וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגולטור שוק הסחורות בארה"ב חוקר חשדות: ספקולנטים ביצעו מניפולציות במחירי האנרגיה

נמרוד הלפרן

30.5.2008 / 22:11

המשקיע ג'ורג' סורוס יעיד בדיון בסנאט בנושא



רשויות הרגולציה בארה"ב מנהלת זה שישה חודשים חקירה רחבת היקף של התפקיד שמילאו משקיעים ספקולנטים בשוק האנרגיה בארה"ב וחשדות כי בוצעו מניפולציות במסחר בחוזים על נפט גולמי. רגולטור שוק הסחורות בארה"ב (CFTC) חשף אמש את דבר החקירה שנפתחה בחודש דצמבר, בניגוד למדיניות הסודיות המקובלת "בשל התנאים חסרי התקדים הקיימים כיום בשוק". החקירה מתמקדת בחדשות לניצול לרעה של אופן הרכישה, שינוע, אחסון ומסחר בנפט גולמי ונגזרים הקשורים אליו מאז חודש דצמבר 2007, מסר הרגולטור. מחיר הנפט הגולמי זינק ביותר מ-42% מאז תחילת חודש דצמבר. מחיר הבנזין בתחנות הדלק בארה"ב מתקרב ל-4 דולרים לגאלון לעומת 3.2 דולרים לפני שנה.



במקביל, הודיע הרגולטור במפתיע גם על הידוק הפיקוח על המסחר בחוזים ונגזרים בשוק האנרגיה בארה"ב. כך למשל, יידרשו מעתה משקיעים מוסדיים המנהלים קרנות שנועדו לעקוב אחרי מחיר הנפט הגולמי או חוזים אחרים במגזר האנרגיה, להגיש דו"חות חודשיים. כמו כן, הודיע CFTC כי יתחיל לחלוק מידע הנוגע לפוזיציות של סוחרים בשוק האנרגיה עם רשות ניירות הערך בבריטניה (FSA).



"הצעדים ירחיבו את כמות ואיכות המידע המתקרב מסוחרים בשוק האנרגיה בניסיון להגביר את הפיקוח ואת המסחר התקין בשוקי החוזים העתידיים בארה"ב", נאמר בהודעת CFTC. "העלייה הדרמטית שנרשמה באחרונה במחיר הנפט הגולמי הנסחר בבורסות חוזים עתידיים חייב בדחיפות לנקוט בצעדים אלו. הצעדים עליהם הודענו יסייעו לשפר את הפיקוח בשוק חוזי האנרגיה, כך שישקף את הכוחות הכלכליים הבסיסיים של היצע וביקוש, ללא מניפולציות והונאה".



הצעדים של CFTC באים על רקע חקירה שמנהל הקונגרס האמריקאי סביב התפקיד שמילאו ספקולנטים בהזנקת מחיר הנפט הגולמי לשיא של יותר מ-135 דולר לחבית. מוקדם יותר החודש, הוגשה בסנאט הצעת חוק שתכליתה להבטיח כי המסחר בחוזי אנרגיה של ארה"ב הנסחרים בבורסות זרות יהיה כפוף לאותה רמת פיקוח כמו מסחר המתבצע בארה"ב.



מספר שימועים לגבי תפקידם של ספקולנטים בשוקי הבנזין, הנפט הגולמי והגז הטבעי כבר התקיימו בקונגרס. כך למשל, בדיון בוועדת המסחר, המדע והתחבורה של הסנאט על השפעת ספקולנטים על המחירים בשוק האנרגיה והסחורות בארה"ב שיתקיים ביום שלישי, צפוי להעיד המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס בנושא של מניפולציות בשוקי האנרגיה.



סורוס, אשר עשה את הונו בהימור נגד הליש"ט הבריטית בשנת 1992, התייחס באחרונה לתפקיד שממלאים ספקולנטים בשוקי הסחורות. בראיון לעיתון הבריטי "דיילי טלגרף" שפורסם בתחילת השבוע, אמר סורוס כי משקיעים ספקולנטים משפיעים על מחיר הנפט, וציין כי שוק הנפט נראה יותר ויותר כמו בועה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully