וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר דורש לפרק את חברת חוצה ישראל

אבי בר-אלי

14.6.2008 / 20:31

במשרד התחבורה מסרבים. שר התחבורה שאול מופז אף הורה להעביר שני פרויקטים בדרום מידי מעצ לידי חברת כביש חוצה ישראל

אגף התקציבים באוצר מבקש לפרק את חברת כביש חוצה ישראל, 15 שנה לאחר שנוסדה. זאת, לאחר שסלילתו של מרבית תוואי הפרויקט מצומת יקנעם שבצפון לאחוזם שבדרום, לאורך של כ-140 ק"מ, תושלם בסוף 2009; ולאור האי בהירות לגבי עתיד סלילת יתר התוואי המתוכנן של הכביש. באוצר הציעו לפרק את החברה העצמאית ולהטמיעה כזרוע פרויקטים בחברה הלאומית לדרכים (מעצ החדשה) - מתוך שיקולים תקציביים-מערכתיים, אך גם בשל החפיפה בפרויקטים העתידיים של שתי החברות. ואולם, במשרד התחבורה הביעו התנגדות נחרצת לכוונה זו. בפגישת מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, עם הממונה על התקציבים באוצר, רם בלינקוב, הבהיר סיטרמן כי המשרד מייעד לחברה את המשך סלילת הכביש, עד צומת כברי שבצפון, ואת חיבורו אל עיר הבה"דים שבדרום (צומת הנגב) - וכי לא יסכים לפירוק החברה.

בתוך כך, הורה בשבוע שעבר שר התחבורה, שאול מופז, על העברת שני פרויקטים מתוכננים מהחברה הלאומית לדרכים (מעצ החדשה) לטיפול חברת חוצה ישראל. מדובר בפרויקט לסלילת קטע כביש 40 מאחוזם לכביש עוקף באר שבע, וכן בפרויקט הענק לשדרוג כביש 31 מלהבים מזרחה.

באוצר הקפיאו לפי שעה את כוונת פירוק החברה, אבל ציינו כי "תפקידה העיקרי של החברה נמצא לקראת סיום, מכיוון שהיקף פעילותה הצטמצם באופן משמעותי", והוסיפו כי "נבחנות האפשרויות ליישום יתר פעילויות החברה באמצעות גופי תחבורה אחרים".

חברת כביש חוצה ישראל היא חברה ממשלתית שנוסדה במארס 93', לקידום ולליווי סלילת פרויקט כביש 6. בתכנון המקורי, נועד כביש חוצה ישראל להיסלל לאורך כ-250 ק"מ, מצומת כברי שבצפון ועד צומת הנגב שבדרום, במתווה P.P.P (שיתוף פעולה בין המגזר הפרטי לציבורי), שאינו נסמך על תקציב המדינה. בין אוגוסט 2002 לבין ינואר 2004 נפתחו לתנועה ארבעת מקטעי הקטע המרכזי של הכביש, משורק ועד נחל עירון (90 ק"מ). הקטע הצפוני של הכביש (קטע 18), בין עירון לבין עין תות, עוכב במשך שנתיים בשל מחלוקת על גילוי קברים בתוואי, ואמור להיפתח לתנועה בסוף 2009. הקטעים הדרומיים של הכביש מומנו לבסוף בידי המדינה, לאחר שנמצאו חסרי כדאיות כלכלית. קטע 19 שבין מחלף שורק לבין קריית גת (23 ק"מ) נפתח לתנועה לפני כמה חודשים, וקטע 20 שבין קריית גת לבין אחוזם (12 ק"מ) ייפתח לתנועה ב-1 ביולי הקרוב. עם פתיחתם של קטעים אלה לתנועה, תעמוד חברת כביש חוצה ישראל בפני צומת דרכים, משום שהקטע הצפוני הבא שבין נחל יקנעם ועד כברי נמצא עתה רק בשלבי תכנון, וביצועו צפוי להיתקל בקשיים ממושכים בשל מחלוקות סטטוטוריות וסוגיות של הפקעת קרקעות מידי הדרוזים. גם חיבור הכביש לצומת הנגב שבדרום נתקל בקשיים תקציביים, ולמעשה חופף במידת מה לפרויקטים קיימים המתוכננים בידי מעצ.

לא ניתן היה לקבל את תגובת חברת חוצה ישראל לדברים עד לפרסום הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully