וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הגדלת ראש" משתלמת

שמואל מרחב

2.6.2008 / 16:15

מסוכן ולא משתלם לקחת אחריות? לגמרי לא בטוח. לפעמים הימנעות מתמדת מלקיחת אחריות עלולה להוביל להחמצת הזדמנויות גדולות

דמיינו לרגע שבן או בת זוגכם חוזרים הביתה מעבודתם ומספרים לכם שקרה להם היום אחד הדברים הבאים: פרויקט שהם מעורבים נכשל, לקוח שלהם התלונן על מוצר או שירות לקוי, חבר בצוות שלהם חלה וחסרונו פוגע בביצועי הצוות, תנאי העבודה בארגון הורעו ונראה שלהנהלה זה לא אכפת, או שבגלל עליית מחירי הדלק התחילו שיחות בארגון על נסיעות לעבודה של מספר אנשים יחד (car pool).

כעת דמיינו שבן/בת זוגכם אומרים לכם שהם שוקלים לקחת אחריות על מה שקרה - על הפרויקט שנכשל, על התלונה של הלקוח וכן הלאה. הם אומרים שהם מרגישים שאם הם לא ייקחו אחריות על זה, אף אחד אחר לא יעשה זאת, ולכן מרגישים שזו חובתם. דמיינו את תגובתכם האינסטינקטיווית. האם תעודדו אותם לעשות זאת כי ברור לכם שזה ישתלם להם ולכם או שתנסו למנוע מהם לצאת פראיירים?

אם האינסטינקט ההישרדותי שלכם בריא ואכפת לכם מבן/בת זוגכם, תנסו ככל הנראה להניא אותם מלעשות את השטות הזאת. האינסטינקט יציף בדמיונכם את כל המחירים והסכנות שלקיחת האחריות הזו תגרום להם ואולי גם לכם - עוד שעות עבודה, הסתבכויות מיותרות עם קולגות, לקוחות ומנהלים, התעמתות עם ההנהלה ואולי אפילו פיטורים. למה שייקחו אחריות אם הם לא חייבים? ההיגיון הרווח אומר שאם אינכם אחראים אל תתנדבו לקחת אחריות, ושאם אתם כן אחראים נסו לגלגל את האחריות על מישהו אחר כדי לא להסתכן ולהיפגע. האם ההיגיון הרווח הזה צודק או שמדובר במיתוס ששווה בדיקה?

אין ספק שבטווח המיידי ישנם סיכונים ומחירים בלקיחת אחריות. אבל בטווח הארוך, לקיחת אחריות מתגלה במקרים רבים כמשתלמת ביותר. כלקוחות, רובנו נעדיף לעשות עסקים לאורך זמן עם ספקים שלקחו אחריות כאשר התלוננו על משהו, ובמיוחד כאשר תלונתנו לא היתה לגמרי מוצדקת, מאשר עם ספקים שהתחמקו מאחריותם. בטווח המיידי הספק שלקח אחריות שילם מחיר אולי, אך בטווח הארוך הוא הרוויח את נאמנותו כלקוחות ואת כל החברים שנשלח אליו.

כמנהלים, רובנו נעדיף לקדם עובדים ש"הגדילו ראש" בהתמדה ולקחו אחריות במסגרת תפקידם ומעבר לו. הם אלה שהוכיחו לנו, בכך שלקחו אחריות שוב ושוב, שאפשר לסמוך עליהם, שהם לא מתחמקים, ושהם מוכנים ומסוגלים להתמודד עם אתגרים גדולים יותר ויותר. הם גם אלה שנתאמץ לשמור בצוות בתקופות של התייעלות וקיצוצים. לכן, לפני שתמהרו לתת לאינסטינקט ההישרדותי שלכם למנוע מכם לקחת אחריות על משהו, חישבו על הטווח הארוך. לקיחת האחריות ה"מיותרת" עשויה לתרום משמעותית להתפתחותכם כמנהלים ולהתפתחות העסק שלכם.
היא תגרום לכם ללמוד ולהתנסות בתחומי עיסוק חדשים, לרכוש מיומנויות ניהול נוספות, להרחיב את רשת הקשרים שלכם, להיחשף כאנשים אמיצים, אחראיים ומחויבים ולהגדיל את המוניטין שלכם כאנשים שכדאי לעבוד אתם.

מסוכן ולא משתלם לקחת אחריות? לגמרי לא בטוח. לפעמים הימנעות מתמדת מלקיחת אחריות עלולה להוביל להחמצת הזדמנויות גדולות.

הכותב הוא מנכ"ל מרחב אפשרויות המתמחה בליווי, ייעוץ והנחיה למנכ"לים והנהלות

  • עוד באותו נושא:
  • עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully