וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיקי צולר נלקח לחקירה - חשוד בפלילים

טל לוי

16.6.2008 / 14:22

רשות ניירות ערך והמשטרה פשטו לפני שעה קלה על משרדי יו"ר קרן הפנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית. החקירה קשורה גם למשפטו של אברהם הירשזון

רשות ניירות ערך והמשטרה פשטו לפני שעה קלה על משרדי מיקי צולר, יו"ר קרן הפנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית (הסתדרות הע"ל), והחרימו את כל המחשבים ואלפי דפי מסמכים. צולר עצמו נלקח לחקירה בחשד להתנהלות פלילית בניהול כספי העמיתים. מיקי צולר עשוי להיעצר או להישלח למעצר בית. רשות ני"ע שמרה את העניין בסוד מאחר שככל הנראה החקירה קשורה גם למשפטו של שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון. צולר והירשזון מקורבים זה שנים רבות.

הממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי, מינה לפני עשרה ימים את עו"ד ארנון שגב למפקח המיוחד על קרן הפנסיה הוותיקה והמאוזנת של הסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל). בסוף 2007 חשף TheMarker כי ענתבי מנהל חקירה נגד הע"ל בשל חשש להתנהלות בלתי תקינה. ההערכות הן כי מדובר בחקירה בעקבות עסקות בעלי עניין שביצעה הקרן עם גופים קשורים, בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

במשך שנים ארוכות, האיש החזק בהסתדרות הע"ל היה מיקי צולר, מקורבו של הירשזון. בנוסף, יו"ר הדירקטוריון של דש אייפקס הוא אחיו, יהושע צולר. הע"ל היא אחת מקרנות הפנסיה הוותיקות הבודדות שלא הולאמו במסגרת ההסדר שכפה על ענף הפנסיה שר האוצר לשעבר, בנימין נתניהו, ב-2003. ההסדר כלל את שש קרנות הפנסיה הגירעוניות שהיו בשליטת ההסתדרות הכללית. בענף הפנסיה טענו שאי הכללתה של הע"ל בקרנות המולאמות נבעה משיקולים פוליטיים.

כיום, הע"ל היא קרן מאוזנת אקטוארית, על פי הדו"חות שהציגה, המנהלת נכסים בהיקף של כ-5 מיליארד שקל עם כ-38 אלף עמיתים ופנסיונרים. בשנים קודמות אף הציגה עודף אקטוארי בסכומים גבוהים, של יותר מ-100 מיליון שקל. ייתכן שהבדיקה אינה לגבי גירעון, אלא לגבי היקף העודף שאמור להיות בקרן.

שר האוצר רוני בר-און אישר את מינוי המפקח. ענתבי אמר כי הוא מינה את שגב בעקבות ביקורת שנערכו בקרן, ממנה עלה חשד לחריגות וליקויים המעידים לכאורה על התנהלות בלתי תקינה של הנהלת הקרן. תפקידו של שגב יהיה לבדוק חשדות אלו, וללוות את פעילות ההנהלה מעתה, תוך בדיקה כי היא שומרת על הנהלים. שגב ליווה חלק נכבד מעסקות קופות הגמל וקרנות הנאמנות שנערכו בעקבות רפורמת בכר, ונחשב מומחה בתחום שוק ההון ובמכשירים פיננסיים. ענתבי הדגיש כי יינקטו הפעולות הדרושות כדי לשמור על זכויות העמיתים ולהבטיח כי קרן פנסיה תפעל על פי הוראות הדין.

בסוף 2007 בוצעו חילופים מקיפים בהנהלת הע"ל. יעקב זלוטניק נבחר ליו"ר הדירקטוריון, במקום פרופ' גדעון דורון שסיים את תפקידו לאחר חמש שנים; ורו"ח יובל דרור, שבעבר עבד במשרד רואי חשבון קוסט פורר ובחברת הביטוח מגדל, מונה למנכ"ל במקום ציון כהן. כהן נכלל בטיוטת ההמלצה להגשת כתב אישום נגד שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון - שכיהן בשנות ה-90 כיו"ר הסתדרות הע"ל - בחשד לגניבה והפרת אמונים. הוא אחיו של עובדיה כהן, בעבר גזבר הסתדרות הע"ל, שהיה ממקורביו של הירשזון.

הסתדרות הע"ל מחזיקה ב-24% מבית ההשקעות דש אייפקס, ובאפריל 2006 מכרה 51% מקרן הפנסיה יובלים לבית ההשקעות אייפקס, בעסקה שנחקרה על ידי מבקר המדינה ורשות ני"ע. במאי 2007 מכרה הסתדרות הע"ל לאייפקס את יתרת אחזקותיה בקרן הפנסיה.

פרשת בנק יהב

שמו של מיקי צולר נקשר גם לפרשת בנק יהב - החלטת מנכ"ל משרד האוצר לדחות בשלושה חודשים מכרז למתן שירותי בנקאות מוזלים לעובדי המגזר הציבורי. צולר שסיים את תפקידו כיו"ר בנק יהב בתחילת 2008, הואשם על ידי החשב הכללי לשעבר ירון זליכה באיומים.

במכתב ששלח ירון זליכה ב-13 בדצמבר 2006 לאסנת מנדל, מנהלת מחלקת הבג"צים במשרד המשפטים, נאמר: "זמן רב לפני פרסום המכרז שבנדון קיימתי פגישה אישית עם מכר משותף אליה הגיע בסיומה, בלי תיאום מראש, גם מיכאל (מיקי) צולר, יו"ר בנק יהב. אדגיש כי הפגישה עימו, במשרדו של המכר, התקיימה לאחר שמונה על ידי, ב-8 ביוני 2005, צוות לבדיקת ההתקשרות עם בנק יהב והצורך במכרז, וזאת בהתאם להמלצות דו"ח מבקר המדינה.

"בפגישה זו הבהיר לי צולר כי אם לא תוארך ההתקשרות עם בנק יהב בפטור ממכרז, עלולה להתרחש פגיעה נוספת במעמדי המעורער כביכול. הפגיעה במעמדי, גילה צולר, תיעשה באמצעות עיצומים שתכריז ההסתדרות, מבעלי השליטה בבנק, שתלווה במסע תקשורתי, בטענה כי פעולתי מונעת ממניעים פוליטיים, שבעקבותיו יוכלו לדבריו אולמרט (מ"מ שר האוצר דאז) ורה"מ דאז שרון, לדרוש מהיועץ המשפטי לממשלה את הסכמתו לפיטורי". בהמשך כותב זליכה כי "בעת חופשת חג הסוכות, באוקטובר 2005, התקשר עמי אלי כהן, המשמש כיום ממונה על השכר באוצר ושימש אז מנכ"ל משרד התיירות, תחת השר הירשזון. כהן 'הבהיר' (המרכאות במקור. מ.ב) לי כי אם ברצוני לרצות את הירשזון, כדי שזה ישכנע את מ"מ שר האוצר שלא יתנכל לי, עלי ליצור קשר עם השר הירשזון ולבקש 'לקיים עימו שיחת פיוס ולפעול בעקבותיה כפי שמצופה מחבר'".

זליכה מוסיף כי "לנוכח מסרים אלה התקשרתי למ"מ שר האוצר דאז, אולמרט, עוד באותה חופשת חג, והודעתי לו כי צולר מאיים כי הוא (אולמרט) ורה"מ יפגעו בי על רקע הנושא שבנדון. כמו כן, אמרתי לו כי איומיו של צולר גובלים בפלילים ואני דורש את התערבותו כך שצולר יחדל לאלתר. מסרים אלה פרטתי בפני אולמרט גם בפגישה פנים אל פנים בהגיעי למשרד לאחר חופשת החג. אולמרט הודיע לי שצולר 'שובב' כהגדרתו וכי הוא ידרוש ממנו לחדול מלהעביר איומים במתכונת זאת. ואכן צולר חדל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully