וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטהקפה פיטרה כ-10% מעובדיה

גיא גרימלנד

12.6.2008 / 12:30

חברת הסטארט אפ הישראלית מעסיקה כ-80 עובדים בישראל ו-15 עובדים בארה"ב. המנכ"ל ירון פינקל: "אין לנו בעיות כלכליות"

חברת הסטארט אפ הישראלית מטהקפה פיטרה השבוע קצת פחות מ-10% מכח האדם של החברה. מטהקפה מעסיקה כ-80 עובדים בישראל ו-15 עובדים בארה"ב. ירון פינקל, מנכ"ל מטהקפה ישראל החדש, ציין כי מדובר בשבעה עובדים.

מטהקפה היא חברת סטארט אפ ישראלית שפיתחה אתר לאחסון ושיתוף של קבצי וידיאו. האתר מעלה לרשת סרטונים של גולשים מכל העולם ומפעיל קבוצת משתמשים גדולה שמסננת את הסרטונים ומדרגת אותם, כדי לקבוע אילו סרטונים הם המעניינים ביותר בכל יום. באוגוסט 2007 סיימה מטהקפה סבב גיוס הון שלישי עם סכום של 30 מיליון דולר. הסיבוב הובל על ידי הקרנות האמריקניות Highland Capital Partners ו-DAG Ventures. השתתפו בו גם קרנות ההון אקסל ובנצ'מרק, אשר היו מושקעות עוד קודם לכן בחברה.

לפי נתוני IVC-Online, החברה גייסה מאז הקמתה כ-49 מיליון דולר. בנוסף, החברה מפעילה מיזם אשר במסגרתו משלמת מטהקפה לגולשים תמורת תוכן שהם מעלים לאתר. מטהקפה משלמת חמישה דולר לכל 1,000 צפיות. זאת, רק לאחר שהסרטון נצפה 20 אלף פעם לפחות וקיבל ביקורות אוהדות מהגולשים שצפו בו. החברה לא נוהגת לדווח על הכנסותיה (מדובר בחברה פרטית) - אך על פי הערכות, ההכנסות מסתכמות בכמה מיליוני דולרים בודדים. חברת המחקר היטוויז מצאה בדו"ח שהתייחס לחודש מארס האחרון כי מטהקפה מדורגת בפער ניכר לעומת יוטיוב בכל הקשור למספר הכניסות לאתרי וידיאו בארה"ב. מבחינת נתונים, היקף התעבורה שלה דומה לאתר DailyMotion.

המנכ"ל פינקל ציין בשיחה עם TheMarker כי הפיטורים לא בוצעו מעמדה של חולשה. "אני מאוד אופטימי לגבי עתידה של החברה. המהלך הנוכחי נעשה ממקום של כוח ועוצמה. למטהקפה אין בעיות כלכליות ויש לה גב כלכלי מוצק. אנחנו גם לא מפסיקים לגייס עובדים, אלא מגייסים עובדים בצורה נקודתית במטרה לתמוך בשינוי שאנחנו עוברים - מחברה שפיתחה מוצר לחברת מדיה". פינקל מציין כי לירידה בשער הדולר אין קשר ישיר לפיטורים. "השינויים שאנחנו מבצעים הם ברמה אסטרטגית. הדולר הוא לא מה שמניע את הפיטורים".

מטהקפה מדווחת כיום על כ-40 מיליון גולשים יחודיים לחודש. "אנחנו רואים גידול יפה בתעבורת הגולשים. ישנה עלייה עקבית". פינקל מחליף בתפקיד את עידו ספרותי שעזב במאי האחרון את החברה. עוד דמות בולטת שעזבה את החברה בשנה האחרונה היא אריק צ'רניאק, מייסד החברה. אייל הרצוג, המייסד השני של מטהקפה, עדיין ממלא תפקיד בחברה. פינקל הצהיר כי הוא סבור ש-2008 היא שנת מפתח עבור מטהקפה. אחד השינויים שהחברה מתכננת לבצע הוא הקמת פלטפורמה שיתופית שתאפשר לגולשים לבנות מאגר נתונים על סרטוני הווידיאו שבאתר. למעשה כל גולש יוכל להגיב ולעדכן כל סרטון. זו פלטפורמה שדומה במודל שלה למודל וויקי - הקהילה היא זו שמעדכנת ובונה את התכנים. "גולשים יוכלו לתת תיאור לסרטונים, לציין תגיות מתאימות ובעצם להגיב ולעדכן כל סרטון שבאתר". עוד שינוי שמטהקפה מתכננת לבצע הוא מעבר מחברת מוצר לחברת מדיה. "אנחנו רוצים לבנות את עצמנו כחברת מדיה ולחזק את ההכנסות מפרסום. היינו רוצים שנהפוך לבית טבעי עבור כל מי שיוצר סרטוני וידאו ביתיים".

פינקל מציין כי מטהקפה קרובה לרווחיות בפעם הראשונה מאז שנוסדה בשנת 2003. האם העובדה שכיום, חמש שנים לאחר הקמתה - זמן לא מבוטל על הכביש - היא קרובה לרווחיות מעידה במשהו על מצבה? גורם ששוחחנו איתו המעורה בחברה, לאו דווקא פסימי. "כל חברה עם המודל העסקי שלה, ובווידיאו באינטרנט זה שונה". הוא מציין כי התחום עדיין בחיתוליו וקשה לראות כיצד מייצרים ממנו כסף. "יוטיוב מפסידה מדי חודש 30 מיליון דולר. השאלה היא איך עושים כסף מהתחום".

"להערכתי, מטה קפה עומדת בפני שלושה תרחישים. הראשון, שהחברה לא מצליחה לייצר רווחים מסרטוני וידיאו ברשת. במקרה הזה אני לא מאמין שלמשקיעים תהיה בעיה להחזיר את הכסף שהושקע בחברה. תרחיש שני הוא שהתחום יתפתח והחברה תצליח לייצר כסף. והתרחיש השלישי שגוף מסוים יחשוב שזה אסטרטגי לרכוש חברה כמו מטהקפה". לפני מספר חודשים חשף TheMarker כי מי שניהלה שיחות עם מטהקפה היתה יאהו, אך המשא ומתן לא הבשיל לרכישה. בוודאי לא בסכום שאז פורסם בכלי התקשורת - 200 מיליון דולר.

  • עוד באותו נושא:
  • מטהקפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully