וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ני"ע מציעה לפטור את חברת החשמל מפרסום דו"חות נומינליים

הארץ

21.10.2001 / 7:25

הדיווח הנומינלי יחייב את כל החברות האחרות במשק; רשות ני"ע: חברת החשמל היא מקרה חריג

מאת בן-ציון ציטרין ועמירם כהן

רשות ניירות ערך מציעה לפטור את חברת החשמל מהתקן החשבונאי החדש של מעבר לדו"חות נומינליים - תקן שיהיה מחייב מבחינת כל החברות האחרות במשק. ברשות הסבירו כי המקרה של חברת החשמל הוא חריג.

חברת החשמל - המנהלת מאבק ציבורי להמשך הדיווח הקיים של דו"חות מתואמים מחשש שייגרמו לה נזקים כבדים - דחתה את הצעת הרשות בטענה כי היא חושפת אותה לתביעות אפשריות מצד משקיעים. חברת החשמל הודיעה כי בכוונתה לתבוע את המוסד לתקינה חשבונאית, שהרשות שותפה בו, על ההחלטה לעבור לדו"חות נומינליים.

ההצעה לפטור את חברת החשמל נחשפה בישיבה של המוסד לתקינה חשבונאית שהתקיימה ב-30 בספטמבר לקראת אישורו מחדש של תקן 12 (מעבר לדו"חות נומינליים). להצעה התנגדו כמה ממשתתפי הישיבה.

רו"ח חיים אסיאג, חבר המוסד, אמר כי כל חריגה שתינתן לחברת החשמל תמצא דרכה גם לחברות אחרות. על כך השיב לו רואה החשבון הראשי של רשות ניירות ערך, ד"ר אייל סולגניק, כי הבקשה של חברת החשמל לחריגה מתקן 12 היא אמנם חריגה, אך יש לשקול אותה באופן מקצועי. לדבריו, ניתן בתנאים מסוימים לחרוג מכללי חשבונאות מקובלים, והוא אינו מכיר אף חברה אחרת שיש לה בעיות כמו שיש לחברת החשמל.

יו"ר המוסד לתקינה, פרופ' אלי אמיר, אמר כי בחו"ל "אף פעם לא הוציאו חברה כחריג מהתקנים עקב לחץ שהופעל על ידי חברה מסוימת". לדבריו, אכן קיימים תקני חשבונאות לענפים מסוימים, אך לא קיימים תקני חשבונאות לחברות מסוימות.

חברת החשמל דרשה שההחרגה המבוקשת תהיה כלולה בתקן, כלומר שהניסוח של תקן 12 יכלול את האפשרות לחרוג ממנו. סולגניק אמר בישיבה כי אינו רואה כיצד יוכל המוסד לתקינה חשבונאית לקבוע כללי הבחנה בין חברות שייכללו בתקן 12 לבין חברות שלא ייכללו בו. הפתרון שהציעה הרשות הוא למעשה מסלול עוקף תקן 12, שיתיר לחברת חשמל לסטות מהתקן על פי אישור פרטני מראש, לאחר שתקן 12 ייכנס לתוקפו בינואר 2003.

בחברת החשמל אמרו כי בשל נסיבות ייחודיות לה - יישום הכלל החדש יגרום עוול לדו"חות הכספיים של החברה ויהפוך אותם למוטעים. על פי הצעת הרשות, לחברה יותר לסטות מהכללים ולהציג שיטת דיווח אחרת תוך הדגשה בולטת בחוות הדעת של רואי החשבון של החברה כי מדובר בצעד חריג ביותר. סולגניק וסגן היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד אמיר שרף, הבהירו כי הרשות יכולה לאשר מראש בקשה להגשת דו"חות שלא לפי הכלל החדש הנהוג (תקן 12) בתנאי שאין חברות נוספות שנהנות מאישור חריג דומה, משום שאם יש יותר מחריגה אחת מהתקן, פירוש הדבר שהתקן אינו ראוי.

הצעת רשות ניירות ערך נמסרה בפגישה שהתקיימה בחודש שעבר בין הסגל הכספי הבכיר של חברת החשמל ורואי החשבון שלה ממשרד קוסט, פורר את גבאי, והסגל המקצועי של רשות ניירות ערך. הפגישה התקיימה לבקשת אנשי חברת החשמל שביקשו להתריע בפני רשות ניירות ערך על הנזקים הכבדים שייגרמו להם בעקבות החלטת המוסד לתקינה חשבונאית למעבר כלל המשק לדיווח נומינלי.

סולגניק ושרף אישרו ל"הארץ" כי הפגישה נועדה לבדוק אם ניתן לבצע סטייה בהסכמה לגבי דו"חות חברת החשמל בתוך כללי החשבונאות.

לטענת חברת החשמל, המעבר לפרסום דו"חות נומינליים יחייב אותה לרשום הפסדים במאות מיליוני שקלים בשנה ולתבוע מרשות החשמל ("הרשות לשירותים ציבוריים חשמל") להעלות את תעריפי החשמל בכ-15%, בנוסף לדרישה קודמת המתבררת בימים אלה ברשות החשמל להעלות את העריפים ב-15%.

בימים אלה מתקיימים דיונים בין היועצים המשפטיים של חברת החשמל לראשי החברה, בעקבות הודעת חברת החשמל על כוונתה להגיש תביעה משפטית כנגד המוסד לתקינה. אנשי חברת החשמל גורסים כי יש לעגן את ההחרגה בכללים, כך שבתקן 12 ייכלל סעיף המתיר לחברה חריגה, בעוד שעמדת רשות ני"ע היא הסכמה לחריגה בלבד.

מקור משפטי בחברת החשמל אמר כי החברה דחתה את הצעת הרשות מפני שאינה "מחזיקה מים מבחינה משפטית", וחושפת את חברת החשמל לתביעות משפטיות מצד גופים ומשקיעים שיראו עצמם נפגעים. לדבריו, הדבר פותח פתח לחברות אחרות לבוא ולדרוש את ההחרגה, ואז קיימת סכנה שהרשות תצטרך לחזור בה מהסכמתה.

כמו כן סבורים בחברת החשמל כי רואה החשבון של החברה ארנסט אנד יאנג בארה"ב - שנציגם בישראל הוא משרד קוסט, פורר את גבאי - לא יאשר הסדר כזה. בדיקה מקדמית עמו הראתה כי אכן אין בכוונתו לאשר הסדר כזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully