וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון ידון היום בערעורם של אולמרט וזקן: נאספו עדויות חדשות שחיזקו החשדות נגד רה"מ

יהונתן ליס

19.5.2008 / 9:44

נבדקים גם חשדות נוספים בפרשה, כמו עבירות הפרת אמונים

להערכת הגורמים, חקירת החשדות עשויה להימשך כמה חודשים. להערכה זו הצטרף אתמול גם היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שאמר בראיון לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין כי "אני לא בטוח שבשבועות הקרובים נקבל החלטה משפטית, זו גישה לא ריאלית". בהתייחס למלחמה בשחיתות אמר מזוז, שהחברה הישראלית עוברת תהליך של "ניקוי", שייצור מציאות נקייה יותר.



ראש הממשלה אולמרט חשוד שבמשך תקופה ארוכה קיבל כסף מזומן מאיש העסקים האמריקאי משה (מוריס) טלנסקי. אולמרט טוען שהכספים נועדו למימון מערכות הבחירות שלו, ולכיסוי גירעונותיהן. לטענתו, האחראי לטיפול בכספים היה שותפו לשעבר ומקורבו, עו"ד אורי מסר. לצד אולמרט וטלנסקי, חשודה בפרשה גם מנהלת לשכתו ומזכירתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן. עוד פורסם ב"עובדה" שזמן קצר לאחר פרסום תחקיר "מוסף הארץ" על הקשרים בין אולמרט למסר, העביר האחרון כספים שהיו בידיו לידי שולה זקן. לפי החשד, את הכספים הביא במקור משה טלנסקי, והם נועדו לשימושו של אולמרט. התחקיר של הכתבים גידי וייץ ואורי בלאו מאוגוסט 2006 חשף כי אולמרט סייע ללקוחותיו של מקורבו, מסר, במתן הטבות של משרד התמ"ת, שבראשו עמד.



אולמרט וזקן ערערו נגד קבלת עדות מוקדמת מטלנסקי



היום (שני) ידון בית המשפט העליון בערעור שהגישו אולמרט וזקן נגד החלטת בית המשפט המחוזי להתיר לטלנסקי להעיד עוד לפני הגשת כתב אישום בפרשה. בתשובתה לערעור, מסרה הפרקליטות שיש חשש שטלנסקי לא ישוב מארה"ב כדי להעיד נגד ידידו בעבר, אולמרט. טלנסקי, מצדו, הודיע שלא יסכים להישאר בישראל אחרי 26 במאי.



בראיון לגלי צה"ל אמר היום פרקליטה של זקן, עורך הדין מיכה פיטמן, כי אם בית-המשפט העליון יאשר את גביית העדות המוקדמות משה טלנסקי, "לא יהיה מנוס מלדחות את ההליך". פיטמן הסביר כי בכוונתם לבקש ארכה טרם מתן העדות, כדי שיוכלו לקרוא את כל החומר שהפרקליטות מחויבת להעביר אליהם. במקביל, הדגיש פיטמן כי בדיון שייערך היום בנושא, בכוונתם להתנגד להליך כולו.



גורמים במערכת אכיפת החוק אמרו ל"הארץ" ש"כרגע מתרכזים פחות בהגדרת העבירות שייוחסו לאולמרט, אם ייוחסו, ויותר במשימת איסוף הראיות נגדו". הגורמים הוסיפו שהחקירה תימשך חודשים אחדים, אך ככל הנראה תימשך פחות מחצי שנה. לדבריהם, "רק בהמשך, החוקרים יקבעו באופן ברור לאילו עבירות ניתן לתרגם את חומר הראיות, והאם נאספו ראיות מספיקות כדי להאשים את אולמרט בעבירות שוחד, ובעבירות הנוספות".



לדבריהם, לצד עבירת השוחד, נבדקים חשדות לעבירות הפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע וקבלת דבר במרמה, שבהן חומר הראיות משמעותי יחסית. הם הוסיפו שהחוקרים בוחנים גם עבירות על חוק מימון המפלגות ועבירות על חוק איסור להלבנת ההון. אולם, ההערכה היא שהסיכויים לגבש תשתית ראייתית בעבירות אלה נמוכים יותר.



לדברי גורמים המעורים בחקירת הפרשה, בימים האחרונים נחקרו כמה עדים, ובהם פקידים במשרדי ממשלה שונים ועדים שנטלו חלק בביצוע פעולות בנקאיות שונות הקשורות לפרשה. לאותם עדים היתה נגיעה לתהליך העברת הכספים בין טלנסקי לאולמרט. בהעברות אלה היו מעורבים גם מסר וזקן.



"העדויות השונות שנאספו בימים האחרונים, נגבו בניסיון לתמוך, כראיות נסיבתיות, בראיה המרכזית נכון להיום, עדותו המפורטת של משה (מוריס) טלנסקי, שהעיד על כסף מזומן שהעביר לאולמרט לאורך שנים", אמרו גורמי אכיפה. על פי ההערכה, מכלול העדויות שנאספו עשוי לחזק באופן משמעותי את הראיות המרכזיות שכבר נאספו בפרשה.



הגורמים ששוחחו עם "הארץ" מתחו ביקורת נוקבת על התנהלות אולמרט בפרשה, ועל כך שטרם פינה זמן לחקירה נוספת: "מקורביו טענו שאנחנו מתייחסים אליו כאל אחרון החשודים, אבל נדמה לנו שאולמרט בעצמו בוחר להתנהג כחשוד בפרשה ולא כאדם שאין לו מה להסתיר", אמרו. "לכאורה, אם לא עבר את העבירות המיוחסות לו, הרי רק טבעי יהיה אם הוא יגיע לחקירה בהקדם ויבהיר את המצב. זה נכון לו גם מבחינה ציבורית, וגם מבחינה משטרתית".



הגורמים הזכירו שאולמרט וטלנסקי לא מכחישים את העברת הכספים ביניהם. המקורות אמרו כי "החוקרים מתעניינים במעטפות ובכסף, ולא בתמורה בהכרח. מדובר בסכומים גבוהים מאוד, שלאף אחד לא ברור מה עלה בגורלם". הם הדגישו שהחוקרים אינם מתכוונים להעמיק בחקירת התמורה, מכיוון שלפי החוק אין בכך צורך.



גורמים במערכת אכיפת החוק דחו את טענות מקורביו של אולמרט, כאילו חומר החקירה אינו מועבר לידי אולמרט כדי שלא יתאים את גרסתו בחקירה לראיות שבידי המשטרה. "יכולנו להעביר את חומרי החקירה לפני עשרה ימים, משום שהחוקרים הספיקו לגבות עדות ראשונית של אולמרט בפרשה שבה הוא עומת עם החומרים שנאספו עד אז", הסבירו הגורמים, "אלא שמאז נאספו עוד ראיות ועדויות רבות, שדורשות את התייחסותו של אולמרט לפני שיוכל לעיין בחומרים. ברגע שאולמרט ימסור גרסה ראשונית למידע החדש שנאסף מאז חקירתו הקודמת, לא תהיה מניעה מהעברת חומרי החקירה לידי פרקליטיו".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully