וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד העלה את הריבית ב-0.25%

דורון שלו

26.5.2008 / 18:35

בנק ישראל הודיע כי הוא מעלה את הריבית לחודש יוני ב-0.25% - בהתאם לתחזיות. כעת עומדת הריבית במשק על רמה של 3.5%

בנק ישראל העלה את הריבית במשק ב-0.25% לרמה של 3.5%. בעקבות מדד חודש אפריל שהפתיע לרעה וזינק ב-1.5% גברו החששות מהתפרצות של אינפלציה במשק. העלאת הריבית מייקרת את מחיר הכסף ומטרתה לרסן את הצריכה ולעודד חיסכון מחד, אולם מאידך היא נחשבת למעכבת צמיחה, מכיוון שהיא פוגעת במגזר העסקי, שמשלם יותר על ההלוואות אותן הוא לוקח כדיי לממן את פעילותו. העלאת הריבית נועדה ללחום באינפלציה, אולם אחת מהתוצאות שלה היא שהשקל יציע כעת ריבית טובה יותר. הפער בין החסכון שנותן שקל לעומת זה שנותן הדולר יגדל כעת ל- 1.5%.

השקל התחזק בימים האחרונים בעצמה מול הדולר, כשהוא מגלם את ציפיות הסוחרים להעלאת הריבית. היום נקבע הדולר היציג ברמה של 3.304 שקלים - שפל של 11.5 שנים. מתחילת השנה איבד הדולר 14%.

הדילמה של הנגיד בחודשים האחרונים הייתה החשש מפני התחזקותו של שקל ופגיעה ביצוא אל מול עליית מחירים והרמת ראש של האינפלציה. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מאמש, לפיהם צמח המשק ברבעון הראשון של 2008 ב-5.4% (במונחים שנתיים) - נתון הגבוה מהצמיחה של 2007 שעמדה על 5.3% - הפיגו במידת מה את חששות בנק ישראל מהאטה של המשק, עובדה המאפשרת להעלות את הריבית ולהתמקד בשמירה על יציבות המחירים.

בנק ההשקעות דויטשה בנק פירסם אמש סקירה על המשק הישראלי והערכתו הייתה, כי "השוק מתמחר עלייה בריבית של 0.25% ביוני וביולי, ועלייה כוללת של 2% בריבית במשק תוך 18 חודשים". בדויטשה הוסיפו, כי "אנו ממשיכים להציג תחזית שורית למשק בזכות חוזקו של השקל, אשר הוביל את בנק ישראל להתערב במסחר בו בחודש מארס. התחזקות נוספת של השקל תשחק תפקיד מרכזי בריסון אי היציבות בריבית".

יובל גביש, מנכ"ל בית ההשקעות פריזמה העריך בשבוע שעבר, כי הריבית במשק תגיע לרמה של 4.5% עד סוף 2008. גביש ציין כי רמת הביקושים הגבוהה במשק ועליית מחירי הסחורות הובילו לעליית מדרגה באינפלציה בתקופה האחרונה. להערכתו, שיעור האינפלציה יהיה 3.3% ב-12 החודשים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully