וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים מבקשת לבחון מחדש את מכירת הגז הטבעי לישראל

הארץ

9.6.2008 / 8:53

טענות במצרים: המחיר נמוך משמעותית מהמקובל בשוק. אמורה לספק לישראל מיליארד ו-700 מ"ק של גז טבעי מדי שנה במשך 15 שנים

שר האנרגיה המצרי הודיע אמש (ראשון) כי משרדו יבחן מחדש את עסקת מכירת הגז הטבעי לישראל. הדברים באו בעקבות ביקורת של מפלגות האופוזיציה במצרים, לפיה המחיר בו נמכר הגז לישראל נמוך מהמקובל בשוק. לפי ההסדר, אמורה מצרים לספק לישראל מיליארד ו-700 מ"ק של גז טבעי מדי שנה במשך 15 שנים. לפני כחודש, החל לזרום לישראל גז טבעי ממצרים, כמעט שלוש שנים לאחר שהחל הפרויקט. הזרמת הגז המסחרית הגיעה מספקית הגז המצרית EMG לישראל, והוא מועבר לתחנות הכוח של חברת החשמל באשכול שבאשדוד וברדינג.

"כולם מדברים על השלום, אבל ההישג הממשי המשמעותי ביחסי ישראל-מצרים הוא ההסכם הכלכלי לאספקת גז טבעי למשך 20 שנה" - כך אמר שר התשתיות הלאומיות, בנימין בן-אליעזר, לפני כחודש בראיון ל-TheMarker בעקבות תחילת ההזרמה המסחרית של הגז ממצרים לישראל. "המחשבה שחברת החשמל תחסוך 1.5 מיליון דולר ביום, רק בזכות המעבר הצפוי של תחנות הכוח בחגית ובגזר לגז טבעי - עושה הרגשה טובה. נחסוך עוד מיליארדים עם כניסת הגז לתעשייה וליתר תחנות הכוח שיקומו", הדגיש שר התשתיות.

הסכם אספקת הגז המצרי לחברת החשמל נחתם בשנת 2005 וכולל חוזה אספקה שנתי של 1.7 מיליארד מטר מעוקב למשך 15 שנה. בחוזה ניתנה אפשרות להגדיל את אספקת הגז ב-25% ולהאריכו בחמש שנים נוספות. היקף החוזה מוערך ב-2.5 מיליארד דולר - כאשר חברת החשמל קשורה עם EMG בהסכם Take or Pay (תשלום גם בהעדר צריכה) המתחיל מחר. עם זאת, בשלב זה יוזרם הגז לתחנות המוסקות ממילא בגז טבעי - המגיע משותפות ים-תטיס המתחרה - ולא יוזרם לתחנות הכוח של חברת החשמל בחגית ובגזר. זאת, משום שהחברה טרם השלימה את הכשרת מערכות הגז. חיבור תחנות אלה עוכב במשך חודשים בשל עיצומי עובדי חברת החשמל - והסב לחברה נזקים כספיים גדולים.

ספקית הגז המצרית EMG מוחזקת בבעלות איש העסקים המצרי חוסיין סאלם (28%), PTT התאילנדית (25%), סם זל ודיוויד פישר (12%), חברת הגז המצרית (10%), שותפות מרחב-אמפל אחזקות (-7.59% , 4.99) באנרגיה (8.8%), וכן קבוצת מרחב (8.1%) ואמפל (8.1%) שבשליטת איש העסקים יוסי מימן. עד כה, חתמה EMG על חוזים סופיים ועקרוניים לאספקת 3.8 מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי בשנה בהיקף פוטנציאלי של כ-6.5 מיליארד דולר.

  • עוד באותו נושא:
  • מצרים
  • גז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully