וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבייב צפוי להיכנס לעולם הפרמצבטיקה

לב לבייב

1.6.2008 / 9:21

מנהל מגעים לרכישת השליטה בענקית הפארמה הרוסית ביוטק, ששוויה נאמד בכ-1 מיליארד דולר. מוכן להגיע להחזקה של 70%-80% בחברה

לב לבייב, בדרך לכניסה ראשונה מהותית לתחום הפרמצבטיקה ברוסיה. לבייב מנהל מגעים לרכישת השליטה בענקית הפארמה הרוסית הפרטית ביוטק, ששוויה נאמד בכ-1 מיליארד דולר, כך נודע ל-TheMarker. לבייב מעוניין להיכנס לתחום הפארמה ולרכוש שליטה בחברה. הוא מוכן על פי ההערכות להגיע להחזקה של 70%-80% בחברה. היקף ההשקעה מוערך במאות מיליוני דולר. אם העסקה תצא לפועל היא תמומן על ידי הונו העצמי, למרות שלבייב לא יתקשה להשיג מימון מבנקי השקעות כמו מריל לינץ', דויטשה בנק וסיטי בנק, ידוע שגם הבנקים הרוסיים מעוניינים להרחיב את היקף העסקים עם לבייב. עסקיו הפרטיים של לבייב כוללים פעילות בתחום היהלומים, נדל"ן, תשתיות, פיננסים, תקשורת, וננו-טכנולוגיות, בהיקפים גבוהים משמעותית מאלה של אפריקה ישראל הציבורית, הנסחרת בתל אביב לפי שווי של 13.2 מיליארד שקל.

ביוטק היא חברת אחזקות פרטית בתחום התרופות, הכוללת את מפיצת התרופות ביוטק, וכן ארבעה מפעלים לייצור תרופות: מרביופרם, אם.אף.פי.די.קי ביוטק מוסקבה, ביוסינטז וביודז. כלי התקשורת ברוסיה מציינים כי ביוטק מחזיקה בבעלותה מספר רשתות בתי מרקחת, ברחבי רוסיה. לא ברור עדיין האם לבייב ירכוש את כל העסקים של ביוטק, הנחשבת לאחת מעשר חברות התרופות הגדולות ברוסיה, עם נתח שוק כולל של כ-5%-7%.
המומחים בשוק הפארמה מעריכים את שווי פעילות ההפצה של ביוטק בכ-800 מיליון דולר, את שווי המפעלים בכ-100 מיליון דולר ושל רשתות בתי המרקחת בכ-100-150 מיליון דולר. עם זאת האנליסטים ברוסיה מציינים שנוכחות ביוטק בתחום ההפצה נחלשת. החברה ירדה בדירוג בתחום זה ממקום רביעי ב-2006 למקום שישי ב-2007, כשהיא היחידה מהחברות הגדולות בתחום ההפצה שרושמת ירידה בהכנסותיה. תימוכין למגעים ניתן למצוא בתקשורת הרוסית. העיתון הכלכלי RBC Daily ציין בשבוע שעבר שנציגי לבייב ברוסיה אישרו את דבר המגעים, אך בשלב זה סירבו לפרט מעבר לכך.

הבעלים העיקרי של ביוטק הוא בוריס שפיגל (55), מולטי-מיליונר יהודי, שהונו מוערך במאות מיליוני דולרים. שפיגל משמש גם כחבר הדומה (פרלמנט) הרוסי מטעם מחוז פנזה. כחבר פרלמנט אסור לו להחזיק באופן ישיר במניותיה של ביוטק, והן הועברו לידי אשתו. שפיגל נולד למשפחה יהודית מסורתית, בעיר חמלניצקי באוקראינה. הוא מחזיק בתואר אקדמי בהיסטוריה וכלכלה פוליטית, וכן בדוקטורט בכלכלה. הוא נחשב ברוסיה לדמות ססגונית, שבנה את עסקיו בתחילת שנות ה-90 מאפס. שפיגל החל את דרכו בתחום התרופות, גורמים שונים ברוסיה סבורים כי את הכסף הראשוני לצורך השקעות הגדולות בתחום התרופות הרוויח שפיגל באמצעות עסקות שונות ומפוקפקות של מכירת וודקה בקווקאז. בתחילת הדרך בביוטק שיתף שפיגל פעולה עם איש עסקים צ'צ'ני, מוסה מלסגוב, שהשקיע הון רב בחברה. השותפות בין הצדדים התפרקה לפני כעשר שנים. מבקריו של שפיגל טוענים שתפקידיו השונים בממשל הרוסי פתחו בפני ביוטק את הדרך לקבלת חוזים וזכייה במכרזים לאספקת תרופות עבור מוסדות בריאות ממשלתיים. לפני כמה חודשים נבחר שפיגל לתפקיד נשיא הקונגרס הבינלאומי של יהודים דוברי רוסית. לשפיגל חברים וקרובים רבים בישראל. סביר שההיכרות בין לבייב לשפיגל, לא נוצרה אתמול, שכן לבייב מעורב מאוד בחיי הקהילה היהודית ברוסיה.

  • עוד באותו נושא:
  • לבייב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully