וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לתחזיות - המשק צומח

מוטי בסוק

26.5.2008 / 12:53

נתוני הרבעון הראשון של 2008, שפורסמו אתמול, מפריכים, לפחות בינתיים, את ההערכות המוקדמות , כי המשק יעבור השנה תהליך כואב של האטה קשה

המשק צמח בחודשים ינואר-מארס השנה בצורה נאה ביותר, מעבר לכל ההערכות המוקדמות. התמ"ג גדל ב-5.4%, התמ"ג העסקי התרחב ב-6.1% ויצוא הסחורות והשירותים עלה ב-12.6%. מספרים מרשימים, טובים או שווים לנתוני 2007, שנחשבת לאחת השנים הטובות בכלכלת ישראל. בשנה שעברה המשק צמח ב-5.3%, התמ"ג העסקי גדל ב-6.1% ויצוא הסחורות והשירותים התרחב ב-8.4%.

נתוני הרבעון הראשון של 2008, שפורסמו אתמול ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מפריכים, לפחות בינתיים, את ההערכות המוקדמות של הנגיד ומומחי בנק ישראל והאוצר, כי המשק יעבור השנה תהליך כואב של האטה קשה. בבנק ישראל אף הזדרזו והורידו את תחזית צמיחת המשק ב-2008 ל-3.2%.

בפועל, כפי שמראים נתוני הלמ"ס, וגם המדד המשולב של בנק ישראל והיקף הכנסות המדינה ממסים, המשק ממשיך לצמוח במספרים מרשימים, לא שונים בהרבה, ולעתים קרובות טובים יותר, מנתוני 2007. היצוא למשל, שלפי כל המומחים היה צריך לקטון ב-2008 בשל המשבר בכלכלה הגלובלית, ממשיך לגדול, כולל היצוא לארה"ב, כולל יצוא ההיי-טק (46% מהיצוא התעשייתי).

משק שצומח ב-5.4% ברבעון הראשון של 2008 נכנס ברגל ימין לרבעון השני של השנה. ואכן נתוני אפריל ומאי טובים. ניתן לפיכך להניח כי בסוף רבעון זה, כשהלמ"ס תפרסם את נתוני אפריל-יוני, ואת נתוני המחצית הראשונה של השנה, מומחי הכלכלה שוב יופתעו לטובה. ניהול נכון של המשק, למרות המשבר הפוליטי, הגדלת נתח היצוא לשווקים המתעוררים, ניצול הזדמנויות, יביאו לנתונים מפתיעים גם בסוף השנה. ואכן, אתמול הזדרז בנק הפועלים לעדכן את תחזית הצמיחה ל-2008 ל-4.0%. ב-25% יותר מתחזית הצמיחה המעודכנת של בנק ישראל.

הנתונים הטובים מאוד של הלמ"ס שהתפרסמו אתמול, יממה לפני שהנגיד, סטנלי פישר, מפרסם את הריבית במשק ביוני, הפכו לשיחת היום בבנק ישראל. אם עד אתמול הערכה בבנק היתה כי הנגיד יעלה את הריבית בחודש הבא ב-0.25%, אתמול התחזקו הערכות כי העלייה תהיה כפולה, שכן האינפלציה גבוהה והמשק מספיק חזק ויוכל להתמודד עם עליית ריבית של 0.5% בקלות יחסית.

  • עוד באותו נושא:
  • צמיחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully