וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הבילינג משלמות את החשבון

הארץ

17.10.2001 / 17:42

חברות שקמו בעקבות אמדוקס, מנסות להתתמודד עם המשבר

מאת רוני ליפשיץ

פחות מחודש לאחר שחברת אמדוקס הודיעה על רכישת חברת קלריפיי (Clarify) הקנדית תמורת 200 מיליון דולר במזומן, נראה כי מה שנתפש תחילה כעסקת הזדמנות הוא חלק מתהליך חדש הצובר תנופה: שוק תוכנות החיוב והגבייה (בילינג) לחברות תקשורת, שהראה במשך 4-3 שנים פתיחות לחברות סטארט-אפ חדשניות, מתחיל לסגור את שורותיו מאחורי חומותיהן המבוצרות של חברות התוכנה הגדולות והמבוססות.

גם חברות מחקר המכסות את תחום הבילינג מאמינות כי מצוקת חברות הטלקום וספקיות השירותים - שהן לקוחות של תוכנות החיוב והגבייה - מחוללת תהליך רחב היקף של מיזוגים והיעלמות חברות קטנות באמצעות רכישה או סגירה. "לחברות הישראליות הקטנות הפועלות בתחום מומלץ לבחון שיתופי פעולה או מיזוגים, כדי להפחית סיכונים וליצור גופים טכנולוגיים גדולים יחסית, שעמם קל יותר לספקי התקשורת לעבוד", נכתב בסקירה של חברת המחקר IDC, שעדיין לא פורסמה, על שוק הבילינג.

חברת המחקר גיגה אינפורמיישן גרופ מעריכה כי ב-12 החודשים הבאים ייעלמו יותר ממחצית חברות הבילינג בעולם. כמה מהחברות שישרדו, יתמזגו בינן לבין עצמן, והנותרות, בעיקר המצליחות שבהן, יירכשו על ידי חברות הענק השולטות בשוק הבילינג העולמי. "חברות נסחרות בבורסה שהערכת השווי שלהן ירדה מאוד לאחרונה, בהן פורטל, טלסנס, Daleen וחברת CTI MIND הישראלית, הן יעד פוטנציאלי לרכישה", נכתב בדו"ח של החברה.

להתפתחויות אלה משמעות מיוחדת מבחינת התעשייה הישראלית - זו שממנה יצאה אחת מהחברות החשובות בעולם בתחום, וכמה חברות סטארט-אפ חדשניות.

חברת אמדוקס, שההנהלה ומרכז הפיתוח שלה ממוקמים בישראל, נחשבת לאחת מחמש החברות המובילות בשוק הבילינג העולמי, לצד חברות דוגמת קונברג'יס ו-AMS. מסע הרכישות של אמדוקס החל לפני כמה שנים: ב-1999 היא רכשה את ITDS תמורת 180 מיליון דולר; ב-2000 את סולקט הקנדית, המספקת פתרון בילינג לרשתות IP, תמורת מיליארד דולר; בתחילת אוקטובר השנה היא רכשה את חברת קלריפיי מחברת נורטל, תמורת 200 מיליון דולר.

בעסקה האחרונה ניצלה אמדוקס היטב את המשבר הכלכלי. נורטל רכשה את קלריפיי באוקטובר 1999 תמורת 2.1 מיליארד דולר, ורק לפני חודשיים העריך העיתון "יו.אס.איי טודיי" כי אמדוקס תרכוש את קלריפיי תמורת 400-300 מיליון דולר.

מיד לאחר העסקה, בתחילת החודש, אמר מנהל הכספים של אמדוקס, דב בהרב, כי לחברה יש 1.1 מיליארד דולר בבנק והיא מתכננת עסקות רכישה נוספות. "אנחנו מתכננים לבצע עסקות מיזוג ורכישה לשם השלמת קו המוצרים שלנו", הבהיר. בהרב הוסיף כי הוא ער לכך שבתחום חברות הבילינג לניהול קשרי לקוחות יש חברות רבות העומדות כיום למכירה. "הערכות השווי הנוכחיות נמוכות בהרבה מאלה שהיו בעבר", הגדיר את ההזדמנות העסקית של חברות בעלות מזומנים, כמו אמדוקס.

אנליסטית רוברטסון סטבנס, מריאן וולק, אמרה כי העסקה תאפשר לאמדוקס לספק לחברות הטלקום חבילת שירותים שלמה יותר. "הם עומדים להיות במצב ייחודי, שבו תהיה החברה ספקית של שירותי בילינג, טיפול בלקוחות וניהול הזמנות", אמרה.

אנליסטית גיגה אינפורמיישן גרופ בישראל, אליס סלפטר, אמרה כי מטרתה של אמדוקס היא להרחיב את היקף המוצרים והשירותים, שכן ספקיות התקשורת מחפשות ספק המעניק את כל השירותים.

היעד הבא

בחודש האחרון נפוצו שמועות כי היעד הבא של אמדוקס יהיה רכישת מיינד סי.טי.איי הישראלית. מאינד מפתחת תוכנת גבייה וחיוב של שירותי טלפוניה המועברים על גבי רשתות IP. בסוף 2000 ציפתה נשיאת החברה, מוניקה אייזינגר, לצמיחה בשיעור של 80%, שתביא את החברה להיקף מכירות של 24 מיליון דולר ב-2001. ואולם המשבר פגע בחברה. במחצית הראשונה של 2001 הסתכמו מכירותיה ב-5.9 מיליון דולר ובהפסד של 2 מיליון דולר.

בשבוע שעבר פירסמה החברה תוצאות מקדמיות לרבעון השלישי, לפיהן יסתכמו מכירותיה בכ-2.2 מיליון דולר ובהפסד של מיליון דולר. "ביצענו ארגון מחדש וקיצצנו בתקורה בלי להקריב את פעילות הליבה של החברה", אמרה אייזינגר.

סימני שאלה ניצבים ביחס לעתידן של חברות נוספות. אחת מחברות הבילינג הישראליות לתחום ה-IP, היא אקזקט (XACCT). החברה שהוקמה ב-1997 על ידי לימור שווייצר וערן וגנר מפתחת תוכנות גבייה, חיוב וטיפול בלקוחות על בסיס מידע שהיא אוספת מרשת התקשורת ומשרתים המצויים בתשתית ה-IP. מאז הקמתה גייסה אקזקט 82 מיליון דולר ממשקיעים יוקרתיים כמו סאן מיקרוסיסטמס, ובאפריל השנה אף צוינה בעיתון "רד הרינג" כאחת מ-50 החברות הפרטיות הטובות בעולם.

בתחילת 2000 פורסם כי חברה אמריקאית ניסתה לרכוש את אקזקט תמורת 300 מיליון דולר. לאחר מכן נודע כי היא מתכננת הנפקה ציבורית לפי שווי של חצי מיליארד דולר. ואולם החברה נאלצה לבטל את תוכניותיה עקב משבר מניות הטכנולוגיה. "למרבה האירוניה, דווקא כאשר שוקי הטכנולוגיה מצויים בהאטה, העסקים שלנו מתחילים לצבור תנופה", אמר מנכ"ל החברה, אריק גריז, בראיון ל"פייננשל טיימס" בחודש שעבר.

אקזקט עוסקת בתחום משיק לבילינג: היא מכינה ואוספת את המידע הדרוש למערכות הבילינג. מסיבה זו היא משתדלת להיצמד לחברות הגדולות, באמצעות הסכמי שיתוף פעולה טכנולוגיים. המערכת שלה הותאמה לעבודה מול הפלטפורמה של אמדוקס, היא פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם סאן וחתמה על עסקות עם חברות ענק דוגמת בריטיש טלקום. ואולם השאלה הגדולה היא אם אקזקט, שנכנסה בסוף 2000 גם לתחום הטלפוניה הסלולרית ומדווחת על 70 לקוחות ברחבי העולם, תצליח לחצות את המשבר ולהיות חברה גדולה, או תהפוך ליעד רכישה בידי ענקים.

תפקיד קריטי בגבייה

תוכנות חיוב הן התשתית החיונית ביותר לתפקודן של חברות תקשורת וספקיות שירותי תקשורת. אלה מאפשרות לאסוף מידע מהרשת, כדי לחייב את הלקוח בתשלום בהתאם לשירותים שהוא מקבל. יעילותה של תוכנת החיוב היא המבחן האחרון להכנסת שירות חדש ללקוח. לשם המחשה, בתחום האינטרנט נוצרה מסורת של תשלום חודשי אחיד, מכיוון שלפני 4 שנים לא היתה בנמצא טכנולוגיה שתאפשר לנטר את סוג השימוש ברשת ו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully