וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר המים: הפירות יתייקרו בעשרות אחוזים

עמירם כהן

19.5.2008 / 22:02

קיצוץ במכסות המים יביא לעקירת 60 אלף דונם של מטעים ופרדסים. מחירי הפירות בשווקים יעלו מ-2009 ב-50%-35% ובכמה מינים העלייה עשויה להגיע ל-100%

מגדלי הפירות והפרדסנים יאלצו לעקור 60 אלף דונם של מטעים ופרדסים - כ-10% מהמטעים והפרדסים בישראל המושקים במים שפירים. זאת, בגלל קיצוץ במכסות המים, שיגיע השנה ל-40 מיליון מ"ק. כך אמר מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, אילן אשל. על פי תחשיבי הארגון, תפוקת ענפי הפירות עלולה לרדת ב-150 אלף טון בשנה והכנסות החקלאים ממכירת פירות צפויה לרדת ב-100 מיליון שקל בשנה. הצרכנים ירגישו את השלכות הקיצוץ ותוצאותיו על מחירי הפרי בשווקים מ-2009, כשמחירים יעלו ב-50%-35% וייתכן שבכמה מינים עליית המחירים עשויה להגיע ל-100%.

המטעים שייפגעו ביותר הם אלה המתבססים על השקיה במים שפירים, כמו מטעי התפוח, האגס, הדובדבן, המנגו, התאנה, השסק, הליצ'י והבננות הגדלות במטעי עמק הירדן. מטעים אלו מצויים ברובם בגליל העליון, רמת הגולן ועמקי הצפון, אזורים בהם אין כמעט מי קולחין ומים חלופיים אחרים להשקיית המטעים. לדברי אשל, המטעים ובעיקר הפרדסים, באזורים בהם קיים מעבר הדרגתי להשקיה במי קולחין, ייפגעו במידה פחותה.

ארגון מגדלי הפירות הציג למשרד החקלאות דרישה לפיצוי של 3.5 שקל לכל מ"ק מים מקוצץ בענף, בסך כולל של 120 מיליון שקל. לדברי אשל, הפיצוי יאפשר למגדלי הפירות לשתף פעולה עם הממשלה בביצוע הקיצוצים: "אם לא יתקבלו החלטות על פיצויים", אמר אשל, "אנחנו עלולים להיקלע למצב שאף אחד לא רוצה בו - שחקלאים יאלצו להלחם על פרנסתם והקיצוץ יוכל להיות רק בכוח הזרוע". אשל קרא לאוצר להכיר באחריותו למצב הקשה במשק המים, כתוצאה מעיכובים שהטיל על הקמת מתקני ההתפלה וביצוע פרויקטים להזרמת מי קולחין להשקיה חקלאית: "כל עוד משרד האוצר ממשיך לנקוט בסחבת בדיונים על הפיצוי, ולא מתקבלות החלטות ברורות, מגדלי הפירות ימשיכו להשקות במים גם את אותם המטעים שייתכן שיוחלט בקרוב על עקירתם", אמר אשל.

  • עוד באותו נושא:
  • פירות
  • מים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully