וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין שמנים מאושרים"

אפרת נוימן

30.5.2008 / 13:34

לילית רומם, מנכ"לית שומרי משקל: "השמנה היא בעיה בסיסית בהתנהגות. זוהי תפישת עולם, חשיבה של ראש שמן"

השלב הראשון של התוכנית הצליח: דיקר קיבלה את הזיכיון הראשון מחוץ לגבולות ארה"ב. שומרי משקל (Weight Watchers) נוסדה רק ארבע שנים קודם לכן בפרבר יהודי בניו יורק. את השיטה הגתה ג'יין ניידיץ', שזיהתה את החשיבות שיש לקבוצת תמיכה בתהליך ההרזיה וקיימה מפגשים שבועיים במרתף בית מגורים. דיקר היתה אחת המשתתפות.



לאחר שקיבלה את הזיכיון היגרה דיקר לישראל. את הקבוצה הראשונה של שומרי משקל, שכללה 18 חברים, היא הדריכה (באנגלית) בבית ציוני אמריקה. ההתרחבות היתה מהירה. בוגרים של התוכנית הראשונה - ובהם גם בת שבע, שעזבה את עבודתה כמורה והחלה לנהל את העסק - החלו להדריך קבוצות נוספות ברחבי ישראל.



מבחינתה של דיקר התוכנית הושלמה בהצלחה - בת שבע רזתה בעשרות ק"ג והשיטה של שומרי משקל נהפכה לאחת משיטות ההרזיה הפופולריות בישראל, שעד היום התנסו בה כמיליון ישראלים - רובם המכריע נשים.



בת שבע ניהלה את העסק עד תחילת שנות ה-90, אז ירשה את התפקיד בתה, לילית רומם. "אמא שלי היתה אשה מיוחדת", מספרת רומם. "בגיל 60 היא פרשה מהעסק והלכה ללמוד לתואר שני במינהל עסקים. היה טבעי שאמשיך לנהל, כי גדלתי בתוך העסק. בגיל 17 רזיתי בפעם הראשונה ב-12 ק"ג, שמרתי על המשקל במשך ארבע לידות והשתלבתי בהדרכה. אחי, לעומת זאת, אינו מעורב בעסק - הוא רזה מעצבן, כזה שאוכל כמה שהוא רוצה ולא משמין".



2 מיליארד שמנמנים



לפי דו"ח מבקר המדינה שפורסם החודש, החל משנות ה-80 של המאה ה-20 חל גידול בשיעור ההשמנה בעולם. בדצמבר 2006 פירסם ארגון הבריאות העולמי דו"ח שממנו עלה כי כ-2 מיליארד בני 15 ומעלה ברחבי העולם סובלים מעודף משקל. 400 מיליון מתוכם סובלים מהשמנת יתר.



גם הנתונים לגבי משקלם של הישראלים אינם מעודדים: דו"ח ארגון הבריאות העולמי מ-2007 דירג את ישראל במקום ה-50 בעולם בשיעור ההשמנה, מתוך כ-200 מדינות.



סקר שערך משרד הבריאות ב-2006 גילה כי 62% מהמבוגרים ו-19% מהילדים בישראל סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר, כששיעור הסובלים מעודף משקל גבוה יותר בשכבות החלשות. עוד עולה מהסקר כי פחות מ-30% מהישראלים עוסקים בפעילות גופנית.







הסקר גילה גם כי עלות הטיפול בהשמנה ובמחלות הקשורות אליה - כולל נזקים עקיפים שנוצרים בשל כך - היא כ-10 מיליארד שקל בשנה. סכום זה שווה לכ-20% מההוצאה הלאומית על בריאות ב-2006.



כאמור, לא רק בישראל עולה שיעור הסובלים מהשמנה. 66.3% מתושבי ארה"ב, ילדים ומבוגרים, הם בעלי משקל עודף ו-32% מתוכם סובלים מהשמנת יתר.



בעשור האחרון הגיעה מגיפת ההשמנה גם למזרח. מחקר שנערך ב-2000 גילה כי 14.7% מהסינים (184 מיליון איש) סובלים מעודף משקל, ו-2.6% נוספים (31 מיליון איש) סובלים מהשמנה חמורה. שיעור הסובלים מהשמנה בקרב בני 7-18 בסין עלה פי 28 בשנים 1985-2000. מספרם של הילדים אשר סובלים מהשמנת יתר עלה בתקופה זו פי ארבעה.



הדבר נובע מכך שב-20 השנה האחרונות עוברים הסינים מצריכת מזון מסורתי עשיר בירקות ומוצרי סויה לצריכת מזון מערבי, הכולל הרבה בשר. במקביל ירדה רמת הפעילות הגופנית של הסינים. בין השאר, רבים מהם החליפו את האופניים במכוניות - דבר שהביא לכך שמספר המכוניות המיוצרות בסין בכל שנה זינק כמעט פי 400 בשנים 1980-2003.



לאור כל זאת, אין פלא כי באחרונה החלה שומרי משקל העולמית לפעול גם בסין.



"השמנה זו תפישת עולם"



הדיאטה של שומרי משקל מבוססת על "שיטת הנקודות". כל אדם המנסה לרזות בעזרת התוכנית של החברה מקבל מכסה יומית של נקודות, שלפיה הוא מרכיב את התפריט שלו. הנקודות מורכבות משקלול של קלוריות, שומן רווי וגודל מנה - כך שככל שיש במזון יותר שומן רווי, למשל, מספר הנקודות המוצמדות לו עולה.



רומם מציינת שהישראלים המשתתפים בקבוצות צעירים יותר מאשר במדינות אחרות. הגיל החציוני של המשתתפים בישראל הוא 29, לעומת 39 בארה"ב. גם הרכב הקבוצות עשוי להפתיע את מי שמדמיין חבורה של אנשים בעלי עודף משקל קיצוני: לדברי רומם, כיום עודף המשקל הממוצע בקבוצות הוא 10-15 ק"ג בלבד, והיעד הממוצע הוא הרזיה של 10 ק"ג.



אולי אנשים שמנים באמת מרגישים לא נוח בקבוצות כאלה, כי כיום הם מיעוט?



"ברור שאדם עם השמנה קיצונית ירגיש נוח יותר אם יהיו עוד שמנים כמוהו, ולא תמיד יש כאלה בקבוצה, אבל זה תהליך טבעי שנובע מגידול עצום במשתתפים עם עודף משקל קל. ובכלל, לאדם שמן קשה בכל פן בחיים".



מה ההבדל בין גברים לנשים בנושאי הרזיה?



"ההבדל טמון בבסיס, בדרכים השונות שבאמצעותן גברים ונשים פותרים את הבעיה. אשה מתייעצת ומדברת וגבר רוצה שיגידו לו מה לעשות. הגברים מאוד עקביים, ולכן מי שבא הוא גם מאוד החלטי. גברים באים בעיקר מסיבות בריאותיות ונשים מסיבות אסתטיות. גברים גם בדרך כלל מלווים על-ידי האשה ואומרים לי שאומר לה מה לעשות.



"אבל יש גם דברים משותפים. רואים שגם בקבוצות המיוחדות לגברים בלבד מדברים על אותם נושאים כמו אצל נשים - התמודדויות, מעידות, איך לעבוד בשלום שבת, חג וחופשות".



את מאמינה שיש שמנים שמרוצים ממצבם?



"לא, אני לא קונה את זה. אני לא מאמינה שיש שמנים מאושרים. במיוחד לא בחברה המודרנית. אני מאמינה שיש שמנים שלא רוצים להתמודד עם המצב. החברה לא בנויה לפרגן לשמנים. השמנה היא בעיה בסיסית בהתנהגות. זוהי תפישת עולם, חשיבה לגבי מקומו של האוכל בחיים. אנשים רזים לא חושבים על זה. זוהי חשיבה של ראש שמן. השינוי צריך להיות בתפישה. זה צריך להיות תהליך אטי שמאפשר לגוף ולנפש להסתגל לגוף החדש".



יש בעולם טענות כי מגיפת ההשמנה אינה כה מסוכנת כפי שטוענים, ולמעשה ניפוחה משרת בעלי אינטרסים כלכליים כמו תעשיות הדיאטה. כך למשל נטען כי ה-BMI שמצביע על משקל עודף הוא נמוך וגורם לחלק גדול מדי מהאוכלוסייה להיחשב כבעלי משקל עודף. מה דעתך?



"שומרי משקל מתייחסת ל-BMI תקין כטווח שבין 20-25 בהתאם לגיל ולמין. זה הגיוני וסביר, מה עוד שכיום ברור שלעודף משקל השפעה ישירה על ערכים בריאותיים. ישנם גופים ספורטיוויים ואפילו רפואיים שמתייחסים ל-BMI שעומד על 18-19 כתקין, וזה נמוך.



"ברור שכיום אנשים ובעיקר בני נוער מסתובבים עם עודף משקל גדול יותר מבעבר. במחקרים נמצא יחס ישיר בין הירידה בפעילות הגופנית היום-יומית לבין העלייה במשקל, וכן נמצא קשר בין עודף משקל לעלייה בסיכון לחלות במחלות כמו סוכרת, לחץ דם ומחלות לב. לא ידוע לי שיש שינוי בשיעור הסובלים מהפרעות אכילה קשות - הנתונים מדברים על 2%-3% מהאוכלוסייה, בעוד שמשקל כלל האוכלוסייה עולה".



1.5 מיליארד דולר בשנה



מאז שג'יין ניידיץ' ערכה סדנאות במרתף עברה שומרי משקל כמה גלגולים. ב-1978 מכרו המייסדים את החברה לתאגיד המזון היינץ, ובדיוק 20 שנה אחר כך מכר אותה התאגיד לקבוצת משקיעים בינלאומית שעסקיה מנוהלים מבלגיה. ב-2001 הנפיקו המשקיעים החדשים את החברה בבורסה של ניו יורק, וחשפו את המספרים של הרשת, שמגלגלת מחזור שנתי של 1.5 מיליארד דולר. "ההנהלה השתנתה. אלה כבר לא אנשים שצמחו מהשטח. היינו משפחתיים והיום מדובר בתפישה ניהולית אחרת", אומרת רומם.



כיום פועלת החברה ב-30 מדינות ומעסיקה כ-50 אלף עובדים - רובם בארה"ב. לפי רומם, המדינה שבה נהנית החברה מהצמיחה הגדולה ביותר היא אירלנד. "יש שם חדירה מדהימה", היא אומרת. "אפשר להסביר זאת בכך שיש להם מנטליות של התקבצות סביב קהילות, במיוחד בקרב נשים. גם בשוודיה יש הצלחה גדולה".



בשנים האחרונות נוהגת שומרי משקל העולמית לרכוש מהזכייניות שלה את פעילותן. עם זאת, משפחתה של רומם עדיין מחזיקה בבעלות המלאה על פעילות המותג בישראל. מצב דומה קיים רק בשלוש מדינות נוספות: אוסטריה, אירלנד וברזיל.



רומם מעידה כי עדיין לא קיבלה הצעת רכש מהחברה העולמית. "לכל מדינה יש את התוכנית שלה ואנחנו שונים ממדינות אחרות, גם בשפה", היא מסבירה. "לכן לקנות אותנו זה בעצם אומר שאנחנו נמשיך לנהל".



במה שונה התוכנית בישראל לעומת ארה"ב?



"היה קשה לאמריקאים להבין שאנחנו מנקדים פירות. הסברתי להם שהישראלים משמינים מפירות כי הם יכולים לאכול בקיץ הרבה אבטיחים, ענבים ומלונים. גם המזון לגמרי אחר. אצלנו מבססים חלק גדול מהתפריט על מוצרי חלב".



אתם רווחיים?



"לאורך כל השנים היינו בסדר. לאחר כל מלחמה היינו צריכים לקום מחדש. מלחמת המפרץ סגרה אותנו לשלושה חודשים כי אסור היה לפתוח עסקים אחרי 15:00. היו לנו מאות עובדים והסכמים עם סניפים. היו לנו גם הפסדים בימי מלחמת לבנון השנייה, אבל חזרנו לעצמנו וסיימנו את השנה ברווחיות".



עד כמה יתר בני המשפחה מעורבים בעסק?



"בעלי משה מנהל את הכספים והשיווק. הבן שלי, שרון, ממלא תפקיד בצד הפיתוח העסקי כבר שש שנים. הוא עבד קודם בחברת נדל"ן".



העסק יעבור לדור הרביעי?



"אני עוד לא בטוחה. אנחנו עוד צעירים מדי כדי לחשוב על גיל פרישה".



דיאטות בשווי 120 מיליון שקל



שוק הדיאטות מצליח להמציא את עצמו מחדש ולשמור על מחזורי הכנסות נאים. סקירה שערכה ב-2007 חברת המידע העסקי BDI העלתה כי השוק מגלגל כ-120 מיליון שקל בשנה. סדנאות ההרזיה הקבוצתיות אחראיות ל-58% מההכנסות בשוק. הייעוץ האישי, לעומת זאת, אחראי ל-42% בלבד מההכנסות.



קבוצות ההרזיה הפועלות בישראל נבדלות זו מזו בסגנון ובתפישת העולם שהן מציגות. חלקן מציעות דינמיקה קבוצתית, אחרות רק הרצאות פרונטליות. יש גם קבוצות כמו "אכלנים כפיתיים אנונימיים", שחבריהן מתייחסים להשמנה כאל מחלה שיש להבריא ממנה.



בין השחקנים הבולטים בשוק נמצאות החברות שומרי משקל ודיאטה קלאב. שאר השוק מורכב מדיאטניות פרטיות, תוכניות של קופות חולים ועוד. בשומרי משקל מתבססים על שיטת הנקודות במקביל לפגישות קבוצתיות - לכל אדם יש מכסה יומית של נקודות, שלפיה הוא מרכיב את התפריט שלו. הנקודות מורכבות משקלול של קלוריות, שומן רווי וגודל המנה. דיאט קלאב נשענת על ארבעה מרכיבים: תוכנית אכילה אישית, קבוצת תמיכה, פעילות גופנית והתמודדות רגשית. אין התייחסות לספירת קלוריות, אלא לאבות המזון.



בין שאר הקבוצות אפשר למצוא את שיטת אולגה רז להרזיה ולתזונה בריאה, המבוססת על דיאטת הלחם של רז בשילוב קואוצ'ינג (אימון) לשינוי הרגלי האכילה. שירותי בריאות כללית מציעים דיון קבוצתי במגוון עניינים הקשורים לתזונה ואורח חיים בריא. מירי בלקין מנחה קבוצות הרזיה ובסטודיו C מציעים דיאטה לנשים המבוססת על שיטת קבוצות המזון, תוך שימת דגש על מדידות אחוזי שומן והקפדה על כך שההרזיה תצמצם את רקמת השומן, ולא רקמות אחרות.



שוק מוצרי הדיאטות להרזיה עצמית מגלגל לפי הערכות 80-100 מיליון שקל בשנה, והוא כולל מוצרים שונים כמו כמוסות, סיבים תזונתיים, חליטות תה, תמציות שתייה מרוכזות, שייקים חלבוניים ומסטיקים לדיכוי התיאבון.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully