וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התייקרות במחירי הדירות

רנית נחום-הלוי

17.6.2008 / 9:51

מדד תשומות הבנייה עלה במאי ב-1.6% ובענף מעריכים כי עד סוף 2008 יטפס המדד ב-10% נוספים, על רקע נסיקת מחירי הסחורות בעולם

מדד תשומות הבנייה עלה במאי ב-1.6% לעומת אפריל - עלייה חדה בהרבה מזאת שחלה במדד המחירים לצרכן, שטיפס ב-0.7%. באפריל עלה מדד תשומות הבנייה ב-1.3% - ומתחילת השנה זינק ב-3.2%. את העלייה במחירי תשומות הבנייה מרגישים קוני דירות רבים שעדיין לא העבירו את מלוא התשלום על הדירה, מכיוון שלעתים קרובות התשלום מוצמד למדד זה. למשל, מי שעדיין נותרו לו מיליון שקל לשלם על דירה שרכש באפריל ייאלץ להוסיף עוד כ-16 אלף שקל למחיר הדירה.

בענף הבנייה מעריכים כי עד סוף 2008 יעלה מדד תשומות הבנייה ב-10% נוספים. במקרה כזה יאמיר מחירה של דירה שעולה כיום מיליון שקל ב-100 אלף שקל. נוסף על כך, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מתכוונת לתקן את הרכב הסל המשמש לחישוב המדד. מהלך זה יארך כשנה או יותר, אך בסופו - כך מעריכים בענף - ייאלצו רוכשי הדירות לשלם כ-15%-20% נוספים, מעבר לעלייה ה"טבעית" במדד.

"הלקוח צריך לקחת בחשבון כי מדד תשומות הבנייה הולך לעלות בשנים הקרובות בצורה משמעותית מאוד, ומחירי הדירות יעלו בהתאמה", אומר ראול סרוגו, סגן נשיא התאחדות הקבלנים ויו"ר אגף היזמות בהתאחדות. "כדאי יהיה ללקוח פשוט להקדים את התשלומים, וכך לחסוך כמה עשרות אלפי שקלים".

בשורה טובה לקבלנים

מדד תשומות הבנייה הוא למעשה סל מחירים המשקף את העלות של בניית דירה חדשה וכולל את רכיבי הבנייה השונים - שכר עבודה, חומרי בנייה, מלט, חומרי מחצבה ומוצרים נוספים. המדד משתנה לפי סקר שמבצעת כל חודש הלמ"ס, ואמור לשקף את העלויות של הקבלנים. הברזל, למשל, התייקר מתחילת 2008 בכ-70%, ומשמעותה של ההתייקרות הזאת, טוענים הקבלנים, היא עלייה של כ-40 אלף שקל בעלות בנייתה של דירה בשטח 100 מ"ר.

מבחינת התאחדות הקבלנים, העלייה במדד תשומות הבנייה היא מבורכת, בייחוד לאור העובדה שבמהלך 2007 עלה המדד בכ-2.1% בלבד. "מדד תשומות הבנייה למגורים מעוות ולא עודכן זמן רב", טוען סרוגו. "הוא שגוי מבחינת הרכב הסל ומבחינת מדידת מחירים, וכתוצאה מכך לקבלנים נגרם נזק רב".

על רוכשי הדירות לדעת כי הצמדת מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה תלויה רק בתנאי ההסכם שנקבע הקבלן. היא יכולה להיות נתונה למשא ומתן, והלקוח יכול לתבוע להצמיד את מחיר הדירה דווקא לדולר או למדד המחירים לצרכן. עם זאת, כיום, בשל העלייה החדה במדד תשומות הבניה, קבלנים רבים יעדיפו להצמיד את המחיר למדד זה - וליהנות מרווח של עשרות עד מאות אלפי שקלים. "ברגע שהלקוח נדרש לשלם יותר, אנחנו הקבלנים מרוויחים, אבל הדבר גורם לאינפלציה", אומר סרוגו. "לכן אנחנו מצפים שהמדינה תתערב ותשפיע על המשק - לא רק על ידי משחק עם הריבית, אלא גם בצורה שתמתן את התייקרויות עלויות הבנייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully