וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביוטכנולוגיה זקוקה למנה גדושה של הורמון צמיחה

הארץ

18.10.2001 / 9:32

הרעה ניכרת בתוצאות עם הקריסה במכירות האוקסנדרין

מאת יורם גביזון

עשרה ימים לאחר שפירסמה אזהרת רווח הצליחה ביוטכנולוגיה כללית לעמוד בתחזית הרווח המעודכנת. אפשר לראות גם בכך סוג של הישג, אם כי ניתן לחשוב על רף ציפיות שאפתני יותר לחברה מאשר חיזוי מדויק של תוצאות הרבעון השלישי 10 ימים לאחר סיומו.

ביוטכנולוגיה כללית אכן הרוויחה 6 סנטים למניה ברבעון השלישי של 2001, כפי שצפתה, לעומת רווח של 10 סנטים למניה ברבעון השני של השנה, אבל מכל היבט אחר יהיה זה רבעון שלא יירשם בספר הזהב של החברה.

לרוע המזל הרבעון הרביעי של 2001 לא יהיה זה שישכיח את קודמו. ביוטכנולוגיה צופה שהרווח למניה ברבעון הרביעי יהיה נמוך אף יותר ושמכירות המוצרים יהיו 14.3 מיליון דולר, כלומר נמוכות ב-8% מרמתן ברבעון השלישי של 2001. ההכנסות הכוללות של החברה צפויות להסתכם ב-18 מיליון דולר, שהם 11% פחות מההכנסות ברבעון השלישי.

התנודתיות ברמת ההכנסות והרווח של החברה הם תוצאה של תלות חזקה במספר מצומצם של מוצרים והסכמים בעלי ערך שנויים במחלוקת עם המפיץ העיקרי של החברה. מכירותיה של החברה קרסו ב-28% ברבעון השלישי של 2001 בהשוואה לרבעון השני של 2001 והסתכמו ב-20 מיליון דולר.

הירידה החדה בהכנסות היא תוצאה של היכולת המוגבלת של ביוטכנולוגיה לצפות ולנהל את מכירותיה של תרופת האוקסנדרין, שמיועדת לטיפול בבעיות של ירידה לא רצונית במשקל כתוצאה מטראומה.

האוקסנדרין סיפק לחברה 70% מהכנסותיה ממכירת מוצרים ברבעון השני של 2001 ו-57% ברבעון הראשון של 2001, ועל כן ברור שנפילה של 75% במכירותיו ברבעון השלישי של 2001 לרמה של 4.6 מיליון דולר קיפדה את ההכנסות והרווח למניה.

הירידה במכירות האקוסנדרין ברבעון השלישי של 2001 נובעת מתיקון בהסכם של החברה עם המפיצה שלה בארה"ב, חברת Gentiva. התיקון בהסכם קובע כי ג'נטיבה תרכוש מהחברה על פי הממוצע הנע של הרכישות של סיטונאים מג'נטיבה ב-3 החודשים האחרונים.

הבעיה העיקרית מבחינתה של ביוטכנולוגיה בהסכם זה היתה שהסיטונאים ציפו שבעקבות הרחבת שיווק האוקסנדרין לטיפול תזונתי ארוך טווח באוכלוסייה מבוגרת על ידי חטיבה של חברת אבוט בסוף 2000, יעלה מחירו ב-2001.

על רקע הערכה זו החלו הסיטונאים להצטייד במלאים בסוף 2000 ובתחילת 2001 . על בסיס רמת רכישות זו הגדילה ג'נטיבה את רכישותיה ברבעון השני של 2001 מעבר לביקוש של הסיטונאים ברבעון זה.

העלייה הבלתי מבוקרת ברמת המלאים אצל ג'נטיבה והתלות במפיץ זה חייבו את ביוטכנולוגיה לתקן את הסכם ההפצה, למרות שמשמעות התיקון היא ירידה חדה במכירות התרופה במחצית השנייה של 2001.

ביוטכנולוגיה צופה שההסכם המתוקן ימשיך להשפיע על מכירותיה ברבעון הרביעי של 2001, ומכיוון שלחברה אין מוצרים בעלי נפח מכירות דומה או קרוב, מובן מדוע החברה צופה שתהיה ירידה נוספת ברווח למניה.

תוואי המכירות הכאוטי של האוקסנדרין עורר את האנליסטים שהשתתפו בשיחת הוועידה של החברה לשאול את מנכ"ל החברה, סים פאס, אם עלתה האפשרות להחליף את ג'נטיבה במפיץ אחר. פאס הביע שביעות רצון מהקשר עם ג'נטיבה, וציין לטובה את הביקוש הבסיסי למוצר, שמתבטא בגידול של 40% במכירות האוקסנדרין ללקוח הסופי בינואר-אוגוסט 2001 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2000.

ביוטכנולוגיה מביעה שביעות רצון מהעובדה שרמת המרשמים נמצאת בשיאה, אך העובדה היא שביוני-אוגוסט לא היתה צמיחה במרשמים לתרופת האוקסנדרין כתוצאה מצמצום בכוח המכירות לבתי חולים סיעודיים ומוסדות גריאטריים, מה שהביא שלא במתכוון לירידה במספר המרשמים.

שינוי זה הובא באיחור לתשומת לבה של החברה וצעדים מתקנים ננקטו, שאמורים להשפיע לטובה על מספר המרשמים לתרופה.

המוצר השני בחשיבותו לביוטכנולוגיה הוא הביוטרופין, שהוא הורמון גדילה המשווק ביפאן ואירופה. המכירות של מוצר זה צמחו ברבעון השלישי של 2001 ב-45% בהשוואה לרבעון השני של 2001 והסתכמו ב-8.1 מיליון דולר.

הגידול במכירות נובע מחדירה מוגברת לשוק האירופי ולשוק היפאני, שבו השיג המוצר נתח של 15%.

פאס העריך בשיחת הוועידה שמכירתיו של המוצר יירדו ברבעון הרביעי של 2001 . תקוותיה של החברה לשווק את המוצר גם בארה"ב נכזבו באחרונה, כשבית משפט פדרלי קיבל את ערעורה של חברת ג'ננטק בנוגע לפטנט שיש לה על הורמון גדילה אנושי.

ביוטכנולוגיה מתכוונת לשווק את ה-Tev-Tropin, שהיא גרסה שונה של הורמון גדילה אנושי שאושרה על ידי ה-FDA באמצעות שותפותה עם חברת טבע החל ב-2002.

מכירותיו של הביולון, שהוא מזרק מוכן המכיל תמיסת נתרן ומיועד לניתוחי עיניים, גדלו ברבעון השלישי של 2001 ב-47% בהשוואה למכירותיו ברבעון השני של 2001 והסתכמו ב-2.8 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully