וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנייה בתחנות אוטובוס אסורה גם בלילה

נורית רוט

2.6.2008 / 16:18

ביהמ"ש העליון ביטל את פסיקת המחוזי בערעור על דו"ח חנייה שקיבל רון אהרונוביץ, שהחנה את רכבו בשעה 23:47 בתחנת אוטובוס בת"א

הדיון המשפטי בסוגיה התעורר בעקבות פנייה לבית משפט על ידי רון אהרונוביץ, שבפברואר 2006 החנה את רכבו בשעה 23:47 בתחנת אוטובוס ברחוב אבן גבירול בתל אביב. בתחנה מוצב שלט, הקובע כי גמר שירות קווי האוטובוס בתחנה הוא ב-23:10. עיריית תל אביב קנסה את אהרונוביץ ב-250 שקל, אך אהרונוביץ ביקש להישפט. הוא טען כי "בשעות שבהן אין פעילות אוטובוסים במקום, חדלה התחנה להיות תחנת אוטובוסים כמובנה בחוק, ושבה להיות פיסת כביש רגילה, המותרת לחניה".

בית המשפט לעניינים מקומיים הרשיע את אהרונוביץ והטיל עליו קנס של 250 שקל, אולם אהרונוביץ עירער לבית המשפט המחוזי, שקיבל את הערעור.השופט דוד רוזן קבע כי אין להיצמד ללשון החוק, אלא לתכלית שהחוק נועד להשיג. לדעתו, תכלית החקיקה היא הבטחת שלומם של ציבור המשתמשים בשירותי התחבורה הציבורית - מטרה שלא תיפגע מהתרת חנייה בתחנות בשעות שאינן בשימוש. השופט אף ציין כי התרת חניה בלילה מתיישבת עם אחריות העירייה להגדיל את מספר מקומות החניה בעיר.

בערעור שהגישה המדינה לבית המשפט העליון, טענה המדינה כי מתן היתר לחנות בתחנות אוטובוס בשעות שבהן התחבורה הציבורית אינה פעילה הוא מנוגד במפורש ללשון תקנות התעבורה. השופטים אדמונד לוי, סלים ג'ובראן ועוזי פוגלמן קיבלו את הערעור. לדברי השופט פוגלמן, הקביעה כי יש לפרש את חוק העזר כך שחניית רכב בתחום תחנת האוטובוסים בשעות בהן אינה פעילה, אינה מהווה עבירה, אינה יכולה לעמוד, שכן חוק העזר אינו כולל סייג כלשהו בדבר שעות הפעילות, ודי בכך כדי לקבל את הערעור. "גם אם לשון ההוראה היתה מאפשרת פרשנות אחרת", קבע השופט, "היא אינה עולה עם תכלית החקיקה, שנועדה בין היתר ליצור מערכת כללים ברורה שתסדיר את השימוש בדרך בצורה בטוחה, מבלי להותיר שיקול דעת לנהגים לנהוג לפי הבנתם". גישת בית המשפט המחוזי, נקבע, מביאה לתוצאה לפיה הסימון בדרך אינו בגדר ציווי מחייב, ובידי הנהג שיקול הדעת לקבוע האם יש מקום לציית לתמרורים ולסימונים, בהתאם לפרשנותו האישית. "גישה זו עלולה להוביל לאי בהירות בדבר תוכנם של הסדרי החנייה, וכפועל יוצא, להביא לפגיעה בבטיחות ובנוחות השימוש בדרך". לפיכך נקבע כי בהעדר סימון אחר בתמרור, האיסור על חניה בתחום תחנת האוטובוסים אינו מוגבל בזמן, ומשכך, עבר אהרונוביץ עבירה בעת שהחנה את רכבו בתחנת האוטובוסים. בית המשפט הורה על השבת גזר הדין של בימ"ש לעניינים מקומיים על כנו. השופט הוסיף בשולי פסק דינו כי "יכול שמוטב היה לשקול, בגדר הוראות הדין, הצבת תמרורים מתאימים בתחנות האוטובוסים, אשר יפרטו שעות מותרות לחנייה, על פי נתוניה של כל תחנה; ובכך ימומש - ברמה הקונקרטית - האיזון בין צרכי התחבורה והבטיחות לבין רווחת התושבים".

(רע"פ 7451/07)

  • עוד באותו נושא:
  • חניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully