וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבוצה בראשות מנכ"ל ליזרים רוכשת השליטה בחברה מכלל תעשיות

הארץ

18.10.2001 / 9:05

מאת יורם גביזון

האסטרטגיה של החברה, שנבנתה בימים שבהיי-טק כל מספר זכה, נבחנת מחדש - אומר מנכ"ל כלל תעשיות , מאיר שני. כחלק מהתהליך תעלה שאלת האחזקות בחברות קטנות. אחת החברות שכלל תעשיות כבר לא תידרש להכריע בגורלן היא טכנולוגיות בינלאומיוות ליזרים - כלל תעשיות חתמה אתמול על עסקה למכירת אחזקותיה בחברת ליזרים (%74) תמורת 7.25 מיליון דולר לקבוצת משקיעים בראשות מנכ"ל ליזרים, עמיחי רוב.

מחיר זה משקף שווי חברה של 9.8 מיליון דולר, שגבוה ב-%19 משוויה הבורסאי של חברה ב-4 השנים הקרובות. כלל תעשיות תרשום רווח הון נטו של 7 מיליון שקל מהתמורה הראשונית שתקבל בעבור אחזקתה בחברה.

טכנולוגיות בינלאומיות ליזרים עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים אלקטרוניים ואלקטרו-אופטיים בתחום הביטחוני והאזרחי. ליזרים מתמחה בפיתוח אמצעים מתקדמים ללוחמת לילה לצבאות ויחידות ללוחמה בטרור, וכן למשטרות.

החברה היתה חריג בתיק ההשקעות של כלל תעשיות, בעיקר בתקופה שבה נוהלה על ידי רימון בן שאול. כלל תעשיות התמחתה בהשקעות בחברות היי-טק בעלות שיעורי צמיחה גבוהים, וכן ברכישת נתחים בחברות היי-טק סחירות.

שווי השוק של הנתח בטכנולוגיות בינלאומיות שהסתכם בכמה מיליוני דולרים, גרם לכך שכלל תעשיות הגיעה להכרה יותר ויותר שההשקעה בחברה אינה מצדיקה את תשומת הלב הניהולית.

כלל תעשיות העמידה את החברה למכירה, ולאחר שקיבלה לפחות הצעה אחת נוספת העדיפה את קבוצת המשקיעים בראשות המנכ"ל, עמיחי רוב, ובהשתתפות של גוף פיננסי. רוב מעריך שלחברה יש פוטנציאל רב, ומסביר את הפער בין הערכתו את הפוטנציאל של החברה לבין רמת הפעילות והרווחיות שלה: "אם בוחנים את ההיסטוריה של החברה מגיעים למסקנה שהיכולת שלה לקפוץ למדרגת פעילות גבוהה יותר ולהגדיל את פעילותה היתה תלויה בביצוע פעילות של מיזוגים ורכישות, פיתוח מוצרים חדשים והשקעות. זהו תהליך לא קצר שדורש תשומת לב רבה, ונראה לי שהחברה לא היתה בליבת העסקים של כלל, ועל כן היה קושי לקדם את ההשקעות הנדרשות".

"אנחנו, שמכירים היטב את החברה מאופי התפקיד, חושבים שניתן לפתח ולהשביח אותה, וקבוצת המשקיעים קיבלה את הערכתנו", מוסיף רוב. רוב, שמנהל את החברה מ-95' ועובד בה מ-91', אינו מעוניין לחשוף את קבוצת המשקיעים ואת היקף ההשקעות שיידרשו בטכנולוגיות בינלאומיות ליזרים, אך לדבריו לא מדובר בעשרות מיליוני דולרים.

כחברה שעיקר פעילותה במגזר הביטחוני, היתה טכנולוגיות בינלאומיות ליזרים אמורה ליהנות מהגידול בתקציבי הביטחון, ובעיקר מהתוצאות הבורסאיות של גידול זה. רוב ממהר להבהיר שהחברה לא זכתה לגידול משמעותי עקב פיגועי הטרור בארה"ב והמלחמה באפגניסטאן. החברה משווקת ליחידות מיוחדות וקיבלה כמה הזמנות, אך בהיקפים לא משמעותיים. "להערכתי, אף לא חברה ישראלית אחת יכולה להשתבח בכך. למיטב ידיעתי גם חברות אמריקאיות לא זכו בהזמנות פרועות", אומר רוב.

צבר ההזמנות של החברה לסוף הרבעון השני של 2001 אינו מבשר על צמיחה חזקה במחצית השנייה של 2001. הצבר הסתכם ב-26.6 מיליון שקל, ש-25.3 מיליון שקל ממנו יועדו להספקה בנמחצית השנייה של 2001, כך שבלעדי הגדלה משמעותית של ההזמנות ברבעון הרביעי עלולה החברה להתקשות להדביק את רמת המכירות מ-2000.

ליזרים פועלת להקטנת תלותה בשוק הצבאי ולצורך זאת פיתחה מוצר שמשמש כאמצעי עזר בתחום מערכות לעיבוד נתונים גיאוגרפיים (GIS), וכן כמד מהירות משטרתי.

האסטרטגיה העסקית של החברה מבוססת על שיתופי פעולה עם שותפים אסטרטגיים בארצות היעד. באחרונה הורחב שיתוף הפעולה לצורך פיתוח בסיס טכנולוגי ועסקי משותף.

הנהלת החברה מעריכה שלמערכת החדשנית שפיתחה לשוק ה-GIS יש פוטנציאל רב גם בשוק הצבא. טכנולוגיות בינלאומיות ליזרים הפסידה 2.5 מיליון שקל במחזור של 34.4 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2001, בהשוואה לרווח של 3.5 מיליון שקל במחזור של 35 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2000. ההון העצמי של החברה מסתכם ב-33 מיליון שקל ומממן %65 מהמאזן. הפעילות השוטפת של החברה ייצרה גירעון של 13.4 מיליון שקל בתזרים המזומנים במחצית הראשונה של 2001, לעומת עודף של 5.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2000. החברה נטולת התחייבויות פיננסיות ובעלת הפסד צבור של 5 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully