וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השווקים במשבר והמשקיעים מחפשים הזדמנויות

אורה קורן

2.6.2008 / 12:10

סקר שביצעה באחרונה BDO זיו האפט בקרב 100 חברות העלה כי 8 מ-10 מנהלים מתכננים לבצע רכישה של חברה בשנתיים הקרובות

מתחת לפני השטח, זירת המיזוגים והרכישות גועשת. כבר לפני כעשרה חודשים, חודשיים לאחר שפרץ המשבר הפיננסי במערב, הבינו משקיעים זריזים שנפתחה עונת ההזדמנויות, שמחירי החברות הגבוהים שינו כיוון, והחל החיפוש אחר הרכישות והמיזוגים הבאים. "חיפוש נמשך כמה חודשים - עכשיו הגיע שלב ההבשלה של הבדיקות", אמר אודי סביצקי, שותף בכיר בחברת הייעוץ BDO זיו האפט.

בשבועות האחרונים ניכר גל נוסף של חיפוש אחר השקעות, הפעם מצד משקיעים זריזים פחות, או כאלה שחיכו לירידות מחירים עמוקות יותר. עם זאת, עדיין יש הרבה יותר בדיקות ודיבורים מביצועים, מה שמראה שהמשקיעים מעריכים שהמשבר עדיין לא הגיע לשיאו וששווי החברות עוד צפוי לרדת. המגעים הם בעיקר מצד משקיעים פרטיים וקרנות השקעה, שמעוניינים להשקיע או לרכוש חברות בישראל ובחו"ל, בעיקר בבעלות פרטית. סוג נוסף של התעניינות הוא מצד חברות ישראליות, בדרך כלל בעלות מחזור של יותר מ-50 מיליון שקל בשנה, שרוצות לצמוח באמצעות רכישה בחו"ל. "לפני המשבר היו הרבה עסקות שנפלו, כי לא היתה התאמה במחיר בין מה שהמשקיע ביקש לשווי שהקונה העריך. בשנתיים האחרונות זה בלט יותר מבעבר. זה נבע מכך שהיו חברות שהבינו כי ביכולתן לגייס בשוק הציבורי בקלות - גם מהמוסדיים בהנפקות פרטיות - ומגלריה של משקיעים פרטיים. זה יצר תחושה שחברות יכולות לקבל שווי גבוה. כל זה היה נכון עד אמצע 2007", הוסיף סביצקי. לדבריו, לפני כשנה החלו שני תהליכים: גיוס כספים לענפים ספציפיים כמו נדל"ן, בעיקר בחו"ל, שהיה קל במיוחד, נעשה קשה יותר; וגיוסי הון באמצעות הנפקות ראשונות ואחרות נהפך בעייתי לא רק לחברות נדל"ן - אלא גם לחברות תעשייה וטכנולוגיה. "מה שאנו מזהים עכשיו זו אפשרות לעשות עסקות בשווי יותר הגיוני מבעבר. משקיעים פרטיים פונים בתדירות גבוהה יותר כדי שנאתר בעבורם חברות לרכישה במחיר נמוך, גם אם עוד חודשיים השווי של החברה הנרכשת יהיה אף נמוך יותר. אחרים מחכים שהחברה המועמדת לרכישה תגיע לקרקעית", הסביר סביצקי.
והמחירים אכן ירדו. לפני כשנה התנהל משא ומתן בעסקות בתעשייה המסורתית לפי מכפילים שבין 8 ל-12. כיום רואים עסקות במכפילים שבין 5 ל-8, לדברי סביצקי. "ביזמות נדל"ן במזרח אירופה ההתלהבות ירדה וניכר יותר חשש. עסקות בביצוע ירדו ממכפילים של 10 למכפילים של 5-8".

סקר שביצעה באחרונה BDO זיו האפט בקרב 100 חברות העלה כי 8 מ-10 מנהלים מתכננים לבצע רכישה של חברה בשנתיים הקרובות. 78% מהנשאלים השיבו כי בכוונתם לבצע רכישה, ו-60% ציינו כי תוכניותיהם לא השתנו כתוצאה מהשינויים האחרונים בשוק ההון. רוב הנשאלים (71%) סבורים כי יוכלו לרכוש חברה בישראל בשווי נמוך מבעבר. 55% מהנשאלים העריכו כי מספר המיזוגים והרכישות בשוק הישראלי יגדל כתוצאה מההתפתחויות האחרונות בשוק הישראלי והבינלאומי. 32% העריכו כי מספר העסקות יקטן בעקבות ההתפתחויות האחרונות.

"אנחנו מקבלים הרבה יותר טלפונים מקרנות השקעה וממשקיעים פרטיים, שמבקשים שנפעל ביתר אינטנסיוויות לאתר בעבורם חברות - חלקם מחפשים השקעות בישראל, חלקם בחו"ל. משקיע מתוחכם יודע כי הוא לא יכול לתפוס את הקרקעית. אנחנו במגמת ירידה בשווי חברות, ונוצרות הזדמנויות", הדגיש סביצקי. לדבריו, מודל החברות המבוקש ביותר הוא של חברות שאינן במצב קשה, אבל מנועי הצמיחה שלהן לא דינמיים: "במצב כזה אפשר להיכנס או לרכוש אותן בשווי נמוך יחסית ולבצע מה שנדרש לשיפור הצמיחה שלהן".

  • עוד באותו נושא:
  • מיזוגים
  • bdo

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully