וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלילות סרגיי ברין בחולון

מעיין כהן

17.5.2008 / 23:18

אזור התעשייה של חולון נהפך ביום חמישי האחרון למקום הלוהט ביותר להיות בו. סרגיי ברין, אחד ממייסדי גוגל הגיע ל"גראז' גיקס"

אזור התעשייה של חולון שבימים כתיקונם אינו אפוף אבק כוכבים - נהפך ביום חמישי האחרון למקום הלוהט ביותר להיות בו, במיוחד אם אתה יזם, מנכ"ל, סטארט-אפיסט, עיתונאי או סתם מעריץ של גוגל. סרגיי ברין, אחד ממייסדי ענקית החיפוש, הגיע לישראל לרגל ועידת נשיא ישראל 2008 וביקר ביום חמישי בערב באירוע שאירגן לכבודו יוסי ורדי ו"גראז' גיקס" - מתחם ללא מטרות רווח לקידום יצירתיות וחדשנות טכנולוגית במימון הקרנות גיזה וכרמל. ברין הגיע לגראז' מלווה בהוריו, מנהלת יחסי הציבור של גוגל אירופה, ובכירי גוגל ישראל, בהם המנכ"ל מאיר ברנד, מנהלי מרכזי הפיתוח יוסי מטיאס ויואל מארק וסמנכ"לית השיווק ריקי דרורי, על כל צוות יחסי הציבור הישראלים ממשרד שטרן-אריאלי.

לכל אורכו של האירוע, היה ברין במצב רוח מרומם, התבדח עם הקהל שסבב אותו ונהג בצניעות ובסבלנות מפתיעה: לבוש בג'ינס וחולצה אפורה עם לוגו של גוגל כמובן, הוא קיבל בהבנה את עשרות הסקרנים שנדחקו לצידו וביקשו ממנו להצטלם לצידם. למעשה, גם ברין עצמו הגיע לאירוע מצויד במצלמת ענק, וביקש מהנוכחים רשות לצלם אותם למזכרת. חייבים להודות על האמת - כשרואים את ברין במציאות, על פני הילד שלו וסגנון הלבוש הבלתי פורמלי, קשה שלא להיזכר שמדובר בסך הכל בצעיר בן 35, שאלמלא היתה תמונתו מרוחה בעיתונים על בסיס יומי, היה יכול בקלות להיחשב לאחד מחברי הגראז'.

לאחר שסיים את סבב הצילומים ונשנש מהכיבוד, הציגו בפני ברין אנשי הגראז' מצגות של המצאות שונות שפותחו במקום, בהן שעון הבנוי מאופניים, אסלות ניידות, וכן מופע מוזיקלי של מערכת תופים רובוטית. ואולם, המופע האמיתי של הערב החל כאשר ברין עצמו עלה לבמה, והחליף את ארשת הפנים הקפואה - ויש שיאמרו הרובוטית משהו שגילה באותו הבוקר בבית הנשיא, במצב רוח מרומם, הטעון בחוש הומור בריא ובסבלנות אינסופית. "חייכו בשבילי", אמר ברין כשעלה לבמה, וצילם את הקהל המופתע במצלמתו. בתגובה, עקץ אותו יוסי ורדי ואמר: "תעלה את התמונות לפליקר (אתר שיתוף התמונות של יאהו)"; ברין לא התבלבל והשיב כמתבקש: "אעלה אותן לפיקאסה (אתר שיתוף התמונות של גוגל)".

"מדהים לראות את כל היצירתיות והחדשנות בישראל", אמר ברין בפתח נאומו, "ולא רק כאן, אלא לאורך כל הביקור. במקום לבלות את הזמן בוועידת הנשיא, היה עדיף אם הייתי מבלה אותו כאן", הוסיף וזכה לתשואות הקהל. ברין נעל את נאומו במילים "אני לא רוצה לשעמם אתכם בהערות", והזמין את הקהל לשאול אותו שאלות. למרבה ההפתעה, הקהל הגיב בשתיקה נבוכה. ברין החליט לשבור בעצמו את הקרח והחל להפנות שאלות לעבר הקהל: "כמה כאן עובדים בחברת סטארט-אפ?", שאל. חלק ניכר מהקהל הרים יד. "וכמה ממומנים על-ידי קרנות?" כמעט כולם הרימו שוב את ידיהם. "יש לכם כאן בועה", הכריז ברין, ואז פנה ליוסי ורדי ותיקן את דבריו "סליחה, יש לך כאן בועה". "מי רוצה את האימייל של סרגיי", שאל ורדי בתגובה, וברין נידב אותו לכל המעוניין: sergey@google.com. עם זאת, הוסיף בחיוך כי: "יש לנו מסנן ספאם יעיל מאוד".

האם תהיה כמו ביל גייטס כשתגדל?

מרגע זה ואילך, השיחה עם ברין קיבלה תפנית מפתיעה והקהל החל לירות לעברו שאלות בזו אחר זו. חייבים להודות - במבט מן הצד, היה מדובר במעמד כמעט הזוי: הנה מייסד חברה ששווה מיליארדים, המותג החזק בעולם, עומד על במה מאולתרת באזור תעשייה בחולון, ועונה במשך חצי שעה, בסבלנות מעוררת השתאות, לשאלות שהפנה לעברו הקהל, במה שהפך להיות ראיון רב משתתפים ספונטני בהנחיית הקהל. אם תרצו, ממש ראיון בסגנון ווב 2.0. הנה תקצירו:

האם גוגל עומדת לחתום על שיתוף פעולה עם יאהו? "כמעט הבאתי את סוזן דקר (נשיאת יאהו, מ"כ) איתי לכאן הערב. יכולנו לחתום על שיתוף פעולה בנסיעה לגראז' גיקס". האם העובדה שגוגל מפתחת אפליקציות לאייפון לא מתנגשת עם מערכת אנדרואיד (מערכת קוד פיתוח חינמית לטלפונים ניידים)? "לדעתי, אנדרואיד לא מתחרה עם האייפון. לאייפון יש המון יישומי ווב, בהשוואה למכשירים אחרים כמו בלקברי. אנשים גולשים יותר באינטרנט בעזרת האייפון, וזה טוב כי אנחנו רוצים שאנשים יגלשו יותר".

מהו מנוע החיפוש השני הטוב ביותר אחרי גוגל? "יש הרבה טובים, וכל אחד עושה משהו קצת אחר. קשה לומר. מה שכן, נקודות השיפור של מנועי החיפוש הם ממשק המשתמש".

מה אמא אמרה על כך שהפסקת את הלימודים לדוקטורט? "היא התאכזבה, ועדיין מצפה שאשלים אותו. אולי אבוא לסיים אותו כאן בישראל".

אתה מתכנן לעבור לישראל? "דווקא נחמד פה. במחשבה שנייה, אולי אבוא לישראל אחרי שאסיים את הדוקטורט".

איך זה היה בתחילת הדרך, כשגוגל היתה חברת סטארט-אפ ויאהו היתה השולטת בשוק? "בשנת 1996 ניגשנו ליאהו עם אבטיפוס של המנוע שלנו. עוד לא היה לנו מוצר, והצענו ליאהו לבנות עבורם מנוע חיפוש ממש טוב תמורת כמה מיליוני דולרים. הם לא רצו, ואני לא מאשים אותם. היינו חבר'ה צעירים בתחילת הדרך, והם כבר היו חברה גדולה. הם אמרו לנו: 'לכו תקימו חברה, תבנו מנוע חיפוש ואז תבואו אלינו'. אז זה מה שעשינו. זו היתה עצה טובה".

מה מדיר שינה מעיניך? "ג'ט לג, רוחות של אימיליים שלא נענו. סתם. האמת היא שאני די מאושר, לא יכול להתלונן".

מה אתה חושב על מודו (הפיתוח לסלולרי של דב מורן)? "מה זה מודו?"

מתי תקנו את פייסבוק? "אנחנו תמיד פתוחים להצעות, אבל בכיוון הזה שום דבר לא עומד הפרק. לגוגל יש רשת חברתית משלה, אורקוט, שבארצות הברית היא פחות מוכרת".

מה ההמצאה הטובה ביותר חוץ מגוגל? "אני תמיד נדהם מחדש מוויקיפדיה זה רעיון כל כך פשוט. לא הייתי מנחש שזו תהיה הצלחה כל כך גדולה. הייתי רוצה לראות גם את לינוקס (מערכת הפעלה בקוד פתוח, מ"כ) מצליחה, אני חושב שהם צריכים לעבוד על השימושיות".

האם תהיה כמו ביל גייטס כשתגדל? "אני מוחמא מזה שאני עדיין לא נחשב גדול. אני חושב שגם לי וגם לגייטס היה מזל גדול בחיינו, אבל בזה מסתיים הדימיון בינינו".

עוד נשאל ברין כיצד הגיעה גוגל למודל העסקי שלה, שמבוסס על מודעות מלים הצמודות לתוצאות החיפוש שאלה תמימה לכאורה, שטומנת בחובה בקשה לאישור השמועות לפיהן ליוסי ורדי היה חלק ביצירת המודל. שמועות אלה פורסמו בעבר, אך מעולם לא אוששו באופן רשמי על-ידי מייסדי גוגל עצמם. ברין, שהבין יפה למה מכוונת השאלה, ענה בחיוך: "יוסי המציא לנו את נוסחת הקסם: הוא אמר לנו, שני שלישים מהעמוד תקדישו לתוצאות אורגניות, ושליש מהעמוד למודעות, וזה מה שעשינו". אין ספק שהקהל אהב את התשובה.

ככל שהתקדמה השיחה עם הקהל, נראה היה שברין רחוק מלהתעייף ויכול להמשיך ולענות על שאלות ככל שיידרש אך הראיון הגיע לסיומו לאחר שאמו של ברין הפטירה לכיוונו: "מתי כבר תפסיק לענות על שאלות נוספות"?, ומאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל, עלה לבמה וביקש לשחרר את ברין והוריו להמשך עיסוקיהם. נראה, כי למרות שמשפחת ברין הגיעה לישראל במטוס פרטי ומתניידת להנאתה במסוק גם היא כבר היתה עייפה לאחר עוד יום ארוך ועמוס חוויות בישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • ברין
  • גוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully