וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מים בטעמים: בריאות או הטעייה פסיכולוגית?

רינה רוזנברג

3.6.2008 / 0:37

טרנד המים בטעמים צומח בקצב מהיר וכל חברות המשקאות מצטרפות לחגיגה הצבעונית. "הצרכן לא מבין שהוא שותה מים מסוכרים"

שוק המים בטעמים, שסנוניתו הראשונה הגיעה לישראל ב-2006 עם המותג נביעות+, נמצא בצמיחה. "המים בטעמים זוכים בישראל לנתח שוק ממוצע של כ-10% ונמצאים בצמיחה מתמדת בתוך שוק המים המינרליים", אומר מוטי קפלן, יועץ ומרצה לשיווק ותקשורת שיווקית. מנתוני דו"ח נילסן עולה כי ההיקף הכספי של שוק המים בטעמים הגיע ל-33.5 מיליון שקל בין מאי 2007 לאפריל 2008. בשליש הראשון של 2008 צמח השוק ב-380% לעומת התקופה המקבילה ב-2007. הגידול נובע מהצטרפותן של חברות נוספות כמו שוופס ומי עדן, שגילו את הפוטנציאל והכניסו למדפים מותגים משלהן. הנתונים של נילסן אינם מפתיעים. שוק המים בטעמים נשען על הטרנד הבריאותי שצובר תאוצה גם בישראל, ואנשים המבקשים לצרוך פחות משקאות קלים ומזיקים רואים במים בטעמים פתרון קסם - גם טעים וגם בריא. אבל האם מי השתייה הממותקים והשקופים הם באמת רק מים מינרליים בטעמים שונים?

משווקים בריאות

"כל התהליך האסטרטגי של פיתוח משקה נביעות בטעמים החל משלב המיצוב וקביעת הקונצפט של 'מים מינרליים טבעיים בתוספת טעם עדין', שנועד להחדיר לתודעת הצרכנים שמדובר במשהו חדש בתחום המים המינרליים", אומר קפלן. "המוצר הוא גם הפתרון האידיאלי לכאורה למי שלא אוהב משקאות קלים עם צבעי מאכל או לא אוהב מים מינרליים בלי טעם, וכמובן ניסיון להגיע לקהל יעד חשוב ביותר הדוגל בטרנד הבריאותי ולקהלי הדיאט למיניהם - שרוצים משקה טעים אבל דל קלוריות, ואם אפשר שיהיה טבעי מה טוב". לדברי קפלן, המים הם עדיין הגורם הדומיננטי במוצר, ותוספת הטעם עוזרת לקהל היעד שאינו מורגל לשתות מים לעבור למשקה החדש - שהוא בריא יותר ממשקה קל עתיר קלוריות, חומרים משמרים וצבעי מאכל.

2 כפיות סוכר בכל כוס

הבעיה המרכזית היא שהצרכן התמים עלול לחשוב שבסך הכל מדובר במים, לנוכח השמות שהעניקו היצרנים למותגים החדשים - שעושים שימוש במלים "מים" או "water", ורק באותיות הקטנות יותר מצוין שמדובר במשקה קל או במים מינרליים מסוג אחר. למעשה מדובר במים שמוסיפים להם ויטמינים, טעמי פירות ואף סגולות של צמחי מרפא, והיצרנים לא מתייחסים לכך שהמתיקות של המים נובעת מכמויות הסוכר הלא מבוטלות שקיימות בהם. בנביעות+ וב-Multi water של שוופס יש 15 קלוריות ל-100 מ"ל, ו-water & what u need מכיל 19.5 קלוריות לאותה כמות. "בכפית סוכר יש 20 קלוריות, כך שאם ב-100 מ"ל יש 15-20 קלוריות מדובר בערך על כפית אחת של סוכר", מסבירה אולגה רז, תזונאית קלינית ומנהלת המחלקה לתזונה במרכז האוניברסיטאי באריאל. "בדרך כלל אנחנו שותים משקאות מבקבוקים של 250 מ"ל, ואז אנחנו מגיעים לצריכה של כמעט שתי כפיות סוכר". במותג מי עדן אקטיב של מי עדן משתמשים בסוכר מסוג אחר, הנקרא איזומלטולוז פלטינוז. סוכר זה מתפרק לאט יותר בגוף, וכך הוא מעניק אנרגיה זמינה ומתמשכת ודוחה את תחושת הרעב. הכמויות שלו במי עדן אקטיב גדולות יותר מהמותגים האחרים והערך הקלורי של המשקה מגיע ל-24 קלוריות ל-100 מ"ל, אבל לטענת רז, "עדיין מדובר ב-4 קלוריות לגרם של סוכר - בדומה לסוכר הרגיל". חשוב לציין שמשקאות קלים אחרים מכילים כמויות הרבה יותר גדולות של סוכר, ומגיעים לרמה של 43-49 קלוריות ל-100 מ"ל משקה. לפיכך מציעה רז למי שאוהב את השתייה שלו מתוקה להעדיף את משקאות המים בטעמים, אך לא לשכוח כי הוא לא צורך רק מים אלא גם סוכר.

"זאת הטעיה פסיכולוגית", אומרת רז. "על הבקבוקים כתוב שזה מים בטעמים והצרכן נהנה מהם במחשבה שהוא שותה מים, והוא לא מבין שהוא שותה מים מסוכרים. גם תווית המשקה המציינת כי הוא מכיל 15 קלוריות לא מבהירה לו כי הכוונה היא לקלוריות שמגיעות מסוכר". עוד מוסיפה רז כי "אין בעיה שמוסיפים סוכר למשקאות, אבל זה יכול להיות מאוד בעייתי לאנשים בדיאטה או לחולי סכרת שלא שמים לב לזה".

יש ויטמינים, לא ברור כמה

בחלק מהמותגים כמו water & what u need, Multi water ונביעות+, אפשר למצוא לצד הסוכר גם רכיבים מועילים כמו ויטמינים. "אין כל רע בתוספות של ויטמינים ומינרלים למים, והם נספגים בגוף ומועילים לו", אומרת רז. "במקרה הזה המים הם כלי רכב המנייד את התועלות האלה לתוך הגוף". אבל גם כאן נכונה לצרכן בעיה, כשהוא מנסה להבין בדיוק כמה ויטמינים הוא צורך כשהוא שותה ממשקאות אלה. במותג Multi water היצרן מציין כי הוא מכיל ויטמינים, אך לגבי הכמויות אפשר רק לנחש. גם במותג נביעות+ אין ציון לגבי כמות הוויטמינים, אבל מי שיתאמץ יוכל לפנות לאתר של החברה ולגלות שכמויות הויטמינים במשקה זה, המתפאר בתוספת של חמישה ויטמינים מקבוצת B, נמצאות בטווח של 0.7%-1.7% בלבד מהקצובה היומית המומלצת למבוגרים ל-100 מ"ל של משקה. כמובן שאם נגדיל את כמות המשקה שאנו שותים נגיע לכמות ויטמינים גבוהה יותר, אך יש לקחת בחשבון שבהתאם נגדיל גם את כמות הסוכר שהגוף שלנו צורך ביום. ב-water & what u need עזרו לצרכנים קצת יותר, ובתווית שעל הבקבוק מוצגת טבלה המפרטת כמה אחוזים מהתצרוכת היומית המומלצת למבוגר של כל ויטמין קיימים ב-250 מ"ל של משקה. לא כתוב בדיוק כמה מ"ג מכל ויטמין מכיל המשקה, אבל לפחות יש אינדיקציה מסוימת והחישוב אפשרי.

בחלק מהמשקאות מצוינים רכיבים נוספים כגון תמציות צמחי מרפא, אבל גם במקרה זה לא כתובות הכמויות. אמנם הסגולות של פרח הפסיפלורה ואגוז הקולה הקיימים בחלק מהמשקאות הממותקים מועילות לגוף, אך מאחר שלא ידוע כמה מ"ג מאלה יש בבקבוק, אי אפשר לדעת בוודאות עד כמה הם מועילים. ואולם, באופן עקרוני, לפי תקנות משרד הבריאות יש לפרט כמויות של רכיבי תזונה על גבי התווית רק מעל כמות מסוימת. יצרני המשקאות מבהירים כי כמות הוויטמינים במים בטעמים נמוכה מהסף הנדרש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

היצרנים בתגובה: "אקט שיווקי בלבד"

מחברת נביעות נמסר: "בהתייעצות עם מומחי תזונה רמות הוויטמינים שיש בנביעות פלוס הותאמו לכמויות המצויות במזונות טבעיים, כאלה שלא הועשרו באופן מלאכותי, ולכן הן קטנות אבל משמעותיות. היתרון הגדול בהעשרה של המשקה בכמויות המחקות את הטבע הוא ספיגה טובה יותר של הוויטמינים בגוף. פירוט הוויטמינים שיש במשקה מופיע ברשימת הרכיבים הכתובה על גבי כל בקבוק, וטבלת ויטמינים מפורטת נמצאת באתר האינטרנט של נביעות". בעניין שיווק המשקה כמים מסרה החברה כי "בהתאם להגדרות והנחיות משרד הבריאות, נביעות+ משווק כ'משקה על בסיס מים מינרליים טבעיים בתוספת ויטמינים וטעמים עדינים', והמשקה הוא על בסיס המים המינרליים הטבעיים של נביעות (94% מהמשקה)".

בן לוי, מנכ"ל חברת בי קריאטיב המייצרת את מותג המים בטעמים water & what u need, מסר כי "איננו מכניסים בכיתוב את המינון המדויק של הוויטמינים אלא אחוז מתצרוכת יומית כאקט שיווקי בלבד. גם לגבי מיצויי צמחים אין חובת רישום כמותי, ואיננו יכולים לכמת אחוז מתצרוכת יומית. "בי קריאטיב לא התהדרה מעולם בפרסום המוצרים כמים מינרליים, ומוצרי החברה מפורסמים כמשקאות. על הבקבוק כתוב בפירוש 'משקה בטעם'. החברה מייצרת מוצר המהווה תחליף למשקאות מוגזים למיניהם, שאינו מים אך הוא משקה דל קלוריות בהחלט".

מחברת מי עדן נמסר: "מחקרים שערכנו העלו כי בקרב הקהל הישראלי יש רצון לגוון, ולשתות בנוסף למים המינרליים הטבעיים משקה איכותי וטעים המעניק תועלות נוספות. מי עדן אקטיב נותן מענה לצורך זה, וזה מוצר טעים ובריא כאחד. סדרת מי עדן אקטיב מבוססת על 95% מים מינרליים של מי עדן ובעלת מרכיב הפלטינוז - סוכר שנמצא במחקרים כמספק אנרגיה מתמשכת, ידידותי לשיניים ומעניק תחושת שובע. כנהוג וכנדרש בשוק המשקאות וכפי הנעשה בכל משקה אחר, המרכיבים והקלוריות מצוינים בטבלה הנמצאת על תווית הבקבוק". משוופס נמסר כי "Multi Water משווק כמשקה בטעם על בסיס מי באר מזוקקים. המשקה בעיקרו הוא מי באר מזוקקים עם כמות נמוכה של סוכר פירות ומעט קלוריות".

  • עוד באותו נושא:
  • מים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully