וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבי סטפק: המיתון בארה"ב יימשך עוד שנה

טל לוי

2.6.2008 / 12:59

לעומת זאת, מעריך כי משבר הנדל"ן יימשך כמה שנים. בישראל נראה רק האטה ולא מיתון. ורד דר: הסיפור האמריקאי לא יפסח על ישראל

"משבר האשראי לא מאחורינו ובהחלט לא ראינו הכל"; כך אומר אנליסט הבנקים של לידר שוקי הון, אלון גלזר, בוועידת העסקים של "גלובס" שנערכה היום. "הבנקים הזרים לא סיימו לבצע את המחיקות שכן מדובר בתהליך הדרגתי. אין להם מספיק הון כדי למחוק. מעבר לכך, לא רק בנקים יפגעו אלא גם חברות אחרות. עד כה ראינו רק את המעגל הראשוני של הנפגעים". כלכלנית המקרו הראשית של בית ההשקעות פסגות, ורד דר, הסכימה עם גלזר ואמרה כי יש מעגלים שעדיין לא נפגעו ובכללם האשראי הצרכני בארה"ב. "הסיפור של ארה"ב לא יכול לפסוח על ישראל, שכן שליש מהיצוא הישראלי הוא לארה"ב", אמרה דר והוסיפה כי "עם זאת, חשוב לומר שלא מדובר על המיתון של 2003-2001. ראשית, אין לנו אינתיפאדה; שנית, אז דובר על מיתון בהיי-טק וכיום מדובר על תחום הנדל"ן וישראל אינה מייצאת נדל"ן, כך שהיא תיפגע פחות מאשר אז".

"המיתון בארה"ב יימשך עוד שנה ולא למשך שנים. לעומת זאת, משבר הנדל"ן יימשך כמה שנים. בישראל נראה רק האטה ולא מיתון", העריך היו"ר והבעלים של בית ההשקעות מיטב, צבי סטפק.

גלזר אמר כי טרם ראינו את מחיקות הגל השני בבנקים וכי מחיקות הנכסים לא יעצרו רק בתחום הנדל"ן ובמשכנתאות אלא יתפשטו לתחומים נוספים כמו צרכנות. "הבנקים בישראל (ובמיוחד בנק הפועלים) נפלו כמו כל הבנקים בעולם והם אפילו קנו את אגרות החוב מגובות בסוכנויות הפדרליות, שנחשבות לבטוחות יותר. הבנקים פעלו נכון כשקנו את המוצרים הללו כמו כולם. בנק הפועלים עסק בתחום באופן קצת יותר אגרסיבי ולכן הוא שנפגע. בסך הכל הבנקים פועלים נכון והם לא נותנים אשראי היכן שהם לא אמורים לתת".

"מה שהבנקים הגדולים בעולם עשו זו הפקרות ושערוריה ולא בקרת סיכונים שכן הם השקיעו הרבה כסף בהשקעות מפוקפקות. דווקא הבנקים הישראלים יצאו בסדר", אומר סטפק. "איך הם מסבירים את זה? באמצעות הטבע האנושי של תאוות בצע והרצון לגרוף בונוסים אדירים. בחלק מהמקרים זה נבע מאי הבנה בדרגים הגבוהים, שלא הבינו במה הם משקיעים. הבנקים נתנו משקל רב לדירוג של חברות הדירוג שמתבססות על סטטיסטיקה ולא צפו כי מספר אנשים גבוה לא יוכל לשלם את הלוואות המשכנתא".

מנכ"ל חברת הדירוג הישראלית מעלות S&P, דורית סלינגר, נזעקה להגן על כבודן של חברות הדירוג ואמרה כי מדובר בחברות שעברו כמה משברים. "חברות הדירוג עובדות לפי הסטטיסטיקה בעבר, אולם הסטטיסטיקה במשבר הנוכחי היתה מעבר למה שהיה לפני כן. עובדתית, רק אחוז אחד מסך 563 מיליארד דולר שהונפקו באמצעות סאבפריים הגיעו לידי חדלות פירעון ומדובר בדירוגים הנמוכים ולא בדירוגים הגבוהים". סלינגר הודתה כי יש לבדוק מודלים וסטטיסטיקות, אבל טעות לקטול את כל תחום הדירוג, שכן מדובר במכשיר נכון. "האמון בדירוגים ישוב", אמרה.

ורד דר אמרה כי הפתרון הנכון למיתון בארה"ב הוא הפחתת הריבית והוסיפה כי לא בטוח שרצף הורדות הריבית הסתיים. "הפד עושה עוד דברים חוץ מהורדת ריבית, כמו לעבוד עם מכשירים חדשים ולקבל ערבונות באמצעות אג"ח קונצרני. הם כל הזמן עובדים, לא רק דרך ריבית אלא גם באמצעים אחרים", אמרה, "אחרי הכל, אין לפד אפשרות להמשיך ולהוריד ריבית וריבית של 1% היא צעד קצת קיצוני וראינו לאיזה נזק הוא גרם בעבר".

  • עוד באותו נושא:
  • סטפק
  • גלזר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully