וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת המס מתעכבת והחוסכים משלמים

אתי אפללו

19.5.2008 / 20:01

עובדים העוזבים את מקום עבודתם אינם יכולים להעביר את כספי הפיצויים מהקופה של המעסיק האחרון לקופת גמל על פי בחירתם

עיכוב בהוצאתן של הוראות חקיקה במס הכנסה גורם לכך שעובדים העוזבים את מקום עבודתם אינם יכולים להעביר את כספי הפיצויים שלהם מהקופה של המעסיק האחרון לקופת גמל על פי בחירתם. תיקון 3, שהתקבל בתחילת 2008, גרם למהפכה בשוק החיסכון הפנסיוני. עם זאת, חקיקת המיסוי הנלווית לו עדיין לא התקבלה. העיכוב פוגע בחוסכים המעוניינים בהעברת כספי הפיצויים שלהם: הם נאלצים לשלם מס על הכספים כיום או לאבד תשואה שהיו יכולים לקבל עליהם, ואף עלולים לגלות בעתיד שהם יחויבו במס שלא היה נהוג בעת שפרשו מעבודתם.

עם עזיבת מקום עבודה, עובד עשוי להיות זכאי לקבל את כספי הפיצויים שנצברו בעבורו. יועצי פנסיה רבים מייעצים למי שעוזבים מקום עבודה לא למשוך את כספי הפיצויים, אף שהם נזילים, מכיוון שהם חלק מהחיסכון לגיל הפרישה. עם זאת, עובד שעזב את מקום עבודתו אינו משאיר את כספי הפיצויים בידי המעביד הקודם, אלא מעביר אותם לקופה על פי בחירתו.

עד כה הפקיד העובד את הכספים האלה במה שנקרא "קופת פיצויים אישית" - ואולם תיקון 3 ביטל למעשה את הקופות האישיות לפיצויים וקבע שהכספים יופקדו בקופות הגמל ה"רגילות". מס הכנסה עדיין לא הוציא הוראות משלימות לשינוי.
כדי להעביר את כספי הפיצויים מהקופה של המעסיק הקודם לקופה אישית, היה צורך בפנייה למס הכנסה לשם קבלת מסמך בשם "רצף זכויות". רק לאחר המצאת המסמך התבצעה העברת הכספים.

רו"ח אמיר גבאי - מנכ"ל B4, חברה לייעוץ מס לקראת פרישה - אומר: "רצף הזכויות מעניק למעשה לחוסך רצף בין הקופה הישנה של המעביד לקופה החדשה שבה הופקדו הכספים, ודוחה את ההתחשבנות עם מס הכנסה עד למועד משיכת הכספים בעת הפרישה. בלי אותו רצף זכויות, קופות הגמל אינן מאפשרות לעמית להעביר את כספי הפיצויים".

החשש: מיסוי רטרואקטיבי

בפברואר הפסיקו רשויות המס להוציא את המסמך, והעמיתים אינם יכולים להעביר את כספי הפיצויים לקופה אחרת בלי לשלם עליהם מס באופן מיידי. מצב זה הוא בעייתי בגלל כמה סיבות. הראשונה היא שעובדים רבים חוששים כי מעסיקיהם ייקלעו בעתיד לקשיים ולא יוכלו לשלם להם את הפיצויים, ולכן מחליטים למשוך את הכסף כעת ולשלם עליו מס. הסיבה השנייה היא הפסד של תשואה על הכסף בזמן שהוא נמצא אצל המעביד. אם העובד היה מעביר את הכסף לרשותו ומשקיע אותו, הוא היה עשוי לצבור ריבית. הסיבה השלישית, ואולי החשובה מכל, היא שרשות המסים מתכוונת להגביל את סכום הפיצויים והטבות הפרישה שעליו יינתן רצף הזכויות - והחוסכים ייאלצו לשלם מס על חלק מהכספים מיד כשיעברו מקום עבודה, ולא יוכלו לדחות את תשלום המס לעת הפרישה, כפי שהיה עד כה. לגבי אותם חוסכים שכבר פרשו ממקום עבודתם, מצב זה ייצור חקיקה רטרואקטיבית, שתחייב אותם בתשלום מס שלא היה קיים בזמן שפרשו.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בעקבות החקיקה, שנעשתה על ידי אגף שוק ההון במשרד האוצר, בוטלו קופות הפיצויים האישיות, ולפיכך הממונה על אגף שוק ההון אינו מאשר הפקדות בקופות אלה. חקיקה זו יצרה מצב שלפיו לא ניתן לבצע רצף זכויות בהתאם לתנאים המפורטים בסעיף 9 (7א) לפקודת מס הכנסה. "יחד עם זאת, רשות המסים פועלת במרץ רב כדי לתקן את החוק כנדרש ולאפשר ביצוע רצף זכויות. בימים אלה מטפלת הרשות בבקשות רצף זכויות בגין פרישות שנעשו עד סוף 2007. בתוך זמן סביר ובכפוף לחקיקה שתבוצע תודיע הרשות על אפשרות לבצע רצף זכויות באופן רטרואקטיווי החל בתחילת 2008, וכך ציבור הנישומים לא ייפגע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully