וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך קונים מפלגה: גאידמק יממן את פורשי הגמלאים במיליוני שקלים

גיא לשם

19.5.2008 / 7:23

הסכם בין הפורשים לגאידמק מנוגד לכאורה לחוק הבחירות

מההסכם, שנועד לאפשר את הקמתה של סיעת צדק לגמלאים כסיעה עצמאית בכנסת, עולה כי גאידמק מתחייב להזרים לקופת הסיעה החדשה סכום זהה לכספי מימון המפלגות שיקבלו חברי הכנסת במהלך הקדנציה לצורך פעילות המפלגה. מדובר ב-244 אלף שקל מדי חודש עד לבחירות הבאות, וכן כמיליון שקל בעבור כל חבר כנסת למימון הבחירות הבאות.



עוד מתחייב גאידמק בהסכם לממן את העסקתם של 22 עובדים שיביאו עמם שלושת חברי הכנסת הפורשים - משה שרוני, אלחנן גלזר ושרה מרום-שלו. העובדים ייהפכו לעובדי מפלגתו של גאידמק. מלבד עובדים אלה התחייבו הצדדים להעסיק שורה של יועצים מקצועיים על חשבון המפלגה, ובהם דוברת, יועץ אסטרטגי ויועץ משפטי.



העיתון "ישראל היום" חשף אתמול כי חלק מההסכמות בין שני הצדדים היו גם פרסונליות ונגעו להבטחת העסקתה של בת זוגו של גלזר, שתעבוד במפלגתו של גאידמק ואף תקבל מכונית צמודה מסוג מאזדה 3. גלזר היה האחרון שהחליט לפרוש מסיעת הגמלאים, ורק הסכמתו לפרישה מאפשרת את יצירת הסיעה החדשה.



ההסכם קובע גם את סידור המקומות ברשימת המפלגה לכנסת בבחירות הבאות ונותן לשרוני ולגאידמק את הזכות לקבוע מי יוצב בכל מקום. עם זאת, לפי סעיף 75א בחוק הבחירות מותר לחתום על הסכם לקביעת מיקום ברשימה לכנסת רק בתקופה המתחילה 90 יום לפני הבחירות.



מסיעת צדק לגמלאים נמסר: "ההסכם יבוצע בדייקנות בכפוף לכל החוקים הנוגעים לעניין, ובפרט חוק מימון מפלגות. לפי עמדתנו, ההסכם אינו נוגד חוק כלשהו. רשימת המועמדים לכנסת הבאה תורכב בכפוף לחוק הבחירות, לתקנון מפלגת צדק חברתי ולהסכם. בת זוגו של גלזר אינה נהנית מההסכם בין שרוני, גלזר ומרום-שלו, ולפי עמדתנו, אין כל מניעה כי מפלגה כלשהי תשכור את שירותיה של קרובת משפחה של חבר כנסת".



תגובתה של צדק חברתי לא התקבלה עד מועד הדפסת הגיליון.



ביקורת בכנסת על ההסכם



ההסכם שחתמו חברי הכנסת עם מפלגת צדק חברתי עורר ביקורת בכנסת. בין השאר נטען כי לאחר שחברי הכנסת הפורשים יוכרו כסיעה ויקבלו כספי מימון מפלגות חודשי מהכנסת, יחולו על הסיעה כללי חוק מימון מפלגות. החוק אוסר על יחיד לתרום למפלגה יותר מ-1,000 שקל בשנה רגילה, או 2,000 שקל בשנת בחירות. מכיוון שכך, משכורותיהם של עובדי המפלגה יוכלו להיות ממומנות רק מכספי המפלגה שנצברו עד כה ומתרומות שיינתנו לה לפי החוק, וגאידמק לא יוכל לתרום למפלגה יותר מהסכומים המותרים.



מצדק לגמלאים נמסר בתגובה כי הסיעה פועלת לפי החוק ככתבו ולשונו, ולא תבצע שום עבירה על החוק.



לאחר שוועדת הכנסת תאשר את פרישת שלושת חברי הכנסת, והם יוכרו כמפלגה, תקבל הסיעה החדשה מימון מפלגות חודשי מהכנסת בסך 244 אלף שקל. כמו כן תהיה הסיעה זכאית למימון של 283 אלף שקל בשנה להעסקת מנהל סיעה. בסך הכל תקבל המפלגה מהכנסת 3.211 מיליון שקל בשנה. סכום זה כולל כמיליון שקל שייחסכו לכנסת אם לא תוקם הסיעה החדשה, מכיוון שכל סיעה מקבלת תשלום חודשי קבוע של 61 אלף שקל, המשולמים בלי קשר למספר החברים בסיעה, ולאור עלות העסקתו של צוות פרלמנטרי.



יו"ר סיעת הגמלאים, ח"כ יצחק גלנטי, שיגר אתמול מכתב אל חברי ועדת הכנסת תחת הכותרת "הידרדרות הדמוקרטיה לזנות פוליטית". בין השאר שאל גלנטי במכתבו אם תשלום משכורותיהם של 22 עובדים שימונו על ידי הפורשים על ידי "צדק חברתי" אינו שוחד. לטענתו, "אישור הרשימה יביא לסכנה לדמוקרטיה, לחברה ולביטחון המדינה. אישור רשימת פורשי הגמלאים עלול להביא לקניית מפלגות על ידי נסראללה ואחמדינג'אד".







עוד כתב גלנטי: "מאחר שיש רינונים על קבלת מכונית לשימושו של חבר כנסת או מי מקרוביו, האם אין כאן פגיעה בכללי האתיקה?"



בתוך כך, הקואליציה פועלת להשגת רוב בוועדת הכנסת לדחיית המועד שבו תאושר התפלגותם של חברי הכנסת מסיעת הגמלאים. הוועדה תדון הבוקר בנושא.



מקורות בכנסת טענו אתמול כי תפקידה של ועדת הכנסת בעניין הוא טכני, ועליה לאשר את ההתפלגות. לדברי המקורות, מעולם לא היה מקרה שבו ועדת הכנסת לא אישרה בקשת התפלגות של חברי כנסת שהוגשה לפי החוק. עם זאת, הוועדה יכולה לדחות את ההצבעה.



נוסף על כך, התנועה לאיכות השלטון ביקשה אתמול מוועדת הבחירות המרכזית להוציא צו מניעה שיאסור על מפלגת צדק חברתי לחלק כספים או הטבות אחרות לבוחרים פוטנציאליים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully