וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקצץ לו את גלי הקול

ג'קי כהן

4.6.2008 / 17:10

ארקדי גאידמק נחשב לאיש המרכזי באחת המפלגות בישראל, ועל כן, אסור שיחזיק בתחנת רדיו, בין במישרין ובין בעקיפין

כשהשתתפתי באחד מהכנסים הגדולים באירופה לרגולטורים בתחום התקשורת, סיפר ראש מועצת התקשורת האיטלקי כי אנשיו מודדים את זמן ההופעה התקשורתית הניתנת לכל פוליטיקאי כדי שיישמר איזון בין שני צדי המתרס הפוליטי.
אחת הסיבות לפיקוח ההדוק על הנייטרליות התקשורתית באיטליה נובעת מהעובדה שראש ממשלת איטליה, סילוויו ברלוסקוני, שולט בחלק משמעותי משוק התקשורת במדינה. לשמחתנו, בניגוד לאיטליה, בישראל אסור לפוליטיקאים להחזיק בערוצי תקשורת, או כך לפחות קובע החוק. חוק הרשות השנייה קובע הגנות שונות מפני מעורבות פוליטית בשידורים של זכייני הטלוויזיה או זכייני הרדיו האזורי. הוא אוסר על תעמולה מפלגתית ומתן ביטוי כלשהו לדעות מנהלי הערוץ או התחנה, או של בעלי מניות בהם. החוק אף מוסיף ואוסר על אחזקה כלשהי של תחנת רדיו או טלוויזיה בידי מי שהוא נציג של מפלגה או של גוף אחר שעלול להשפיע על השידורים כדי לקדם את מטרותיו.

ולמרות האיסור, תחנת רדיו 99FM, שרק באחרונה שינתה את איפיונה לתחנה העוסקת באקטואליה, פוליטיקה ונושאי קהילה שונים, מוחזקת בידי האיש המרכזי במפלגה חדשה בישראל - ארקדי גאידמק. כשהוא רכש את התחנה לפני כשנה וחצי, אישרה הרשות השנייה את אחזקותיו בתחנה, ככל הנראה מכיוון שאז לא היתה קיימת מפלגה בראשותו. כיום יש בידי גאידמק נציגות בכנסת עקב חתימת ההסכם עם פורשי סיעת הגמלאים. במצב דברים זה, אין לרשות השנייה מנוס והיא חייבת להורות לו למכור את אחזקותיו בתחנה באופן מיידי. מאותה סיבה בדיוק על הרשות השנייה לאסור את שידור תוכנית הטלוויזיה המתוכננת בערוץ 2 בכיכובו של גאידמק, וטוב עשתה רשת כשהחליטה לשקול מחדש את העלאת התוכנית. תוכנית כזו היא פסולה, בעיקר מהסיבה שאישור שידורה דינו כמתן אישור לשידור תעמולה מוסווית (או לא) בערוץ המסחרי המרכזי בישראל.

אם תיפסל התוכנית, האם אפשר שיד אחת תפסול תוכנית בכיכובו של גאידמק בשל היותו פוליטיקאי והיד השנייה תאפשר לו להמשיך ולהחזיק בתחנת רדיו מרכזית בישראל? נכון, לא פשוט לשלול מאדם את הזכות לרכוש תחנת רדיו. רק החוק יכול לעשות זאת באיסור ברור ומפורש. אך אם עד כה ניתן היה לטעון שיש ספק בשאלה אם תנועתו של גאידמק עונה להגדרת "מפלגה", או שקיומן של שאיפותיו הפוליטיות לא היו ברורות, הרי שמאז שחתם על ההסכם עם פורשי הגמלאים, ויש לו למעשה נציגות בכנסת, אין כל ספק שהוא נחשב לאיש המרכזי באחת המפלגות בישראל, ועל כן, אסור שיחזיק בתחנת רדיו, בין במישרין ובין בעקיפין. במצב שבו מדובר באדם ששאיפותיו ומעורבותו הפוליטית כה חזקה, אדם השולט בתנועה פוליטית שבאופן מעשי יש לה נציגות בכנסת ושולט בתחנת רדיו, מוטלת חובה ציבורית על מועצת הרשות השנייה לפעול באופן מיידי, לא להמתין אפילו יום אחד, ולהורות לגאידמק להיפטר מאחזקותיו בתחנה.

הכותב היה בעבר היועץ המשפטי של הרשות השנייה ומעורב במכרזי הרדיו האזורי הנוכחיים

  • עוד באותו נושא:
  • גאידמק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully