וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט מבטל דיונים על תקציב 2009

מוטי בסוק

1.6.2008 / 9:05

במשרד האוצר התחזקו ההערכות כי הממשלה והכנסת לא יוכלו לאשר את התקציב עד סוף דצמבר 2008 בגלל החקירות נגד ראש הממשלה

במשרד האוצר שוררת פסימיות שכמותה לא נודעה זה שנים באשר לסיכוי שתקציב 2009 יאושר במועדו. במשרד התחזקו בשבוע האחרון ההערכות כי הממשלה והכנסת לא יוכלו לאשר את התקציב עד סוף דצמבר 2008 בגלל החקירות נגד ראש הממשלה אהוד אולמרט ובגלל חולשת הקואלציה והאפשרות להקדמת הבחירות. לשכת ראש הממשלה ביקשה לבטל שתי ישיבות בעניין התקציב שנקבעו לראש הממשלה ואנשיו עם שר האוצר רוני בר-און ועם ראש אגף התקציבים באוצר רם בלינקוב. הראשונה, על היעדים הפיסקליים ועל תמונת המאקרו של המשק, נועדה להתקיים ביום שני האחרון. השנייה, על השינויים המבניים, נועדה להתקיים היום. נוסף על כך בוטלו פגישות עבודה לא פורמליות בעניין התקציב בין ראשי האוצר לאולמרט.

באוצר אמרו אתמול כי ייתכן שראש הממשלה יפנה מחר זמן קצר לדיון כלכלי - אלא שמחר בערב צפוי אולמרט להמריא לארה"ב, וסדר היום שלו עמוס מאוד. באוצר הביעו בסוף השבוע ספק גם באשר לקיומה של ישיבת הממשלה הראשונה לנושא תקציב 2009, המתוכננת ל-10 ביוני. באוצר ציינו כי מעולם לא קרה שתקציב השנה הבאה לא אושר בממשלה. אם תקציב 2009 לא יאושר בממשלה ובכנסת עד סוף דצמבר, המדינה תפעל עד אישור התקציב בהתאם לתקציב 2008. באוצר הדגישו כי זו במצב זה ביצוע התקציב אמנם יהיה "אחראי", אך התקציב בפועל לא יתחשב בגידול האוכלוסיה ב-2008 ובשורה של הבטחות ממשלתיות וחוקים, ובכללם מסקנות ועדת ברודט בתחום הביטחון והרפורמה בחינוך היסודי.

בתקציב חסרים 4 מיליארד שקל

באגף התקציבים באוצר התקיימו בשבוע שעבר שתי ישיבות מסכמות על תקציב 2009 בראשות בלינקוב ובהשתתפות כל סגניו. בראשונה סוכמו מסגרות התקציב, גודלו והקיצוצים בו, ולמחרת סוכמו השינויים המבניים המתוכננים ל-2009. ביומיים הקרובים אמורים בלינקוב וסגניו להציג את הסיכומים לבר-און, שימריא מחרתיים לפגישה עם ראשי OECD בפאריס.

בישיבות באגף התקציבים צוין כי לשם התאמת תקציב 2009 לשינויי חקיקה, לגידול באוכלוסייה, לאינפלציה ולגורמים נוספים יהיה צורך להוסיף לו יותר מ-12 מיליארד שקל. התוספת כוללת התחייבויות של כ-3 מיליארד שקל בתחום החינוך, 4 מיליארד שקל בתחום הביטחון ו-1.5 מיליארד שקל בתחום הבריאות. באוצר אמרו כי הממשלה תצטרך לקצץ לפחות 7 מיליארד שקל בתקציב השנה הבאה כדי לעמוד במסגרת התקציב - ואולם יהיה קשה להעביר קיצוץ כזה בממשלה, ובוודאי שבכנסת.

לפי חוק התקציב, הוצאות הממשלה ב-2009 אמורות להיות גבוהות ב-1.7% מתקציב ההוצאות שלה ב-2008, כלומר לגדול ב-.4-4.5 מיליארד שקל בלבד. על הממשלה מופעלים לחצים להגדיל את מסגרת ההוצאה ביותר מ-1.7%. אגף התקציבים באוצר ייאבק כדי לשמור על היעד של 1.7%, ואף חותר להעמיד את יעד הגירעון בתקציב 2009 על 1% מהתוצר, במקום 1.6% מהתוצר השנה.

באוצר שבו והבהירו אתמול כי המשרד לא יבצע החלטות להגדלת ההוצאה בתקציב שקיבלו הממשלה והכנסת מתחילת השנה - המסתכמות בכ-4 מיליארד שקל - מבלי שיהיה להן כיסוי בתקציב. אולמרט הבטיח לפני כמה חודשים כי הנושא יטופל עד פסח שעבר, אך מאז הבטחתו לא התקימה כל פגישה בנושא, והאוצר מקפיד שלא לבצע את ההחלטות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully