וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מגזר הנדל"ן הוא הנפגע העיקרי מהתחזקות השקל"

טל לוי

18.5.2008 / 13:30

כך עולה מסקירה שהוציא בית ההשקעות לידר המתייחסת להשפעת התחזקות השקל ועליית האינפלציה על הסקטורים השונים במשק

לידר שוקי הון הוציאו הבוקר סקירה המתייחסת להשפעת התחזקות השקל ועליית האינפלציה על הסקטורים השונים במשק הישראלי. מן הסקירה עולה כי סקטור הנדל"ן עשוי להיות הנפגע העיקרי, ואילו סקטור הפרמצבטיקה הוא החסין ביותר להשפעות. הנפגעות העיקריות בתחום הנדל"ן הן החברות המקומיות הפועלות בחו"ל, שגייסו בישראל כספים המשמשים כהון לפעילות בחו"ל. מי שיפגע פחות מעליית האינפלציה והתחזקות השקל יהיו החברות המקומיות, ואלו שידעו לעשות גידור של החוב המדדי בהתאם למטבע בו רכשו את הנכסים. בסקירה שפירסמו נכתב כי: "הנפגע העיקרי הוא סקטור הנדל"ן, כאשר הפגיעה בחלק גדול מהמקרים הינה כפולה: ראשית, לחלק גדול מהחברות חוב גבוה אשר רובו הגדול צמוד למדד, והאינפלציה הגבוהה תביא להוצאות מימון גבוהות מאד ברבעון. שנית, העובדה שחברות רבות הן גם פעילות בחו"ל מביאה לכך שהתיסוף בשקל פוגע בשווי הנכסים של החברות".

דווקא הבנקים כמעט ולא נפגעים, שכן אינפלציה גבוהה תורמת בדרך כלל לשורת רווחי המימון (עודף נכסים צמודי מדד). הירידה בדולר פוגעת בעיקר בשוויים של הנכסים בחו"ל, והנפגע העיקרי מכך יהיה בנק דיסקונט, שבבעלותו אחזקות גדולות בניו יורק.

ענף הטכנולוגיה מושפע במידה רבה מן הדולר וכמעט ואינו מושפע מהאינפלציה, שכן חלק ניכר מן ההוצאות בענף הן שקליות בעוד ההכנסות הן דולריות. כתגובה לכך נשמעו כבר קולות מחברות בענף, כי הן אינן מעלות שכר לעובדים בארץ, וכי הן שוקלות לפתוח מרכזי פיתוח במדינות בהן עלות שכר כוח האדם היא נמוכה יותר.

סקטור הביטוח נפגע מעליית האינפלציה וירידת הדולר, הן בשל פגיעה בתיק ההשקעות וגידול בהתחייבויות של חברות הביטוח, והן מאחר ודמי הניהול בפוליסות המשתתפות הינם ריאליים. כלומר, חברות הביטוח ירוויחו פחות מגביית דמי ניהול בשנת 2008 (מעבר ל- 0.6% המינימליים), ועל כן יציגו גם תוצאות נמוכות יותר השנה.

במגזר הכימיה, עוצמת השקל משפיעה לרעה על הוצאות שכר העבודה של כי"ל ומכתשים אגן, שמרביתן שקליות. יחד עם זאת, בצד ההכנסות שתי החברות נהנות מאוד מחוזקת האירו ומחוזקת הריאל הברזילאי.

ואילו בענף הפרמצבטיקה מתייחסים בלידר בעיקר לחברת טבע. מכירותיה של החברה מתבצעות לפי תמהיל מטבעי מגוון יחסית, כך שלערכו של הדולר אין השפעה מהותית מידי. כמו כן, עובדת היותה של טבע חברה רב-לאומית מביאה לכך שהוצאות שכר העבודה השקליות לא מהוות נטל כבד מידי. לעומת זאת, מציינים בלידר, כי משקלו של הדולר במכירות החברה יהיה מהותי לחברת התרופות פריגו, שמרבית מחירותיה מתבצעות בדולרים.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן
  • לידר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully