וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד מנהלי הרכש: ההאטה הגיעה לישראל

אורה קורן

18.5.2008 / 11:37

אחרי 29 חודשים במגמת התרחבות, בחודש אפריל המשק היצרני בישראל עבר להאטה. המדד רשם ירידה חדה של 7.9%

המשבר הכלכלי העולמי נותן אותותיו במשק. הביקושים בחודש אפריל ליצוא הישראלי רשמו ירידה וכמוהם גם הביקוש בשוק המקומי. ירידה זו נרשמה למרות העובדה שבחודש אפריל חל חג הפסח, ובו בדרך כלל יש עלייה בביקושים המקומיים. מארגון מנהלי הרכש ומחברת דן אנד ברדסטריט, עורכי המדד, נמסר כי אחרי 29 חודשים במגמת התרחבות, בחודש אפריל 2008 המשק היצרני בישראל עבר להאטה.

בחודש אפריל נרשמה ירידה חדה של 7.9% במדד מנהלי הרכש, וערך המדד היה 42.6% (כאשר ערך המדד נמצא מתחת לקו ה-50%, הדבר מעיד על האטה במשק). הירידה נובעת בעיקר מירידה בביקושים בחו"ל ובשוק המקומי, שהובילה להקטנה בתפוקת המפעלים בארץ. עם זאת, יתכן שחלק מהירידה בתפוקה נובע מחג הפסח עצמו, בו נסגרו מפעלים רבים ואחרים עבדו בתפוקה חלקית בלבד. כלכלני דן אנד ברדסטריט ציינו, כי כבר במארס נצפתה ההאטה במשק היצרני בישראל. הסיבה המכרעת לירידה ביצוא היא ההאטה במשק האמריקאי, הנמשכת מזה כשלושה חודשים וגורמת לירידה בביקוש למוצרים מישראל.

בחינת רכיבי המדד מעלה כי רכיב הביקושים המקומיים היה החודש 41% - ירידה חדה של 9% לעומת חודש מארס. רכיב הביקושים לייצוא ירד החודש ב-8.1% לערך של 48.9%, וזאת לאחר 37 חודשים רצופים בהם היה במצב של התרחבות.
רכיב תפוקות הייצור שעבר בחודש שעבר למצב של האטה אחרי 28 חודשים בהתרחבות, ירד החודש ירידה דרמטית של 10%, וערכו בחודש אפריל היה 37.4%. אולם, כלכלני המדד מציינים כי הסיבה העיקרית לירידה בתפוקות הייצור היא חופשת הפסח. רכיב התעסוקה, המעיד על גידול בביקוש לעובדים במגזר היצרני, רשם החודש ערך של 51.6%, לאחר ירידה קלה של 1.1% בלבד. אולם קיים חשש כי במידה ותמשיך ההאטה בביקושים, תרשם גם האטה בהעסקת עובדים במגזר היצרני בישראל.

רכיב המחירים ירד החודש ב-2.3% והוא עומד על 71.3% - ערך המעיד על המשך עליית מחיר חומרי הגלם זה החודש ה-35 ברציפות. רכיבי המלאי (מלאי חומרי גלם ומלאי מוצר מוגמר) נמצאים בהאטה המעידה על ירידה במלאי. ערכי הרכיב היו 44.8% ו-49.5% בהתאמה. רכיב זמני האספקה ליבוא נמצא בהאטה המעידה על קיצור זמני האספקה לחו"ל. עם זאת רכיב זמני האספקה המקומי עבר למצב של התרחבות, ככל הנראה, בהשפעת החג.

מדד מנהלי הרכש בארה"ב ובאנגליה

נתונים שנתקבלו ממדדי מנהלי הרכש בארה"ב ובאנגליה מראים, כי המשק היצרני האמריקאי ממשיך זה החודש השלישי ברציפות, להימצא במגמת האטה. מגמה זו היא למרות שרכיב הביקושים עדיין נמצא במגמת התרחבות בארה"ב. מנגד, המשק היצרני האנגלי עדיין נמצא במגמת התרחבות, אם כי נצפתה החודש התמתנות נוספת במגמה. במשק האמריקאי הערך שנמדד החודש היה 48.6%, בעוד שבמשק האנגלי הערך שנמדד היה 51.0%. בשני המשקים מנהלי הרכש מביעים את חששם ודאגתם ממצב המשק היצרני בחודשים הקרובים.

  • עוד באותו נושא:
  • רכש
  • d&b

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully