וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל יחטיא גם השנה את יעד האינפלציה

מוטי בסוק

17.5.2008 / 20:18

כך העריכו בסוף השבוע בכירים במשרד האוצר, בתגובה למדד אפריל הגבוה. מתחו ביקורת קשה על מדיניות הנגיד בחודשים האחרונים

בנק ישראל יחטיא גם השנה את יעד האינפלציה השנתי של הממשלה, העומד על 3%-1%; כך העריכו בסוף השבוע בכירים במשרד האוצר, בתגובה למדד אפריל הגבוה (1.5%) שפורסם שלשום (ה') על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במשרד האוצר החליטו לסטות ממדיניותם הקבועה ולהגיב על המדד הגבוה. מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, אמר אתמול (ו') בתגובה למדד אפריל הגבוה ולמדד המצטבר הגבוה (1.6%) בארבעה החודשים הראשונים של 2008: "אני בטוח כי בנק ישראל, האמון על המדיניות המוניטרית, יידע כדרכו להפעיל את הכלים הנכונים בצורה שקולה ומאוזנת, כדי להביא את המשק לעמוד ביעדי האינפלציה שנקבעו - מתוך ראייה כוללת של טובת המשק הישראלי".

לאחר מספר חודשים של אי בהירות, הבהיר מדד אפריל כי המשק הישראלי גולש לאינפלציה גבוהה, כמוה לא ידע בשנים האחרונות. בבנק ישראל לא הגיבו בסוף השבוע לפרסום מדד המחירים לצרכן. בבנק ישראל שוררת מבוכה רבה. כבר עתה ברור כי הנגיד, סטנלי פישר, יעלה בסוף החודש את הריבית במשק. השאלה היא רק באיזה שיעור יבחר הבנק להעלות את הריבית: 0.25% או 0.50%.

מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, אמר עוד ביום שישי כי "יציבות המחירים היא אחד היעדים המרכזיים של הכלכלה הישראלית". לדבריו, חשוב לזכור כי הסיבה לעלייה הגבוהה של המדד באפריל ומתחילת השנה (1.6%) אינה נובעת רק מעלייה בביקושים המקומיים, אלא בעיקר מעלייה במחירי מוצרים מיובאים עקב התייקרות חומרי הגלם בעולם. בכירים באוצר מתחו בסוף השבוע ביקורת קשה על מדיניות הנגיד בחודשים האחרונים, בעיקר על שתי הפחתות הריבית בסוף פברואר ובסוף מארס, בשיעור של 0.5% לכל הפחתה. לדבריהם, בסוף מארס, כשהיה ברור כי האינפלציה בישראל גבוהה בעקבות המדד המפתיע של אותו חודש - היה על הנגיד להעלות את הריבית. לדבריהם, הניסיון לסייע לצמיחה וליצואנים בא על חשבון פגיעה ביעד המרכזי של בנק ישראל, יציבות המחירים. הבכירים באוצר לא ידעו לומר באיזה שיעור צפוי הנגיד להעלות את הריבית. באוצר העריכו בסוף השבוע, כי הבטחות הנגיד להחזיר את האינפלציה במשק ליעד הממשלה במחצית השנייה של 2008 - נגנזו בחמישי האחרון עם פרסום מדד אפריל. עוד העריכו באוצר כי החזרה לתחום היעד תוכל להתבצע לכל המוקדם רק לקראת אמצע 2009. באוצר הדגישו כי תקציב 2008 נבנה לפי הנחת אינפלציה ממוצעת של 2.4% ב-2008, ולפיכך לעלייה באינפלציה הממוצעת השנה יהיו השלכות משמעותיות על תקציב המדינה, הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות. בתקציב 2008 יש אמנם רזרווה לעליות מחירים לא צפויות, אולם מרביתה כבר הוצאה למטרות אחרות.

בסקירה הכלכלית של בנק לאומי ב-30 באפריל 2008, חזו כלכלני הבנק את הנולד. נכתב בה כי "להערכתנו, החריגה של האינפלציה מהיעד צפויה לבלוט בחודשים הקרובים עם הגעת קצב עליית המחירים השנתי לכ-5%-4.5%, לעומת 3.7% בחודש מארס. זאת, על רקע עליות המחירים הצפויות, בעיקר בתחום המזון, האנרגיה והדיור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully