וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר צפוי להמשיך להתערב בשוק המט"ח

מירב ארלוזורוב

5.6.2008 / 22:32

משרד האוצר מסר, כי הוא מתכוון להמשיך לפעול להפחתת עלויות החוב הדולרי של ישראל, מה שאומר כי התערבות בשוק המט"ח צפויה גם בעתיד

משרד האוצר לא סיים כנראה את התערבותו בשוק המט"ח. כך ניתן ללמוד מהסירוב של אנשי המשרד לפרט את היקפי הפעילות שלו בשוק המט"ח בשבוע האחרון ­- לעומת ההתערבותו הקודמת של האוצר, בסוף אפריל, שלוותה בהודעה מפורטת. בנוסף, באוצר מדגישים כי הוא מתכוון להמשיך לפעול להפחתת עלויות החוב הדולרי של ישראל, מה שאומר כי התערבות בשוק המט"ח צפויה גם בעתיד. במשרד האוצר הכחישו כי היקפי ההתערבות הפעם בשוק המט"ח גדולים בהרבה מאלה של אפריל, שהיו אז 700 מיליון דולר, אולם ההתערבות הפעם הביאה להתחזקות של הדולר, בעוד שבאפריל לא היתה לה כל השפעה על המסחר בשוק. ממשרד האוצר נמסר כי היקפי ההתערבות הפעם אינם שונים מהותית מאלה של אפריל, ולכן המשרד סבור כי לא ההתערבות שלו היא זאת שהביאה להתחזקות הדולר. שר האוצר, רוני בר-און, אמר: "האוצר אינו מחליף את בנק ישראל ואין לו כוונה להתערב במסחר במט"ח".

שער הדולר זינק מול השקל ב-1.5% על רקע החשיפה ב-TheMarker כי משרד האוצר רוכש מאות מיליוני דולרים כדי להקטין את נטל החוב החיצוני של המדינה ושערו היציג נקבע על 3.376 שקלים. בסיכום שבועי התחזק הדולר ב-4.4% לעומת השפל שבו נסחר בשבוע שעבר,­ שפל של 11 שנה, שבו נסחר הדולר תמורת 3.233 שקלים. גם היורו התחזק אתמול מול השקל, ושערו היציג עלה ב-1.1% ל-5.196 שקלים. בסיכום שבועי התחזק המטבע האירופי ב-3.8%. בעולם מתחזק היורו מול הדולר ב-0.4% ונסחר תמורת 1.55 דולר ליורו.

ההערכה היא שהאוצר ינסה גם להביא לפירעון ממשי של החוב הדולרי של ישראל, ולא רק החלפת חובות, ככל הנראה בניסיון ללחוץ על לווי איגרות החוב של הבונדס לפרוע את האיגרות שבידיהם מרצונם, על אף שעוד לא הגיע מועד הפירעון הרשמי שלהן. הרצון לפרוע את החוב נובע מהמשקל הגדול של החוב החיצוני בישראל ­25% מהחוב של המדינה הוא חוב חיצוני, דבר החושף את ישראל להשפעה של תנודות המטבע על גודל החוב שלה. זוהי השפעה לא רצויה, והאוצר שואף לצמצמה. ההערכה היא שגם הפעם האוצר מתערב בדרך של החלפת חוב דולרי בחוב שקלי, כנראה בעיקר החלפה של חוב קצר המיועד לפרעון ב-12 החודשים הקרובים. ההחלפה נועדה לקבע את שער הדולר לפיו תשלם ישראל את החוב שלה, ובכך לנצל את ירידת שער הדולר כדי להוזיל את עלות החוב. לאוצר אין מטרה להתערב בשוק המט"ח עצמו, ולהשפיע על המחירים בו.

בסוף אפריל הודיע האוצר כי הוא החליף 500 מיליון דולר של חוב דולרי של ישראל לחוב ביורו, וזאת כדי לגוון את המטבעות בהם נקוב החוב החיצוני של ישראל. כמו כן, הודיע האוצר כי קיבע את השער על פיו יפרע חוב דולרי בסכום של 700 מיליון דולר, וכי הוא פרע פרעון מוקדם של חוב של הבונס, בהיקף של 120 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully