וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבדות גובה

עמי גינזבורג

3.6.2008 / 15:39

סקטור חברות התעופה הוא אולי הרגיש ביותר למחירי הנפט. כשמחירי הדלק הסילוני מזנקים ב-62% תוך שנה, הרווח הזעום נעלם ובמקומו מופיע הפסד גדול

מחירי הנפט הגבוהים פוגעים במגוון רחב של עסקים, אבל נראה שהמקום שבו הפגיעה שלהם היא האנושה ביותר הוא סקטור חברות התעופה. הסקטור שהוא אולי הרגיש ביותר למחירי הנפט הגבוהים. האווירה בענף התעופה מזכירה את המשבר שפקד את הענף לאחר פיגועי הטרור של 11 בספטמבר. וייתכן שהמשבר כיום אפילו קשה יותר. בשבוע שעבר עידכנה התאחדות חברות התעופה בארה"ב את תחזיותיה ל-2008. על פי התחזית המעודכנת, חברות התעופה האמריקאיות צפויות להפסיד ב-2008 4.5 מיליארד דולר. מול תחזיות קודרות כאלו הביצועים של חברת אל על הישראלית, שהפסידה 50 מיליון דולר ברבעון הראשון, נראים סבירים לגמרי. מניות חברות התעופה מספרות סיפור עצוב. כך למשל, מניית דלתא צנחה בתוך שנה ב-68%, קונטיננטל איבדה 64%, נורת'ווסט קרסה ב-73% ויונייטד איירליינס צללה ב-78%. מדד מניות התעופה של בורסת AMEX איבד תוך שנה 63% והוא נמוך בכ-70% מהרמה בה עמד לאחר פיגועי 11 בספטמבר. לעומתן, מניית אל על, שאיבדה 21% בתוך שנה, בולטת לטובה.

ענף תעופה הוא ענף קשה. ההוצאות בו עצומות. מצד שני, יכולת הקיצוץ של החברות בו מוגבלת מאוד. התחרות העזה מותירה לחברות רווחים זעומים בימים רגילים, וכשמחירי הדלק הסילוני מזנקים ב-62% תוך שנה, הרווח הזעום נעלם ובמקומו מופיע הפסד גדול. כשלכל אלו מיתוספת האטה בארה"ב, התוצאה היא משבר קשה שסופו אינו נראה באופק. בינתיים החברות עושות כל מה שהן יכולות - הן מקצצות בכוח אדם, סוגרות קווים, מעלות את מחירי הטיסות, מנסות להתמזג זו עם זו, ואפילו גובות מהנוסעים עמלה מיוחדת על מזוודות, כפי שהודיעה לאחרונה בצעד תקדימי אמריקן איירליינס. יונייטד איירליינס, שדיווחה על הפסד של 537 מיליון דולר ברבעון הראשון, הודיעה על קיצוץ של 1,100 משרות בארה"ב. אמריקן איירליינס צופה שתקצץ 11% מכוח האדם שלה. הבעיה היא שגם לאחר קיצוצים כה עמוקים, ברמת מחירי הדלק הנוכחיים, רוב חברות התעופה עדיין ימשיכו להפסיד. המצב בענף התעופה כיום מלמד שמחירי הנפט כבר עברו את הנקודה שבה העולם מצליח להסתגל אליהם. ואולי יש בכך כדי לרמז שבטווח הקרוב מחירי הנפט יתקשו להמשיך ולעלות - פשוט משום שמספר הגופים והאנשים שיכולים להרשות לעצמם מחירים כאלה הולכת ומתמעטת.

  • עוד באותו נושא:
  • תעופה
  • נפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully