וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן השקעות מציעה לרכוש את כור בכפול משוויה

יורם גביזון

8.6.2008 / 8:38

קרן השקעות מאסיה פסיפיק הציעה לקבוצת אי.די.בי, לרכוש 60% מבעלת השליטה במכתשים אגן לפי שווי חברה של 2.3 מיליארד דולר

קרן השקעות מאסיה פסיפיק הציעה לקבוצת אי.די.בי, באמצעות מתווך ישראלי שפעיל בהודו ובדובאי, לרכוש את השליטה (60%) בחברת כור תמורת 1.4 מיליארד דולר במזומן, כלומר לפי שווי חברה של 2.3 מיליארד דולר - כפול משוויה בבורסה. מטרת ההצעה היתה למזג בין חברת האגרו כימיה United Phosphorus) UPL) ההודית לבין הפעילות של מכתשים אגן. קבוצת אי.די.בי הכחישה את קבלת הפנייה.

UPL נסחרת בבורסה במומביי בשווי של 1.6 מיליארד דולר, שמגלם מכפיל רווח של 23, ואילו שוויה של מכתשים אגן הוא 4.4 מיליארד דולר, שמגלם מכפיל רווח של 19.5. ההצעה של הקרן התבססה על מחיר של 45 שקל למנית מכתשים אגן - ב-37% יותר ממחיר הבורסה של מכתשים אגן. כן היא הציעה לג'יי שרוף, בעל השליטה של ב-UPL, לרכוש את השליטה בחברה לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר - ב-37% יותר ממחירה בשוק. UPL היא היצרנית הגדולה בהודו של חומרי הדברה. היא עוסקת גם בייצור כימיקלים תעשייתיים ובייצור חשמל בתחנת כוח שהספקה 48 מגה-ואט. UPL מייצרת קוטלי עשבים, קוטלי חרקים, קוטלי פטריות, וכן רעלים נגד מכרסמים ומווסתי צמיחה בירקות ובפירות. זאת, באמצעות 21 מתקני ייצור, תשעה מהם בהודו, ואחרים בצרפת, ספרד, איטליה, אנגליה, הולנד, וייטנאם, סין וארגנטינה. מיזוג בין שתי החברות יספק השלמה גיאוגרפית טובה לשתיהן, שכן החברה ההודית מעוניינת בנוכחות חזקה באמריקה הלטינית, בעוד היא מסוגלת להציע למכתשים את השוק ההודי הצומח במהירות, וכן את פעילותה במדינות הערביות.

UPL אימצה בשנים האחרונות מדיניות של צמיחה באמצעות רכישה של יצרניות גנריות של חומרי הדברה, וכן תיקי מוצר של חומרי הדברה מחברות הכימיה הגדולות בעולם, כמו באייר, דאו ודו פונט, תוך שהיא מחקה את האסטרטגיה שהפכה את מכתשים אגן ליצרנית הגנרית הגדולה בעולם של חומרי הדברה. אחת הרכישות המשמעותיות שביצעה החברה ההודית היתה של חברת Cerexagri הצרפתית (שהיא בעלת מחזור של 250 מיליון דולר בשנה) בנובמבר 2006 תמורת 111 מיליון יורו; מה שהעביר אותה מהמקום ה-16 בין חברות האגרוכימיה העולמיות למקום ה-11. הרכישה היתה הגורם המרכזי לגידול של 23% במכירות ל-285 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2008, אך שחקה את הרווחיות התפעולית התזרימית (EBITDA) ל-19% מהמחזור.

מכתשים אגן בחנה רכישה זו, אך העריכה שהרווחיות הנמוכה של החברה הצרפתית ועלות הפיטורים העצומה של עובדיה אינם מצדיקים את המחיר. בכיריה של מכתשים אגן העריכו בעבר כי החברה ההודית משלמת מחירים מופקעים על חברות, תוך שהיא מנצלת את מכפילי הרווח הגבוהים בבורסה ההודית - ואכן מחירה של מכתשים אגן עלה ב-51%, ואילו מחירה של UPL עלה בשיעור מתון בלבד של 8%. UPL חברה לקרן השקעות פרטית בניסיון לרכוש את השליטה בחברת אריסטה היפאנית, שהיא היצרנית הפרטית הגדולה בעולם של חומרי הדברה, אך הפסידה את העסקה לטובת קרן ההשקעות הפרטית פרמירה. גם במקרה זה בחנה מכתשים את העסקה, אך העריכה שהיא יקרה.

מכתשים אגן עצמה איבדה מומנטום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. החברה בחנה בשנתיים האחרונות את רכישת Albaugh, חברה אמריקאית בעלת בסיס ייצור בארגנטינה ובמקסיקו; את החברה ההודית Nagrajuna; את החברה האוסטרלית Nufarm, היצרנית הגנרית השנייה בגודלה בעולם לאחר מכתשים אגן; ואת אריסטה היפאנית - אך ויתרה על כולן, בעיקר בשל שיקולי מחיר.
באחרונה הודיעה כור על מגעים עם גורמים אסטרטגיים ופיננסיים (ובהם ככל הידוע פרמירה, קרן ההשקעות שרכשה את אריסטה) לצירופם לגרעין השליטה במכתשים אגן. מגעים אלו הופסקו במחצית מאי 2008 לאחר שכור סירבה למכור את גרעין השליטה במכתשים אגן.

  • עוד באותו נושא:
  • דנקנר
  • כור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully