וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הלימון זינק פי ארבעה

עמירם כהן

22.5.2008 / 12:14

נמכר ברשתות השיווק ב-16-18 שקל לקילו. המחסור בלימונים נובע מלילות הקרה בינואר ויימשך גם בשנה הבאה בשל הפגיעה בעצים

התוצאות היקרות של הקרה, שפקדה את האזורים החקלאיים בישראל בחודש ינואר השנה, מתבררים בהדרגה. הענף החקלאי שספג מכה קשה במיוחד הוא ענף ההדרים. דווקא ענף ההדרים נפגע ביותר מכייון שפרי הדר אינו שורד בטמפרטורות שנמוכת מאפס מעלות. בארבעה לילות הקרה שהיו בינואר ירדה הטמפרטורה בדרום הארץ ובשפלה - אזורי גידול מובהקים של פרי הדר - למינוס שש מעלות.

ענף ההדרים ב"מועצת הצמחים" פרסם אתמול דו"ח המראה, כי הפגיעה הקשה ביותר הייתה בענף הלימון, שהינו ענף רגיש מאוד לקרה. בעונת הקטיף שהסתיימה זה עתה, הסתכם יבול הלימונים הארצי ב-35 אלף טון - ירידה של כ-32% לעומת יבולי העונה הקודמת. המחסור בלימונים ימשך גם בשנה הבאה בשל הפגיעה הקשה בעצי הפרי עצמם. יבול התפוזים הסתכם העונה ב-125 אלף טון, ירידה של כ-34% בהשוואה לשנה שעברה. חלק מהירידה ביבולי התפוזים נובע מהסירוגיות (מתן יבול לסירוגין) של תפוזי השמוטי. כתוצאה מהירידה החדה ביבולים נמכר קילו לימונים ברשתות השיווק ב-16-18 שקל, לעומת ארבעה שקלים בשנה שעברה. קילו תפוזים נמכר בשישה עד שמונה שקלים, לעומת שלושה עד ארבעה שקלים בשנה שעברה.

מהנתונים עולה כי היבול הכולל בענף הסתכם ב-560 אלף טון - ירידה של 11% לעומת העונה הקודמת. הכנסות הפרדסנים הסתכמו ב-900 מילון שקל, המהווים ירידה של 10%. כתוצאה מהירידה ביבולים חל קיטון של 6% ביצוא. לשחיקה בהכנסות הפרדסנים תרמה גם שחיקת הדולר והיורו לעומת השקל.
על אף הנזקים הכבדים לענף, קיימת אופטימיות ביחס לשנה הבאה, וזאת מכיוון ששטחי פרדסים גדולים, שניטעו בשנים האחרונות יכנסו לפוריות. על אף ש-75% מהפרדסים בישראל מושקים במי קולחין ומים נחותים אחרים, חלק מהפרדסים, המושקים במים שפירים, ייעקרו בשל הקיצוץ הצפוי במים לחקלאות.

  • עוד באותו נושא:
  • לימונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully