וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזרים מחזיקים ב-17% מהמניות הנסחרות בת"א

נתן שבע

20.5.2008 / 15:22

זאת, לעומת 10% ב-2001. חלקם במחזור המסחר בשוק המניות עומד על 25%. כך עולה מנתונים שפרסמה מחלקת המחקר של הבורסה

המשקיעים הזרים הגדילו את פעילותם בשנים האחרונות בבורסה, ונכון לסוף 2007, הם מחזיקים ב-17% מהמניות הנסחרות בתל אביב - לעומת 10% ב-2001. מחלקת המחקר של הבורסה, בראשות מנהל יחידת המחקר קובי אברמוב, ניסתה לענות על השאלה מהו חלקם של המשקיעים הזרים במחזור המסחר בשוק המניות והגיעו למסקנה שחלקם מגיע לפחות ל-25%.

ביחידת המחקר ניסו להעריך את משקלם של הזרים בפעילות בשוק המקומי, בהתבסס על השוואת מחזורי המסחר בימי א' למחזורים ביתר ימי השבוע - תופעה המוכרת כ"אפקט יום א'". התחזקות "אפקט יום א'" בשנים האחרונות מעידה על עליית חלקם של הזרים בפעילות בבורסה. בחינת מחזורי המסחר בימי ראשון בבורסה בתל אביב, מראה כי בשנים 2007-1997 גדל בהדרגה הפער בין מחזורי המסחר בימי ראשון, לבין המחזורים ביתר ימות השבוע. המחזור בתל אביב בימי ראשון בשנתיים האחרונות נמוך בכ-24% מהמחזור במניות בימי המסחר האחרים, לעומת כ-13% בשנת 2004 וכ-5% בלבד בשנת 97'.
ההסבר לשינוי טמון בעלייה במעורבותם של המשקיעים הזרים בשוק ההון הישראלי - שבאה לידי ביטוי, בין היתר, גם ברכישת מניות על ידם, בשווי של כ-4 מיליארד דולר בשלוש השנים האחרונות.

את ההוכחה לקשר בין מחזורי המסחר הנמוכים בימי ראשון לבין פעילות משקיעי החוץ ניתן למצוא בדיווחים של חדרי עסקות רבים בארץ, לפיהם משקיעים זרים כמעט ואינם פועלים בימי א' - למעט מקרים דחופים ולמעט פעולות להן ניתנו הוראות בסוף השבוע הקודם. יחידת המחקר מציינת כי מגמת העלייה בפעילות של המשקיעים הבינלאומיים בשוק ההון המקומי בולטת גם מנתוני בנק ישראל, לפיהם חלקם של משקיעי החוץ במסחר, במניות ובאג"ח יחד, עלה מכ-19% ב-2006 לכ-23% ב-2007.

הנתון המדווח מתייחס, כאמור, למחזורי המסחר בשני השווקים, המניות והאג"ח, ולא ניתן להציג נתון מדויק לכל שוק בנפרד. אולם בבורסה מעריכים כי המשקיעים הבינלאומיים פעילים יותר בשוק המניות מאשר בשוק איגרות החוב - ולכן, ניתן לשער שחלקם של משקיעי החוץ במסחר במניות בשנת 2007 מגיע לפחות ל-25%.
הבורסה לא מתייחסת לסוגייה של זהות המניות אותן מחזיקים הזרים. בשוק מעריכים כי עיקר השקעתם מתרכז במניות כמו כי"ל, מכתשים אגן, החברה לישראל, טבע, לאומי והפועלים ועוד מספר מצומצם של מניות. חמש המניות הראשונות לבדן מרכזות כשליש מהמסחר היומי בבורסה, בממוצע מתחילת השנה, כך שלמעשה מעורבותם של הזרים מבחינת ההיקפים בהן מגיעה ליותר מ-50%.

  • עוד באותו נושא:
  • בורסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully