וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלה בצל הטרור

21.10.2001 / 13:51

לפיגוע בניו יורק ולמלחמה בעקבותיו עשויות להיות השפעות כלכליות קשות

גם כיום איש לא יודע כיצד יימשך הקרב שמנהלת ארה"ב נגד הטרור. האי ודאות מותירה את העולם המודרני בלימבו, המטיל צל כבד על התנהלות הכלכלות העולמיות בתקופה הקרובה. אין ספק שהשפעת אירועי 11 בספטמבר - אותה לא ניתן להעריך כיום - תרדוף את הממשלות והכלכלות השונות עוד שנים.

ראשית יש לזכור כי המשק האמריקאי כבר היה בעיצומו של מיתון. התחזיות ערב הפיגוע צפו מיתון מתמשך וצמיחה קטנה מ-2.7% ב-2002. הידרדרות הכלכלה האמריקאית נבעה בעיקר מקריסת ההיי-טק והטכנולוגיה. הפיגוע במגדלי התאומים שינה באחת את התחזיות וקבע רף תחתון נמוך בהרבה.

ראשית, הפיגוע חשף לעיני כל את ערוות הטכנולוגיה המודרנית אל מול "טכנולוגיות" קדומות - הסכין והגרזן. שנית, הפיגוע חשף את העולם לסכנה של התאיידות הבניינים שבהם מרכזי מחשב המכילים את המידע הנדרש למסחר ולפעילות כלכלית וממשלתית. שלישית, העולם המערבי נחשף לעובדת קיומן של אוכלוסיות המתקיימות מתוצר לאומי שערכו פרומיל מהתוצר הגולמי המערבי, שיכולות לייצר טרור עולמי גם כשהן חיות על לחם ומים.

המערב נרתם למציאת פתרונות ארוכי טווח להגנתו. הקמת "קואליציה", גם במחיר העלמת עין מממשלות תומכות בטרור, מאפשרת בשלב זה לארה"ב לפעול נגד החשוד המיידי בפיגוע. ואולם אם יתגלה שאין הוכחה מוחלטת לאחריות בן לאדן לפיגוע, או שהמלחמה לא תביא לתוצאות ממשיות ומיד - ייתכנו עוד פיגועים שיסבו למערב נזק גדול אלפי מונים.

אם ארה"ב תפסיד צפויה אנדרלמוסיה כלכלית

כלכלת ארה"ב כבר ספגה מכה קשה שרישומה יועצם בטווח הקרוב. חברות התעופה, התחבורה, המלונאות, ההובלות וענפים נלווים כבר חשים בצניחה ממשית בהיקפי הכנסותיהן. צמצום שעוד יגבר בחודשים הקרובים ויביא לפיטורי יותר ממיליון עובדים. עקב המיתון צפוי כי הצריכה הפרטית עוד תקטן בתקופה הקרובה וצמיחת המשק האמריקאי עלולה לרדת לסביבות אחוז בודד בשנה הבאה.

בתחום התקשורת צפויה ירידה של כ-25% בביקושים ושיעור דומה בביקושים לשבבים ומחשבים, וכל זאת רק ב-2002. גורל דומה צפוי בטווח הארוך לתעשיות הרכב, המכונות לתעשייה, מוצרי בידור ובנייה. על פי הנתונים האחרונים, גם תעשיית המזון המהיר חווה ירידה משמעותית בהכנסותיה. עד כאן התחזית הוורודה.

אם ארה"ב לא תנצח במלחמתה אנו צפויים לטלטלה קשה שאין לדעת כרגע את היקפה. במקרה של פיגועים נוספים בארה"ב ובמערב תתחיל תקופה ארוכה של ייאוש, אנדרלמוסיה כלכלית, חוסר יכולת לגייס הון למטרת צמיחה, קריסת מערכות הבנקאות העולמית ותוהו ובוהו כלכלי.

התבוססות ארה"ב במלחמה עקרה תביא בטווח הארוך להיחלשות הדולר האמריקאי על חשבון המשקים האירופיים התלויים בכלכלת ארה"ב. כך גם משקי מדינות אסיה. קיטון משמעותי בהיקפי הצריכה בארה"ב תביא מיידית לקיטון בהיקפי היצוא של שאר המדינות לארה"ב. מיתון כלכלי יתפשט בכל מדינות אירופה המערבית. גם ישראל תחוש בכך.

בלהה קשה אף יותר עלולה להתפתח אם הקואליציה נגד הטרור תתפורר עקב התמשכות הלחימה. אם מדינות האיסלאם הקיצוני יתאחדו ויכפו על מדינות איסלאם "מודרניות" להטיל אמברגו נפט על המערב - תהיה במערב גם עליית מחירים הרסנית בכל הנוגע לצריכת אנרגיה. בטווח הארוך תשפיע הנסיקה בעלויות ההובלה על עליית המחירים בזמן מיתון עד כדי פגיעה ביכולת מדינות המערב לספק צרכים בסיסיים לאזרחיהן. מצב זה כבר יתואר כמלחמה עולמית על הישרדות הדמוקרטיות מול ממשלות החושך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully