וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבוצת דלק סיימה את הרבעון הראשון של 2008 עם ירידה של 11% ברווח שהסתכם ב-174 מיליון שקל

טל לוי

30.5.2008 / 19:12

פעילות הדלקים בארה"ב והביטוח בישראל סבלו מהאטה אך פעילות הרכב בישראל והביטוח בארה"ב שגשגו



קבוצת דלק, אחת מחברות ההשקעה הגדולות בישראל, שבשליטת יצחק תשובה ובניהול אסי ברטפלד, מציגה רווח של 174 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2008 - ירידה של 11% לעומת הרבעון המקביל. עיקר הירידה מגיע מהוצאות המימון האדירות של החברה שעלו ב-167% והסתכמו ב-842 מיליון שקל.



דלק לבדה (סולו) מציגה קופת מזומנים של כמיליארד שקל כאשר בקופתה של כל הקבוצה, על אחזקותיה, נמצא סכום נאה של 3.4 מיליארד שקל לעומת 3.08 מיליארד שקל בסוף 2007. הסכומים הגבוהים יאפשרו לדלק לנצל הזדמנויות ולרכוש חברות נוספות במהירות במידה שתחליט על כך. קופת המזומנים יצרה לחברה הכנסות מימון של 160 מיליון שקל (כמעט פי 2 לעומת הרבעון המקביל) וסייעה לריכוך ההוצאות הגבוהות. דירקטוריון קבוצת דלק החליט על חלוקת דיבידנד של 75 מיליון שקל בגין רווחי הרבעון הראשון של 2008.



קבוצת דלק היא חברת אחזקות האוחזת בכמה פעילויות עיקריות וביניהן דלק נדל"ן ודלק השקעות, במסגרתה נסחרות חברות כמו HOT, חברות תשתיות, גדות ביוכימיה, קידוחי הדלק והנפט (ובמסגרת זאת גם קידוח ים תטיס) וכמובן דלק רכב שהיתה היהלום שבכתר בשנה האחרונה. אחזקות נוספות הן בחברת הדלק הישראלית, דלק US וחברת הביטוח הפניקס.



כל החברות הללו פירסמו דו"חות כספיים נפרדים בשבועיים האחרונים, כך שהדו"ח הכספי שופך אור על 2 הפעילויות הפרטיות של הקבוצה שהן זרוע הפיננסים (דלק קפיטל המחזיקה בחברת הביטוח האמריקאי ריפבליק) ופעילות IDE התפלה בה מחזיקה דלק 50%. כבכל חברת אחזקות, השורה העליונה שגדלה ב-55% ל-12.5 מיליארד שקל, אינה מהותית שכן היא משקפת את הכנסות כל החברות הבנות.



הרווח הגדול - דלק רכב



הרווח התפעולי של קבוצת דלק, כלומר לפני הוצאות המימון, זינק ב-53% והסתכם ב-919 מיליון שקל. כחברת אחזקות, מציגה דלק את הרווח שמייצר כל מגזר ומכאן עולה כי המגזר הרווחי ביותר ברבעון הראשון היה מגזר הנדל"ן (בו פועלת החברה באמצעות דלק נדל"ן) שייצר רווח תפעולי של 338 מיליון שקל - פי 10 לעומת הרבעון המקביל. מגזר הרכב (באמצעות יבואנית רכבי מאזדה ופורד - דלק רכב) תרם רווח תפעולי של 270 מיליון שקל - עלייה של 74%. פעילות הדלקים של החברה באמצעות תחנות הדלק וחנויות הנוחות בישראל סיפקה רווח תפעולי של 82 מיליון שקל - עלייה של 446% לעומת הרבעון המקביל.



הרווח מבית הזיקוק בארה"ב ? אחת הרכישות הרווחיות של הקבוצה ? ירד ב-52% ל-67 מיליון שקל לאחר שבשנתיים האחרונות סיפק רווחים אדירים. פעילות הביטוח בחו"ל (באמצעות חברת ריפבליק שבארה"ב) סיפקה רווח תפעולי של 65 מיליון שקל ? בדומה לרבעון המקביל. חברת הביטוח הפניקס ? שכמו חברות הביטוח האחרות סבלה מההאטה בשוק ההון ? סיפקה רווח תפעולי של 39 מיליון שקל לעומת 189 מיליון שקל ברבעון המקביל.



פעילות הרכב תרמה רווח נקי של 85 מיליון שקל כלומר 49% לכל הרווח הנקי של הקבוצה שהסתכם ב-174 מיליון שקל. בדלק אכן מסבירים כי רווחי הקבוצה הושפעו מצד אחד מירידה משמעותית ברווחיות של פעילות הדלקים בארה"ב ומפעילות הביטוח בישראל, לעומת גידול ברווחיות מפעילות הדלקים והרכב בישראל ומפעילות הביטוח בארה"ב. ריפבליק, חברה הביטוח האמריקאי בה מחזיקה דלק סיימה את הרבעון הראשון ברווח של 10 מיליון דולר. גם חברת התפלת המים, IDE, שזכתה לאחרונה ב-3 חוזים בסכום כולל של 80 מיליון דולר, סיימה את הרבעון הראשון ברווח של כמה מיליוני דולרים.



רכישות שטרם הניבו רווח



אחד הסכומים הגבוהים המופיע בדו"חות הוא הוצאות מימון של 842 מיליון שקל המייצגים את החזר הריבית על הלוואות שמקבלת הקבוצה מהבנק או מהציבור (באמצעות הנפקת אגרות חוב). כמו כל החברות, גייסה דלק כסף הצמוד למדד המחירים לצרכן והאינפלציה הגבוהה יצרה הוצאות נוספות.



עם זאת, חלק מההשקעות שביצעה החברה עדיין טריות ולכן לא יצרו רווחים אלא רק הוצאות מימון: כך למשל, הודיעה דלק על רכישת 870 תחנות דלק במדינות הבנלוקס. בתחילת ינואר, רכשה דלק את מלוא מניותיה של חברת ELK בארה"ב העוסקת בהפקה ובמכירה של נפט וגז. כמו כן, התקשרה דלק עם חברת נילית להקמת תחנת כוח בהיקף של 45 מגה-וואט ולאספקת חשמל בהיקף מוערך של כ-70 מיליון שקל לשנה.



למרות שכל ההשקעות הללו בוצעו תוך קבלת אשראי, הרי שטרם הניבו רווחים בשל הזמן הקצר שחלף מאז. ברבעונים הבאים צפויות ההשקעות הללו להניב רווחים.



מרווחי הזיקוק עלו



אחת התעלומות הגדולות באשר לקבוצת דלק היא המתאם הגבוה שיש בין מניית החברה למניית דלק US המחזיקה בתחנות הדלק בחו"ל ובבית הזיקוק לה גלוריה שבארה"ב. הרווחיות של דלק US מבוססת על מרווח הזיקוק שהוא הפער בין המחיר בו קונה החברה את הנפט הגולמי למחיר בו היא מוכרת את תוצרי הנפט המזוקק. מרווחי הזיקוק שירדו ברבעון הראשון של 2008 הם שאחראים לירידה הקלה ברווחיות אולם לדברי מנכ"ל החברה אסי ברטפלד, החלו המרווחים הללו לעלות והדבר צפוי להתבטא בהמשך.



"למרות מצב השווקים בעולם מציגה קבוצת דלק תוצאות יפות ברבעון הראשון של 2008 תוך הרחבה בפעילותה העסקית של הקבוצה" מסכם ברטפלד.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully