וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה חדה של 80.5% ברווחי הפניקס

טל לוי

28.5.2008 / 12:49

הרבעון החלש בשוק ההון נתן את אותותיו וחברת הביטוח שבשליטת קבוצת דלק רשמה הפסד של 892.6 מיליון שקל מניהול השקעות

חברת הביטוח הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק, מציגה הבוקר תוצאות בינוניות למדי הכוללות ירידה חדה של 80.5% ברווחי החברה (שהסתכמו ב-29.5 מיליון שקל) והפסדים גבוהים (892.6 מיליון שקל) מניהול השקעות. הפניקס, כמו שאר חברות הביטוח, פועלת בכמה מישורים: בביטוח הכללי (רכב, דירה) משלם המבטח סכום חודשי ובמידה שלא התרחש אירוע ביטוחי (פריצה לרכב), הכסף נותר בידי חברת הביטוח. מדובר בדרך כלל בשיעור של 35%-25% שנותרים בקופת החברה לאחר תשלום פיצויים. האפיק השני הוא ביטוחי חיים ומנהלים בהם מפריש המבוטח כסף מדי חודש ובתום תקופת הביטוח (למשל בעת היציאה לפנסיה) הכסף מוחזר למבטח באמצעות קצבה.
הפעילות מתחום הביטוח בלבד הסבה לפניקס הפסד של 5.6 מיליון שקל לעומת רווח של 199.8 מיליון שקל ברבעון המקביל. מגזר ביטוח החיים והחיסכון לטווח ארוך הכניס לחברה 647.6 מיליון שקל (עלייה של 6.6%) אולם הסב הפסד של 11.7 מיליון שקל לעומת רווח של 113.4 מיליון שקל. עסקי הביטוח הכללי (ביטוח חובה לרכב, ביטוח מקיף וביטוח כללי אחר) הניבו לפניקס הכנסות של 406.5 מיליון שקל (בדומה לרבעון המקביל) אולם הניב רווח של 400 אלף שקל בלבד לעומת 65.4 מיליון שקל ברבעון המקביל. תחום ביטוחי הבריאות הניב הכנסות של 203.8 מיליון שקל (עלייה של 16.7% לעומת הרבעון המקביל) אולם הניב רווח של 5.7 מיליון שקל בלבד לעומת רווח של 21 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך נוצר מצב בו סך ההכנסות עלו ב-6% אולם הרווח הנקי פחת בשיעור חד.

חברות הביטוח מנהלות את הכסף שהן מקבלות מהמבוטחים באמצעות השקעה בשוק ההון. הרבעון החלש נתן את אותותיו והפניקס רשמה הפסד של 892.6 מיליון שקל מניהול השקעות לעומת רווח של 581.8 מיליון שקל ברבעון המקביל ולעומת רווח של 1.972 מיליארד שקל בכל 2007 והוצאות המימון של החברה גדלו פי 3 ל-33 מיליון שקל. הפניקס מציגה גם את הערך הגלום בביטוח החיים ובביטוחי הבריאות של החברה שעומד על 3.692 מיליארד שקל. הערך הגלום (EV) מגלם את כל שווי ההתחייבויות והרווחים העתידיים הצפויים מתיק הביטוח, ומציג אותו כאילו הוא עומד היום למכירה בשוק.

"הדו"ח של הפניקס הוא דו"ח חלש אבל הוא דומה לזה של כלל ולדו"חות שיציגו חברות הביטוח האחרות. זו אינה חולשה ספציפית בחברת הפניקס אלא חולשה בכל ענף הביטוח שמתבסס על רווחים משוק ההון" אומר אנליסט הביטוח של אי.בי.אי, ליאור רבינוביץ'.

"מתכונת דיווח בלתי ברורה"

עד לפני כמה חודשים, כללה מתכונת הדיווח של חברות הביטוח הפרדה בין ביטוח החיים לביטוח הכללי כאשר דו"ח הרווח וההפסד חולק למעשה ל-3 חלקים: דו"ח נפרד עבור ביטוח חיים, עבור ביטוח כללי ודו"ח המסכם את כלל הפעילות. בהוראת המפקח על הביטוח, עברו החברות לדווח לפי מתכונת שונה הכוללת דו"ח בודד ולאחריו ביאורים מילוליים בנוגע לכל מגזר.

לאנליסטים בבתי ההשקעות יש טענות רבות באשר למתכונת הדיווח החדשה: "מדובר בדו"ח שחושף הרבה פחות מידע על העסק ולא ברור מדוע מתכונת הדיווח החדשה בעצם הופכת את החברות לפחות שקופות" אומר אנליסט אחד. אנליסט אחר שואל מי מפיק תועלת מכך שיש הרבה פחות נתונים ממה שהיו ברבעון הקודם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully