.קום".

ל"פייננשל טיימס" נותרה עוד שנה להגיע לרווחיות שהבטיחו מנהליו בתחום האינטרנט. ההשקעה הנוספת במרקטווץ' מהווה מעין אישור חוזר לאמון שלהם במדיום הכלכלה החדשה, אבל אולי יידרש לפירסון ולענף כולו נס קטן כדי להחזיר את החיים למסלולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully