וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניית דל מזנקת ב-8% בוול סטריט בעקבות צמיחה חדה במכירות ענקית המחשבים מחוץ לארה"ב

נמרוד הלפרן

30.5.2008 / 17:14

לראשונה בתולדותיה, מרבית מכירות החברה מחוץ לארה"ב



מניית דל (סימול DELL) מזנקת ב-8% במסחר בוול סטריט לאחר שיצרנית המחשבים האישיים (PC) השנייה בגודלה בעולם דיווחה אמש לאחר סגירת המסחר על רווח והכנסות רבעוניים שעלו על תחזיות האנליסטים, הודות למכירות מוגברות של מחשבים אישיים מחוץ לארה"ב. מתחילת השנה ועד אתמול, איבדה מניית דל יותר מ-10%.



דל אשר הודחה על ידי היולט פקארד (סימול HPQ) בשנת 2006 ממעמד מובילת שוק ה-PC לאחר שלוש שנים בראש, רשמה ברבעון הכספים הראשון שלה, שהסתיים בסוף חודש אפריל, רווח נקי של 783 מיליון דולר או 38 סנט למניה - גידול של 3.7% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. תחזית האנליסטים היתה לרווח של 33 סנט למניה.



בשורה העליונה רשמה החברה הכנסות של 16.1 מיליארד דולר, גידול של 9.2% לעומת הרבעון המקביל בשנה הקודמת ומעל לתחזית האנליסטים למכירות של 15.66 מיליארד דולר. החברה רשמה גידול של 19% במכירותיה באסיה ברבעון הודות למכירות מוגברות של מחשבים ניידים.



דל מסרה עוד כי במהלך השנה האחרונה קיצצה את כוח העבודה ב-7,000 משרות, בהם 3,700 עובדים ברבעון האחרון, וכי תרשום הוצאות נוספות בגין המשך הארגון מחדש של החברה. הקיצוצים מהווים 8% מכוח העבודה בניכוי עובדים חדשים שצורפו לחברה בעקבות רכישות.



"אנחנו מיישמים את כל הנקודות באסטרטגיה שלנו כדי לתמוך בצמיחה בכל קטגוריות המוצר ובכל חלק של העולם", אמר יו"ר ומנכ"ל דל, מייקל דל, בעת פרסום הדו"חות. "תוצאות אלו הן סימנים ראשונים להתקדמות באסטרטגיית החברה. הודות להמשך התמקדותנו בה, אנו צופים לרשום צמיחה גבוהה יותר מזו של המגזר שלנו, להגדיל את הכנסותנו ולשפר את הרווחיות ואת תזרים המזומנים כדי לייצר ערך עבור בעלי המניות", הוסיף.



דל זנחה בשנה שעברה את מודל השיווק המסורתי שלה, אשר היה על טהרת המכירות הישירות, והחלה למכור את מחשביה האישיים באמצעות הרשתות הקמעוניות - וול מארט, בסט ביי וסטייפלס. דל גם החלה להרחיב את מכירות מחשביה ברשתות קמעוניות מחוץ לארה"ב, בהן טסקו הבריטית ו-Gome ו-Suning הסיניות.



מאמצי החברה להרחיב את מכירותיה מחוץ לארה"ב נשאו פרי, וגידול של 19% במכירותיה באסיה ברבעון האחרון הביא לכך שלראשונה בתולדותיה, יותר ממחצית מכירותיה הן מחוץ לארה"ב. עדות נוספת לפירות שהניבה החלטת דל להתחיל למכור מחשבים אישיים ברשתות קמעוניות היא זינוק של 78% במכירות מחשבים נישאים ללקוחות פרטיים ברבעון האחרון.



בנק ההשקעות מריל לינץ' העלה בעקבות הדו"חות הרבעוניים של דל את המלצתו למנייתה מ"נייטרלי" ל"קנייה", והעריך כי "דל מתחילה לקצור את הפירות של שלב ההשקעה בארגון מחדש של פעילותה".



האסטרטגיה בה החל מייסד ויו"ר דל, מייקל דל, לפני למעלה מעשור - מכירת מחשבים אישיים דרך הטלפון והאינטרנט - סייעה להזניק את הסטארט אפ למקום הראשון במכירות מחשבים אישיים בעולם. עם זאת, מודל המכירות הישירות החל לאבד מכוחו בשנת 2005 על רקע נטייתם הגוברת של הצרכנים בארה"ב להעדיף רכישת מחשבים ניידים בחנויות.



יתר על כן, דל התמקדה בעיקר במכירות מחשבים שולחניים ללקוחות עסקיים - שוק בו נרשמה האטה. בעיות במערך שירות הלקוחות של דל פגעו אף הן במכירותיה. אנליסטים ציינו כי גם הירידה המתמשכת במחירי המחשבים האישיים הנמכרים בקמעונות גרמה לשחיקת היתרון ממנו נהנתה דל בזכות מודל המכירות הישירות שלה, שעקף את החנויות.



מאז שובו של המייסד מייקל דל לתפקיד מנכ"ל החברה בשנה שעברה, הוא הוביל תוכנית ארגון מחדש של פעילות החברה. במסגרתה תפטר החברה אלפי עובדים בניסיון לצמצם את הוצאותיה. במקביל, מתמקדת דל בשוק המחשבים הנישאים ובשווקים מתעוררים, ומרחיבה את קו מוצריה בתחום המחשבים האישיים לעסקים וללקוחות פרטיים.



דו"חות דל באים יום אחד בלבד לאחר שהחברה ספגה מהלומה משפטית בעקבות קריאה של משרד התובע הכללי של ניו יורק לצרכנים להגיש תלונות לגבי התנהלות עסקיה של דל. הודעת משרד התובע הכללי באה בעקבות פסיקת בית משפט בניו יורק מוקדם יותר השבוע, כי דל אשמה ב"התנהלות עסקית מטעה ובלתי חוקית". זו, לטענתם, כללה פרסום שקרי, הונאה בהצעות למימון רכישות, ואי עמידה בתנאי האחריות ותשלומים ללקוחות שהחזירו מחשבים שרכשו.



מייקל דל ערך בחודש שעבר ביקור רשמי ראשון בישראל, ושידר אופטימיות במסיבת העיתונאים שקיים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל. כיאה לאמריקאי שלמד את תורת יחסי הציבור, מיהר דל לשגר הצהרות חיוביות לגבי מצבה הפיננסי של החברה. "אנחנו מספר אחת במחשבים עסקיים ומוכרים ל-96% מהחברות הגדולות בעולם. בשנה החולפת קצב הגידול שלנו הגיע ל-7% - זה הרבה מעבר לגידול הכללי בתעשייה".



לדברי דל, אחד ממנועי הצמיחה של החברה ושל חברות מחשוב אחרות הוא הזינוק במספר הגולשים החדשים שמתחברים לאינטרנט, כמו גם הגידול בביקוש למחשבים ניידים ולמחשבים במדינות מתפתחות. בתשובה לשאלה האם החברה תשקיע בישראל, ענה דל כי "אנחנו שוקלים הרבה דברים באופן כללי. נפגשתי בישראל עם חברות טכנולוגיה צומחות".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully