וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקורד הסיום של איזי כהן: מגדל מסיימת את הרבעון עם הפסד של כ-100 מליון שקל

אתי אפללו

30.5.2008 / 16:08

חברת הביטוח מציגה רווח של 14 מליון שקל בדו"ח הרווח והפסד



על איזי כהן, המנכ"ל היוצא של חברת הביטוח הגדולה מגדל, עבר שבוע עמוס אירועים מרגשים. סדרת פגישות פרידה במגדל לקראת צאתו לדרך חדשה ועזיבתו את ענף הביטוח, אירוע פרידה מרגש מהקבוצה, אירוע אישי משמח- חתונת בתו. אכן היו לו הרבה סיבות לחייך השבוע. דו"חות מגדל לא היו אחת מהן.



מגדל, חברת הביטוח הגדולה בישראל, היתה צפויה להציג דו"חות גרועים. מגדל עוסקת בעיקר בביטוחי חיים ומושפעת מאוד מהמתרחש בשוק ההון. הרבעון הראשון של שנת 2008 לא היטיב עם חברות הביטוח. הירידות בשוק ההון בצירוף העלייה במדד גרמו לכך שבין היתר, הכנסותיהן מדמי ניהול בפוליסות המשתתפות ברווחים פחתו, והוצאות המימון שלהן גדלו. אצל מגדל שלא מצליחה לשחזר את ההישג של שנת 2007 ולהציג תשואות יוצאות דופן על השקעות הפוליסות השתתפות ברווחים, הדבר משמעותי ביותר כיוון שיש לה תיק משתתף ברווחים גדול. משמעותו: ירידה גבוהה בהכנסות מדמי ניהול. בנוסף, חלק מההתחייבויות של חברות הביטוח (כנגד פוליסות בתחום הביטוח הכללי או כנגד הון שגויס) הן התחייבויות צמודות מדד. אולם, הכסף בפועל מושקע באפיקים אג"חים. הירידות בשווקים ברבעון לעומת העלייה במדד גרמו לפער בין שווי ההתחייבויות לשווי הכספים המושקעים כנגד ההתחייבויות הללו, דבר שיצר הפסדים.



עם זאת, שורת הרווח בדו"ח הרווח והפסד של מגדל דווקא חיובית ומראה על רווח של 14 מליון שקל. אולם בתחילת שנת 2008 עברו חברו הביטוח, כמו יתר החברות הציבוריות, לדווח על בסיס התקינה הבינלאומית החדשה ה-IFRS. כבר לא ניתן להסתמך רק על שורת הרווח בדו"ח רווח והפסד כיוון שתחת התקינה החדשה, שינויים רבים נרשמים ב"קרן הון" ולא בדו"ח הרווח והפסד, ומשפיעים על ההון העצמי. מבדיקת השינויים שחלו בהכנסות ובהוצאות של מגדל במהלך הרבעון עולה שמגדל הפסידה ברבעון כ-100 מיליון שקל. 70.5 מיליון שקל הוא הפסד שנרשם בשל שינויים בשווי ההוגן של נכסים פיננסיים זמינים למכירה, והוא נזקף להון העצמי. 14 מיליון שקל היתה שורת הרווח בדו"ח רווח והפסד וכ-50 מיליון שקל רשמה מגדל כהפסד בשל חלוקת דיווידנד בגין תוצאותיה לשנת 2007.



האטה בקצב הצמיחה בביטוח חיים



הירידה בתוצאות נבעה בעיקר מהירידות בשוק ההון ובגין התלות של מגדל בשוק ההון, כאשר בעסקי הביטוח עצמם לא מציגה מגדל הרעה בפעילות. בעסקי ביטוח חיים וחסכון ארוך טווח, ביטוח חיים, פנסיה וגמל, נרשם ברבעון הראשון רווח בסך 2 מיליון שקל לעומת רווח בסך 217 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה ברווח נובעת בעיקר מירידות השערים בשוקי ההון, אשר השפיעו על ירידה ניכרת בדמי הניהול שנגבו בפוליסות המשתפות ברווחים ובהכנסות מההשקעות העומדות כנגד הפוליסות המבטיחות תשואה. בפוליסות המשתפות ברווחים לא נגבו דמי ניהול משתנים בשל תשואה שלילית שהושגה בתקופה. לא נראה שגם ברבעון הקרוב תוכל מגדל לשוב ולגבות את דמי הניהול כיוון שלא ניתן לגבות דמי ניהול משתנים בפוליסות משתתפות ברווחים כל עוד לא תושג תשואה חיובית אשר תכסה את התשואה השלילית שנצברה עד כה.



בענף ביטוח חיים מציגה מגדל גידול צנוע בפרמיות שהורווחו הסתכמו ב-1.315 מיליארד שקל לעומת 1.250 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-5%. עד כה, היתה מגדל ידועה בקצב צמיחה גבוה יותר בתחום. ב-2007 היא צמחה בקצב שנתי של 8.6% בפרמיות מענף ביטוח החיים. בנוסף להאטה בקצב הצמיחה, מרחף מעל מגדל איום הניוד שיכנס לתוקפו בתחילת שנת 2009, וצפוי לפגוע בתיק ביטוחי החיים שלה.



בביטוח כללי, הסתכם הרווח ב-11 מיליון שקל לעומת 58 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה ברווח נובעת הן מקיטון בהכנסות מהשקעות בשוק ההון והן מירידה ברווח החיתומי. הפרמיה המורווחת בביטוח כללי הסתכמה בתקופת הדו"ח ב-377 מיליון שקל לעומת 370 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-2%. הגידול בפרמיה נובע מגידול ניכר בפרמיה בענף רכב רכוש וכן מגידול בפרמיות שהורווחו ברכב חובה.





בתחום השירותים הפיננסיים (באמצעות מגדל שוקי הון) - רווחי הקבוצה (50% מהפעילות הכוללת) הסתכמו ברבעון הראשון של השנה ב-3 מיליון שקל לעומת 8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - קיטון של 66%. הירידה ברווח נובעת מקיטון בסך הנכסים המנוהלים כתוצאה מירידות השערים בשוק ההון ומפידיונות. סך הנכסים המנוהלים של הקבוצה - ביטוח, פנסיה ושירותים פיננסים - הגיע ב- ב-31 במארס 2008 לכ-94 מיליארד שקל - גידול של כ-19% לעומת כ-79 מיליארד שקל ב-31 במארס 2007.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully