וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הסלולר לא יקבלו פטור מהיתר בנייה לאנטנות

הילה רז

29.5.2008 / 12:44

כך נקבע בפסק דין של בית המשפט המחוזי בת"א ששם קץ למחלוקת בין החברות הסלולריות לעיריות. הפסיקה מהווה נצחון לעיריות

המתקנים שמקימות החברות הסלולריות על גגות בניינים טעונים היתר בנייה לפי חוק התכנון והבנייה. כך קבעה באחרונה השופטת יהודית שיצר מבית המשפט המחוזי בתל אביב. החברות הסלולריות לא יוכלו ליהנות מפטור הקבוע בחוק התכנון והבנייה המוענק להקמת מיתקן גישה אלחוטית המשדר בשיטה ניידת ופועל במערכת רדיו טלפון נייד. פסק הדין של בית המשפט המחוזי ניתן לאור פסקי דין סותרים שניתנו בבתי משפט לעניינים מקומיים בהרצליה וברמת גן, והוא שם קץ למחלוקת בין החברות הסלולריות לעיריות בנוגע לפטור מהיתר בנייה.

החברות הסלולריות, פרטנר, סלקום ופלאפון, טענו כי אין כל חשיבות להבחנה בין סוג הטכנולוגיה שנקבע בחוק, שכן האדם שמביט במתקן אינו יודע איזו טכנולוגיה משרתת אותו. בנוסף טענו כי הפיצול שהן עורכות בין מיתקן הגישה האלחוטית, המצוי כקופסא חיצונית לבניין, לבין הציוד הנילווה אליו, שממוקם בתוך הבניין עולה בקנה אחד עם החוק מכיוון שהפטור מתייחס רק לאלמנטים חיצוניים ולמחוקק היה ברור שלציוד המותקן בתוך הבניין אינו דורש כל היתר. הרשויות התכנוניות של העיריות טענו כי אין מדובר במתקן גישה אלחוטית אלא במתקני שידור סלולריים שהוא מוקד תאי רדיו, המשמש רשת טלפונים ניידת, ולא מתקן המשמש רשת נייחת, ולכן טעונים היתר בנייה. כן נטען כי הפיצול בין הקופסא החיצונית לבין הציוד המצוי בתוך הבניין מלאכותי, מכיוון שמרכיביו העיקריים של המתקן ממוקמים בתוך הבניין.

השופטת שיצר קיבלה את עמדת הרשויות התכנוניות וקבעה כי הפטור מהיתר הבנייה חל על המתקן בכללותו ולא על חלקי מתקן שפוצלו. מכיוון שחלק מההתקן, הנמצא בקופסא על גג הבניין, הוא קצה של מתקן שלם, וללא החלקים הנמצאים בתוך הדירה אינו מסוגל לקלוט ולשדר, נקבע שהפטור אליו התכוון המחוקק אינו חל עליו. השופטת שיצר מציינת כי הפיצול שערכו החברות הסלולריות במתקן הוא פיקציה. בנוסף נקבע כי הקופסא שמניחות החברות הסלולריות על גג הבניין מהווה תוספת לבניין ולכן טעונה היתר בנייה.

על פי החוק, תנאי למתן היתר בנייה הוא כתב שיפוי מפני תביעה לפיצויים, ולכן גם בכך מחויבות החברות. בכך, כותבת השופטת שיצר, מוגנים גם האינטרסים של הציבור, שיוכל להתנגד לבקשה להיתר בנייה, שכפוף לחתימתם ואישורם של בעלי דירות בבית משותף. לדברי השופטת שיצר "מן הראוי שיהיו שיקולים כבדי משקל ושיקולי מדיניות שנלקחים בחשבון ויינתן להם ערכם החברתי והציבורי, לעומת אינטרסים כלכליים של סקטור מצומצם". בסוף פסק הדין ממליצה השופטת שיצר לבצע התאמה של החקיקה הקיימת למציאות המשתנה בתחום. לדבריה "על כל הגורמים הרבים המעורבים בנושא להציג את עמדתם בפני מחלקת החקיקה, אשר עליה לתת מענה קונקרטי לכל הבעיות ולהבהיר את המצב על ידי חקיקה חד משמעית וברורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully