וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קץ לזיגזג

סמי פרץ

22.5.2008 / 16:44

שוק ההון והמשקיעים אינם אוהבים הפסדים, אבל גמגום הם אוהבים עוד פחות. על החלטת דירקטוריון בנק הפועלים - למכור את התיק שהושקע באג"ח מגובות משכנתאות

מניית הפועלים זינקה אתמול ב-5.4% בתגובה להחלטת הבנק להכיר בהפסדי ההשקעות בשוק האמריקאי. השורה התחתונה היא שהבנק ירשום הפסד נוסף של 870 מיליון דולר, ויסיים את הרבעון הראשון של 2008 בהפסד, בראשונה זה עשור. בנוסף, הפועלים יסיים את השנה כולה עם תשואה על ההון שתהיה להערכתו 7% עד 10% - נמוך הרבה יותר מהיעד שהבנק מתיימר להגיע אליו, 15% ויותר. הבנק יזדקק גם לגייס הון בדרך כלשהי: מכירת נכסים, הנפקת זכויות לבעלי מניות, או גם וגם. ואחרי כל כך הרבה התפתחויות שליליות, נותר לתהות מדוע המשקיעים מרוצים ואיך זה ששווי הבנק זינק אתמול?

ובכן, שוק ההון והמשקיעים אינם אוהבים הפסדים, אבל גמגום הם אוהבים עוד פחות. החלטת דירקטוריון בנק הפועלים - למכור את התיק שהושקע באג"ח מגובות משכנתאות - שמה קץ לזיגזג. במשך חודשים ארוכים הבנק התלבט אם למכור חלק מתיק ההשקעות. בשלבים מסוימים אף דיברו בבנק על הכדאיות בהמתנה, שתשנה את המצב בשוק ותצמצם את ההפסד. אבל המפקח על הבנקים דחף את הבנק באגרסיוויות לכיוון של חיסול תיק ההשקעות ההפסדי, ודרש להקצות הון כפול כנגד אותן השקעות כושלות. יו"ר הבנק דני דנקנר והמנכ"ל צבי זיו הבינו את הרמז, ולאחר התלבטות של יומיים רצופים קיבלו אתמול החלטה לחסל את התיק. ההחלטה הורכבה מנימוקים רבים - חלקם כלכליים, חלקם פסיכולוגיים. אבל המסר ברור: הבנק מעוניין לשים קץ לדימום הקשה, להשאיר את הרפתקת ההשקעות הכושלת מאחור, ולפנות את תשומת הלב הניהולית לאתגרים אחרים.

עד כה הורגשו ההשפעות של משבר הסאבפריים רק בבנק הפועלים. אבל מרגע שהפועלים חיסל את השקעותיו הקשורות במשבר זה, הבעיה נהפכת לנחלתו של כל השוק המקומי. כאשר הבנק הגדול במדינה מפסיד, הונו נשחק והיכולת שלו להעניק אשראי נפגעת - היצע הכסף קטן, המרווחים שדורש הבנק גדלים - והתוצאה היא שהרבה חברות ייאלצו לשלם יותר על האשראי שהן מקבלות מהבנק.

בנקים אחרים יכולים לנצל את הסיטואציה, אבל גם שם יש כרגע תחושה כי זה זמן טוב להעלות את המרווחים. שוק ההון, שמימן חלק ניכר מהפירמות בחמש השנים האחרונות, קצת התייבש - והכוח חוזר אל מערכת הבנקאות. הבנקאים חיכו להזדמנות הזו כדי להעלות את המרווחים שלהם, ועל אף שכרגע המצב נראה טוב והמערכת נהנית מנזילות גבוהה, אנחנו נכנסים לתקופה שבה הכסף ייהפך למצרך יקר יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • פועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully