וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מריל לינץ': שוק המסרים הקוליים קרוב לרוויה - קומברס תתקשה לפצות על הירידה בהכנסות

נטע יעקבי

18.10.2001 / 12:26

מניתוח דחיית החוזה עם AT&T עולה שייתכן שלקומברס אין יתרון טכנולוגי והיא תידחק מחוץ לשוק המסרים המאוחדים; רומזים על צורך בשינוי במודל העסקי; להמלצות האנליסטים האחרונות

עבר כשבוע מאז נודע על ביטול/דחיית החוזה של קומברס עם AT&T , אולם רק עכשיו מתייחסים בבית ההשקעות מריל לינץ' לנושא, יחד עם עדכון מלא על מצבה של החברה. בעוד שבבתי השקעות אחרים התייחסו באופן ספציפי להסכם עצמו - האם ייצא אל הפועל וכיצד ישפיע על שורת ההכנסות של החברה - במריל תוקפים את הנושא מנקודת מבט אסטרטגית, ורואים בו פעמון אזהרה העשוי לרמז על המשך ביטולים ודחיקת קומברס מחוץ לשוק המסרים המאוחדים.

הנקודה החשובה העולה מביטול/דחיית ההסכם היא האפשרות שאין לקומברס יתרון טכנולוגי בתחום, וכי הביטול יגרום גם לביטול הסכמים נוספים בשוק זה, לטובת מתחרות כאופנווייב . ההערכות הפסימיות שעולות מתחום המסרים המאוחדים משיבות את המיקוד לעסקי הליבה של החברה, המסרים הקוליים, המהווים כ-90%-95% מההכנסות. להערכת האנליסטים, אילנה טרסטון, טל ליאני ומיקל צי'נג, כאן טמונה בעיה גדולה אחרת, שכן השוק קרוב לרוויה, ובמיוחד באירופה, המהווה את השוק החזק ביותר של החברה.

קומברס תתקשה לקזז את השפעת הירידה בהכנסות מהמסרים הקוליים

תיאורטית, יש לחברה לאן להתרחב - על חשבון נתח השוק של המתחרה לוסנט בארה"ב. אך האנליסטים מצביעים על כך שהאפשרות שספקי תקשורת יחליפו פלטפורמת מסרים קוליים אחת באחרת, באווירה הכלכלית הנוכחית, היא קלושה למדי. להערכתם, האתגר העיקרי שיעמוד בפני קומברס בתקופה הקרובה הוא ירידה צפויה בהכנסות ממנויים אלחוטיים.

מלבד העובדה שמדובר בבעיה קשה, האנליסטים סבורים כי מכיוון שמדובר בגורם ההכנסות העיקרי של החברה, אף אחד מהגורמים האחרים לא יהיה מסוגל לקזז את ההשפעה השלילית של הירידה בהכנסות מכיוון המסרים הקוליים.

הפעילות השנייה בגודלה של החברה היא המסרים הקצרים (SMS). למרות שהחברה היא בין 5 השחקניות הגדולות בשוק, הוא נשלט על ידי החברות לוגיקה ו-CMG, ומותיר את קומברס עם שוק של ספקי תקשורת סלולרית מהדרגה השלישית. כמו כן, התחום אינו צפוי לצמוח ללא הגבלה, הוא אומנם צפוי לצמוח בשנתיים שלוש הקרובות, אך במקביל צפויים סוגים אחרים של תקשורת, כגון המסרים המאוחדים, לתפוס את מקומו.

הגעה לחוף מבטחים - ייתכן ופירושה שינוי במודל העסקי

לפיכך, בבית ההשקעות סבורים כי למרות שהחברה מצוידת בצוות מנהל בעל הישגים מרשימים, נראה כי הוא יעמוד בפני אתגר לא קל - למצוא אפיקי צמיחה חדשים מבין העסקים האחרים של החברה, במידה ואכן תחום המסרים הקוליים ימשיך להצטמצם.

במריל משרטטים את התסריט הגרוע ביותר לדעתם: במידה ותירשם ירידה רבעונית של 25% בהכנסות ממסרים קוליים, ושאר הפעילויות לא ירשמו צמיחה, תציג החברה הכנסות של 295 מיליון דולר ברבעון השלישי, או רווח למניה של 11 סנט. במידה שתסריט כזה יתרחש, מחיר היעד של קומברס יכול לרדת לרמה של 10-11 דולר למניה. בבית ההשקעות מותירים המלצת "נייטרלי" למניה.

למרות כל הבעיות שהציגו, מסיימים האנליסטים את הדו"ח בנימה אופטימית ונתלים בהנהלת החברה, שעשויה להצליח לנתב את קומברס לחוף מבטחים, בעזרת קופת מזומנים שמנה ונסיון לאורך שנים. עם זאת, ייתכן כי הגעה לחוף מבטחים, רומזים במריל, משמעה שינוי במודל העסקי הנוכחי והעברת המיקוד לתחומים אחרים. שינוי כזה עשוי לגבות תשלום מסבלנות המשקיעים.

ליהמן ברדרס - חיוביים יותר ממריל, אבל עדיין מפחיתים תחזיות

גם בבית ההשקעות ליהמן ברדרס מורידים את התחזיות למניית קומברס, על רקע האווירה הכלכלית הקשה. האנליסט טים לוק מותיר המלצת "קנייה חזקה", אך חותך בחדות את מחיר היעד מ-45 ל-27 דולר. המשך ההאטה מתבטא בכך שספקי תקשורת מהדקים עוד יותר את החגורה ודוחים השקעות חדשות עד שחיקה סופית של המערכות הקיימות. להערכתם, דחיית/ביטול החוזה עם AT&T היא רק דוגמה לדחיות שמבצעים ספקים רבים, עקב המצב הנוכחי. בליהמן סבורים כי קומברס נותרה הבחירה המועדפת עבור AT&T.

טים לוק הרבה יותר אופטימי מהאנליסטים של מריל ללינץ' בנוגע לעסקי הליבה של החברה. הוא סבור למשל כי החברה ממשיכה להרחיב את נתח השוק שלה על חשבון המתחרות, והוא מתרשם מסל המוצרים החדש של החברה (המסרים המאוחדים, המיידים ומולטימדיה). באמצעות מוצרים אלו הוא סבור שהחברה תצליח לחזור לצמיחה סולידית ב-2003.

למרות האופטימיות היחסית בנוגע לאפשרויות הצמיחה בטווח של שנתיים, הרי שהוולואציה הנוכחית של לוק משקפת את האווירה הכלכלית שקומברס אינה מחוסנת ממנה. למרות ההערכה החיובית של החברה הוא מפחית את התחזיות לרווח למניה, מ-20 ל-14 סנט ברבעון השלישי, ומ-23 ל-11 סנט ברבעון הרביעי.

לצפייה בריכוז המלצות האנליסטים לחצו על הלינק "המלצות אנליסטים" שבראש העמוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully