וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בתוך כשנה המשק צפוי להיכנס למיתון"

שרון שפורר

25.5.2008 / 8:59

לתחזית הפסימית הזו שניתנה השבוע אחראים שניים מהבנקאים הבכירים בישראל. לדבריהם, "זה יכול לקחת קצת יותר זמן או קצת פחות זמן, אבל זה יקרה"

"בחברות הקטנות זה ברור - יהיו הרבה שלא יוכלו לפרוע את החוב שגייסו; אבל גם חברות בינוניות ייפלו" - לתחזית הפסימית הזו שניתנה השבוע אחראים שניים מהבנקאים הבכירים בישראל.
לדבריהם, בתוך כשנה המשק צפוי להיכנס למיתון: "זה יכול לקחת קצת יותר זמן או קצת פחות זמן, אבל זה יקרה".
הבכירים סיפרו כי בעקבות המכה החזקה שספג שוק ההנפקות באחרונה - ברבעון הראשון של 2008 בוצעו 17 הנפקות לציבור, לעומת 53 הנפקות ברבעון המקביל ב-2007 - גברו הביקושים לאשראי מהבנקים, אבל מרווחי האשראי שהם גובים עדיין לא משקפים את המגמה.

"תמחור הסיכון אינו נכון כיום - המרווחים צריכים לעלות", אמרו הבכירים, והוסיפו כי הבנקים הישראליים היו מלכתחילה זהירים יותר מהבנקים בעולם במתן אשראי. בנקים בישראל החלו לקבל באחרונה הצעות לרכישת אשראי מבנקים זרים - בהן גם לאשראי שהעמידו הבנקים הזרים לחברות מקומיות. הבנקים הזרים, שזקוקים לנזילות פיננסית, מאפשרים לבנקים המקומיים לקנות את האשראי במרווח גבוה יותר מהמרווח שהיו מקבלים אם היו מספקים בעצמם את האשראי לאותן חברות.

ב-2007 הפרישו הבנקים 1.86 מיליארד שקל לחובות מסופקים - חובות שקיים ספק לגבי היכולת לגבות אותם. מדובר בירידה של 40% לעומת סך ההפרשות ב-2006, שהיה 3.1 מיליארד שקל, ופחות מ-50% מההפרשות ב-2005, שהסתכמו ב-4.2 מיליארד שקל. שיעור ההפרשה לחובות מסופקים מסך האשראי שהעמידו לציבור חמשת הבנקים הגדולים היה 0.3% בלבד בסוף 2007, לעומת 0.53% ב-2006. מ-2002, אז הגיעו ההפרשות לחובות מסופקים לשיא של 7.3 מיליארד שקל - 1.24% מסך האשראי - ירדה ההפרשה הכוללת של חמשת הבנקים הגדולים בכל שנה בכמיליארד שקל. ההפרשה לחובות מסופקים משקפת את מצב המשק - אלא שקיים פער זמנים בין המציאות הכלכלית להפרשות המדווחות. בעוד ההאטה בכלכלה כבר החלה וצפויה לגבור במהלך השנה, בבנקים מצפים כי שיעור החובות המסופקים יגדל באופן משמעותי רק ב-2009.

  • עוד באותו נושא:
  • מיתון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully