וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אודיוקודס עוברת להפסד

הארץ

19.10.2001 / 21:47

בעקבות קריסתה של הלקוחה הגדולה קלרנט

מאת סופי שולמן

ביום ראשון תתחיל אודיוקודס להיסחר בבורסת תל אביב, אך לפי שעה אין לה בשורות טובות במיוחד בעבור המשקיעים הישראלים. הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי שפירסמה החברה אתמול מצביעים על הידרדרות נוספת בביצועיה.

בשנה האחרונה היא הוציאה ארבע אזהרות רווח ברציפות, כאשר את האחרונה והחמורה ביותר פירסמה לפני כחודש. יותר מכל יסמן הרבעון השלישי של 2001 את המעבר של אודיוקודס להפסד נקי, לאחר שבשנתיים האחרונות היא שמרה על רמות של רווחיות גבוהה.

הנחמה היחידה של המשקיעים, הן בתל אביב והן בניו יורק, היא שהפגיעה הקשה בביצועי אודיוקודס לא נובעת מבעיות מבניות בה, אלא בשוק טלפוניית האינטרנט שבו פועלת החברה. השוק, שהיה פופולרי מאוד בפריחת ההיי-טק של 1999-2000, נכנס לקיפאון בתחילת 2001, ומאז מצבו מידרדר - ובמקביל גם ההכנסות של החברה.

אודיוקודס היא שחקנית נישה שמתמחה בפיתוח לוחות שבבים ל-VOIP, ולדעתו של סמנכ"ל הכספים בחברה, מייק לילו, היא עשויה ליהנות מחידוש הפריחה בשוק, כאשר זו תתרחש. "VOIP פשוט מצוי בהמתנה, מכיוון שאין מספיק השקעות קפיטליות בתחום", הוא מסביר.

את הרבעון השלישי סיימה אודיוקודס עם הכנסות של 5 מיליון דולר, צניחה של 57% לעומת ההכנסות ברבעון השני של 2001. הנפילה החדה לא היתה מפתיעה לאור התבטאויות חוזרות של מנהלי החברה לגבי ההחמרה במצב השוק של VOIP. ההכנסות היו בהתאם לתחזיות שנתנה החברה באזהרת הרווח האחרונה שלה. בהשוואה לרבעון השלישי של 2000 משקפות הכנסות אלה ירידה של 75%.

למרות הצניחה בהכנסות שמרה אודיוקודס על מבנה הוצאות קבוע, מה שהוביל להפסד תפעולי של 12.1 מיליון דולר. הפסד זה כולל גם מחיקת מלאי של 5.3 מיליון דולר והפרשה של מיליון דולר לחובות מסופקים. בזכות הכנסות מימון של 1.4 מיליון דולר, הסתכם ההפסד הנקי של החברה ב-10.7 מיליון דולר או 27 סנט למניה. בניכוי מחיקת המלאי והפרשה לחובות אבודים סיימה החברה את הרבעון עם הפסד של 11 סנט למניה.

בין אם מסתכלים על הדו"חות פרו פורמה או על הדו"חות האמיתיים עולה תמונה עגומה למדי, שכן ברבעון הקודם עוד הצליחה אודיוקודס לרשום רווח של סנט אחד למניה, שנבע אמנם מהכנסות מימון, וברבעון המקביל ב-2000 היא הפיקה רווח של 17 סנט למניה.

אחת הסיבות המרכזיות להרעה החדה בתוצאות אודיוקודס היא קריסתה של הלקוחה הגדולה שלה קלרנט. קלרנט האמריקאית היתה אחת הספקיות הגדולות של ציוד תקשורת להעברת קול ברשתות אינטרנט, ורכשה חלק ניכר מהרכיבים מאודיוקודס, שמפתחת שבבים ולוחות שבבים. קלרנט היתה אחראית לכ-40% מהכנסות החברה הישראלית, אך לפני חודש נודע כי החברה נחשדת "בבישול" ספריה, וכי הכנסותיה בפועל היו נמוכות מההכנסות שנרשמו בדו"חות הכספיים. לכך השלכה גם על אודיוקודס, שכן במידה שבעקבות הבדיקה יסתבר כי החשדות נגד קלרנט נכונים, עלולה גם אודיוקודס להיאלץ לתקן את דו"חותיה לאחור.

לילו מציין כי למרות ההידרדרות בהכנסות והמעבר להפסד, לא מתכוונת אודיוקודס לבצע קיצוצים כלשהם בשלב זה. "אם נראה כי אין התעוררות בשוק עד מחצית הרבעון השני של 2002, נעשה הערכה מחודשת של המצב ונחליט על פיטורים", הוא אומר. כיום מעסיקה אודיוקודס 240 עובדים. אתמול הוא העריך כי ברבעון הרביעי לא תחול כל התאוששות וההכנסות יגיעו ל-5.5-4.5 מיליון דולר, בדומה לרבעון השלישי, ובמקביל צפוי ההפסד הנקי להעמיק לרמה של 15-13 סנט למניה (לפני הוצאות חד-פעמיות).

בזמן ההמתנה להתעוררות בשוק טלפוניית האינטרנט, ממשיכה אודיוקודס להשקיע משאבים בפיתוח משפחות מוצרים חדשים. "ראינו כי יש שלושה כיוונים אפשריים לרשתות מיתוג מנות", אומר לילו. "הראשון הוא העברת קול ברשתות דיגיטליות המתבססות על חוטי הנחושת הישנים (DSL). לאחר תקופה מסוימת ראינו כי היישום של רשתות אלה מתעכב, ועצרנו את הפיתוח בתחום". התחום השני הוא רשתות סלולריות שפריסתן מתקדמת גם בימים אלה. לפני שבועיים הודיעה אודיוקודס על השקת מוצרים לשוק הסלולר, ובחברה מעריכים כי לקראת המחצית השנייה של 2002 היא תתחיל לראות הכנסות משמעותיות משוק זה.

המשך ההשקעה המאסיווית במו"פ מתאפשר כיום לאודיוקודס בזכות גב של מזומנים בקופתה שמונה 133.7 מיליון דולר. ברבעון האחרון סבלה אמנם החברה מתזרים מזומנים שלילי והיקף המזומנים ירד, אך הסכום אמור להעניק לחברה אורך נשימה מספיק. לילו מעריך כי כל עוד לא יחול שיפור בשוק, תשרוף אודיוקודס 7 מיליון דולר מדי רבעון. במקור יועדו המזומנים לביצוע רכישות, שיעבו את הטכנולוגיה של החברה הישראלית. כיום המצב שונה, ולילו רואה שני מחסומים שעומדים בפני סדרת הרכישות. הראשון הוא הצורך במזומן לצרכים שוטפים בתקופה הנוכחית הקשה, והשני הוא ההבנה כי רכישת חברת טכנולוגיה תדרוש הוצאות נוספות ותשומת לב ניהולית ניכרת.

כיום נראה כי ההנהלה מתמקדת יותר בניהול הפיננסי של החברה בניסיון להעלות את שוויה של אודיוקודס. ברבעון השלישי רכשה החברה בחזרה 862 אלף ממניותיה בשווי של 2.2 מיליון דולר. ואולם גם היום נסחרת החברה בנאסד"ק בשווי של 106 מיליון דולר, הנמוך משווי המזומנים שבקופתה. לפרסום הדו"חות הכספיים אמש הגיבה המניה בשעות הערב בירידה קלה למחיר של כ-2.6 דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully