וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים מסכמים רבעון: הפסדי בנק הפועלים העבירו את המערכת הבנקאית להפסד כולל של 793 מיליון שקל

טל לוי

30.5.2008 / 12:17

4 הבנקים האחרים הרוויחו יחד 774 מיליון שקל

כל הבנקים, למעט הפועלים, סיכמו רבעון רווחי - גם אם מעט פחות לעומת הרבעון המקביל - כאשר בנק הפועלים בולט לרעה עם הפסדי עתק שרובם מגיעים מתיק אגרות החוב שהחזיק הבנק בארה"ב. הפסד זה רוכך באמצעות רווח חד פעמי נאה - בשל מכירת האחזקות בקופת הגמל גדיש.



אגב, לא בטוח שיש צורך בדאגה רצינית שכן פעילות הליבה של הפועלים (ממתן אשראי) דווקא השתפרה ובבנק מסבירים כי ללא השפעת ההפסדים, היה הבנק מציג את הרווח הגבוה במערכת הבנקאית: 809 מיליון שקל לעומת 635 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח מפעולות רגילות בלבד (כלומר ללא רווחים חד פעמיים) היה 371 מיליון שקל לעומת 690 מיליון שקל ברבעון המקביל.







בינתיים, ממשיך הכסף לזרום לקופה: 3.072 מיליארד שקלים - זהו סכום העתק שגבו 5 הבנקים הגדולים מעמלות בלבד ברבעון הראשון של 2008 עלייה של 6% לעומת הרבעון המקביל. מדובר בהכנסות ברוטו המייצגות רק את גביית העמלות ולא רווח. כמו כן, לא מדובר בהכרח בהעלאת תעריפים אלא בעלייה במספר הפעולות הבנקאיות שמבצע הציבור.



השורה התחתונה בדו"חות מעוותת במקצת שכן על פי הנתון היבש, המערכת הבנקאית בישראל סיימה את הרבעון הראשון בהפסד כבד של 793 מיליון שקל לעומת רווח של 2.25 מיליארד שקל ברבעון המקביל. בפועל, הרוויחו 4 הבנקים הגדולים 774 מיליון שקל ואילו הפסדי בנק הפועלים פשוט גבוהים מרווחי שאר הבנקים. ללא ההפסדים מאגרות חוב, היה הפועלים מציג רווח של 809 מיליון שקל והמערכת הבנקים היתה מסיימת ברווח של 1.583 מיליארד שקלים. זהו המספר שאמור להעיד על רווחי הבנקים מפעילות שוטפת של מתן אשראי.



הפרמטר העיקרי למדידת פעילות הבנקים הוא דווקא "הרווח מפעולות רגילות" כלומר, הרווח מפעילותו השוטפת של הבנק (מתן אשראי) וללא רווחים חד פעמיים או מימוש נכסים. 5 הבנקים מדווחים ביחד על הפסד של 1.226 מיליארד שקלים ושוב, גם כאן הפסדיו של בנק הפועלים מעוותים את התמונה. לו היה הפועלים מציג רווח שוטף של 371 מיליון שקל, היתה המערכת הבנקים כולה מציגה רווח משותף של 1.15 מיליארד שקלים לעומת 1.834 מיליארד שקלים ברבעון המקביל.



הדו"חות הבנקאיים נקיים יחסית מרווחים חד פעמיים ומשקפים את תוצאות הבנק מפעילותו הקלאסית: מתן אשראי. למרות שמדובר בירידה, מתברר כי הבנקים יודעים להרוויח היטב גם ללא קופות הגמל וקרנות הנאמנות.



לשם השוואה: 5 הבנקים חתמו את כל 2007 עם עלייה של 0.8% ברווח המשותף שהסתכם ב-8.953 מיליארד שקלים וגבו במהלך השנה סכום משותף של 12 מיליארד שקלים עבור עמלות - עלייה של 10% לעומת 2006.



עיסוקו העיקרי של בנק הוא מתן אשראי: הבנק לווה כסף מהציבור ומשלם עליו ריבית (למשל באמצעות ריבית עבור פקדון) ומלווה את הכסף בריבית גבוהה יותר לעסקים שזקוקים לאשראי - למשקי בית שזקוקים להלוואה ולמי שמשלם ריבית גבוהה עבור משיכת יתר. הרווח של הבנק נגזר איפוא מהמרווח הבנקאי.







סך ההפרשים הללו הוא ה"רווח מפעולות מימון" המשקף את הכנסות הבנק מעצם היותו גוף המעניק אשראי. הכנסות אלה של 5 הבנקים הסתכמו ברבעון הראשון של 2008 ב-2 מיליארד שקלים בלבד כלומר, ירידה של 63% לעומת הרבעון המקביל. וכמובן, גם כאן בנק הפועלים יוצר עיוות שכן דיווח על חוסר הכנסה ולמעשה הפסד של 2 מיליארד שקלים בשורת ההכנסות.



אחת ההוצאות הגדולות של הבנק הוא השכר. ועדי העובדים של הבנקים נחשבים לגופים חזקים והם עורכים הסכמי עבודה הכוללים מנגנון עדכון שכר אוטומטי מדי שנה. הוצאות השכר בכל הבנקים עלו בשיעור ממוצע של 15.8% והסתכמו ב-4.14 מיליארד שקלים.



צמצום מספר העמלות עדיין מתעכב



ההכנסות העצומות שמגיעות לכיסי הבנקים מעמלות בלבד משכו גם את תשומת ליבו של בנק ישראל. במסיבת עיתונאים שערך בספטמבר 2006, אמר נגיד הבנק, סטנלי פישר, כי הבנקים מציגים "רשימת עמלות מגוחכת" ותהה מדוע המערכת הבנקאית הישראלית מתפקדת כך בעוד שבמדינות אחרות הבנקים מתפרנסים בעיקר מהמרווח הבנקאי.



בינתיים, מוביל המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, מהלך לצמצום מספר העמלות ובמטרה לאפשר לציבור לערוך השוואות בין הבנקים. לפי שעה, עדיין לא נכנס התעריפון החדש לתוקף.



תיק האשראי גדל



בנק מתפרנס ממתן אשראי ולכן מציגים הבנקים את היקף האשראי שהם מעמידים לציבור. סך האשראי שהעניקו הבנקים לציבור עלה ברבעון הראשון של 2008 ב-1.6% והסתכם ב-645.4 מיליארד שקלים.



התשואה על ההון ירדה

אחד הפרמטרים לבחינת יעילות הבנקים הוא התשואה על ההון. הבנק הרי מחזיק בהון רב והשאלה היא עד כמה הוא יודע להגדיל את ההון הזה. הגדלת ההון מוכרת בשם "תשואה על ההון" והבנקים מציגים אותה מדי רבעון ומדי שנה.



מרבית הבנקים דיווחו על ירידה בתשואה על ההון כאשר הסיבה העיקרית היא שבתקופה המקבילה מכרו הבנקים נכסים רבים ורשמו רווחים חד פעמיים. עם זאת גם הפעילות הרגילה לא הניבה תשואה מרשימה במיוחד.






טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully