וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת קפה

ענת ביין

17.10.2001 / 18:32

לא עוד בתי קפה. קבלו את רשתות בתי הקפה הממותגים - לא רק בישראל

היום נפתח לקהל סניף הדגל של סטארבקס, הסניף השני במספר של הרשת. בשבוע הבא, ייפתח סניף נוסף של רשת קופי בין, וגם רשת אילנ'ס פתחה לפני מספר ימים סניף חדש, השביעי במספר. ייחודן של רשתות אלה מרשתות בתי קפה מסורתיות וגדולות כמו קפולסקי, אפרופו וכדומה, הקיימות בשוק שנים רבות, הוא בהיותן "אספרסו בארים", המתמקדים בקפה כמוצר דגל, ובמוצרים המלווים אותו.

הכניסה המתוקשרת של רשת בינלאומית כמו סטארבקס, אומנם כיוונה את זרקורי התקשורת אל שוק רשתות בתי הקפה הממותגים, אך המגמה קיימת בארץ כבר מספר שנים, והיא חלק ממגמה תרבותית בעיקר, המאפיינת את כל העולם המערבי.

השחקנים העיקריים בשוק זה בארץ, הם רשת אר קפה הפועלת בשוק כ-6 שנים ומונה כיום 8 סניפים, רשת אילנ?ס הפועלת 8 שנים ומונה 7 סניפים, רשת קופי בין הפועלת כשנה וחצי ומונה 4 סניפים, וסטארבקס, שהסניף השני שלה נפתח היום.

קשה לאסוף נתונים על ההיקפים הכספיים של שוק בתי הקפה. הרשתות מחזיקות את הקלפים צמוד לחזה, ושאר השוק מורכב מאנשים פרטיים שנתוניהם אינם נבדקים על ידי כל גורם מוסמך. עם זאת, מעריכים גורמים בענף כי סניף ממוצע אמור להגיע למחזור מכירות של בין 800 אלף דולר למיליון דולר בשנה.

הרשתות יהוו 50% משוק בתי הקפה

"שוק בתי הקפה בארץ בוגר בפרמטרים של איכות, ונחשב לבעל רמה גבוהה יחסית לשווקים כמו אירופה וארה"ב", אומר מיקי קינן, מנכ"ל סטארבקס. "אך מבחינת הנפח שלו, זהו שוק צעיר בעל פוטנציאל גידול. זאת, מאחר שכל רשתות בתי הקפה ביחד (מכל הדגמים וכל הסוגים) מהווים בו בין 20%-25% בלבד. אני מעריך שבתוך מספר שנים התמונה תשתנה, והרשתות יהוו כ-50% משוק זה - בדומה להתחזקות רשתות השיווק על חשבון החנויות השכונתיות".

במהלך החדירה לארץ משקיעה סטארבקס כ-10 מיליון דולר, מתוך מגמה להגיע תוך שנה ל-20 סניפים ובתוך 5 שנים ל-100 סניפים בפריסה ארצית. בניגוד למגמה האמריקאית, בה מכירות "הקפה לקחת" מהוות 90% מכלל מכירת כוסות הקפה, בסניף הישראלי מדובר בשלב זה ביחס הפוך בדיוק, אך קינן מאמין שבמשך הזמן יושג איזון. מלבד קפה ושתייה, ישווקו בסניפים גם כריכים, מאפים וסלטים, אביזרים נלווים וקפה במשקל - שהוא עוגן שיווקי חשוב בפעילות הרשת בעולם. בארץ בשלב זה מהוות מכירות הקפה אחוזים בודדים מכלל היקף המכירות, אך לדברי קינן, "זהו תחום בעל חשיבות רבה, שהחברה מתעתדת לנסות ולהוביל".

על פי אילן שנהב, מבעלי רשת אילנ'ס, תחום הקפה במשקל הוא שוק אסטרטגי, בעל פוטנציאל גידול עצום, זאת, מאחר שמכלל הקפה שנעשה בבית, מהווה הקפה במשקל 5% בלבד. לכן, לדבריו, המטרה אינה כוס הקפה, אלא ארון הקפה בבית. הרשת מתעתדת להגיע לפרישה ארצית של 25 סניפים בתוך כ-3 שנים, כשההשקעה בכל סניף עומדת על כ-350 אלף שקל. כדי לחזק את אחיזתה בשוק הקפה במשקל, רכשה החברה בית קלייה בשותפות עם קפה אווה החיפאי, וקיבלה את הזיכיון לשיווק מקינטות ואביזרי קפה של חברת ביאלטי האיטלקית. הרשת מתכוונת לבדל עצמה על ידי מיצוב כ"בית של קפה", וכהצעה הטובה והאיכותית ביותר להפסקה.

רשת קופי בין היא הרשת הבינלאומית הראשונה שנכנסה לארץ. היא מונה כיום 4 סניפים ומתעתדת להגיע תוך 4 שנים ל-25 סניפים בפרישה ארצית, אך היציאה מגבולות גוש דן לא צפוייה במהלך 2002. על פי דוד טמיר, מבעלי הרשת, עומדת ההשקעה הממוצעת בכל סניף על כ-350 אלף דולר.

אר קפה משקיעה 1.5 מיליון דולר במפעל

גם רשת אר קפה צפויה להתרחב בשנתיים הקרובות ב-15-20 אתרים, 4 מתוכם בפורמט של סניפים גדולים והשאר בפורמטים שונים כגון עגלות לחם וסניפים שכונתיים וקטנים, ושוב - אף אחד מהם לא ימוקם מחוץ לגוש דן. ההשקעה הכספית בסניף היא הגבוהה מכל הרשתות ועומדת על כחצי מיליון דולר - בעיקר בגלל ציוד האפייה היקר שקיים בכל סניף.

בעוד ששאר הרשתות מתמקדות בקפה ובמוצרים נלווים לו, פועלת אר קפה בכיוון נוסף - האפייה, זאת במסגרת הסכם שיש לה עם חברת סקייזר הצרפתית, במסגרתו, נאפים מוצרי המאפה של הרשת על ידי צוות צרפתי, מחומרי גלם הנרכשים בצרפת.

מנכ"ל הרשת, טמיר ברלקו, אמר כי הרשת מתעתדת להשקיע כ-1.5 מיליון דולר בהקמת מפעל ייצור חדש, שיהיה בעל כושר ייצור גבוה מהקיים היום, וישלב קונדיטוריה, מאפייה ובית קלייה. לדבריו, בימים אלה מתחילה הרשת לשווק את מוצריה גם מחוץ לסניפים: בעיקר במעדניות גורמה.

ברלקו מוסיף כי הפעילות המשולבת בשוק הקפה והלחם מעניקה גמישות שיווקית לפיתוח קונספטים שונים של חנויות. לכן, תמוקסם הפעילות באזור המרכז ורק אז היא תורחב גם לפריפריות. "השלב הבא הוא פתיחת סניפים שכונתיים, כדוגמת הפטיסרי הצרפתי, שיתמקדו במכירת מוצרי גורמה כמו מאפים ולחמים, בהם משקל הקפה בהיקף המכירות יהיה קטן בהרבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully