וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורבים להנהלת לאומי: "פרידמן לא טיפוס קרימנלי"

שרון שפורר

17.6.2008 / 17:41

פרשת ההונאה התגלתה בעקבות ביקורת פנימית של הבנק שנערכה לפני חודשיים. בדיקה מקיפה מצאה 14 הלוואות בהיקפים של 3-1 מיליון שקל שניתנו בניגוד לנהלים

איריס דומאני

(צילום: איריס דומאני, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

פרשת ההונאה (לפי שעה לכאורה) בבנק לאומי, על ידי מנכ"ל לאומי בריטניה מיקי פרידמן, התגלתה בעקבות ביקורת פנימית של הבנק שנערכה לפני חודשיים, וחשפה חריגה סטטיסטית של החזר הלוואות במיליוני שקלים, שניתנו בסניף המרכזי של הבנק. סניף זה, שנוהל על ידי פרידמן במשך כחמש שנים, מספק שירותים ללקוחות בעלי הון ונכסים של עד 10 מיליון שקל. בבנק מצאו כ-5 לקוחות שחדלו מהחזר ההלוואות שקיבלו במהלך 2007.

בעקבות זאת החלו בבדיקת האשראים שניתנו ללקוחות אלו ומצאו כי מדובר באשראים שניתנו באופן אישי על ידי מיקי פרידמן. לאחר בדיקה מקיפה יותר, נמצאו 14 הלוואות כאלו בהיקפים של 3-1 מיליון שקל שניתנו בניגוד לנהלים. חלק מההלוואות ניתנו ללא בטחונות או ערבויות ואת חלקם העמיד פרידמן באופן אישי, למרות שהלוואות שניתנות בהיקף של כ-3 מיליון שקל נדרשות לעבור ועדת אשראי של הבנק. בשל העובדה שההלוואות ניתנו כאילו הועמדו בגינן בטוחות, נדרשו הלקוחות לשלם בעבורן ריבית נמוכה יותר. הפקידים בסניף סיפרו כי לא ביקשו את המסמכים הדרושים, מאחר שמיקי פרידמן הגיע אליהם עם הלקוחות, אמר שהמסמכים אצלו ואישר להעמיד להם אשראי.
בלאומי פנו גם ללקוחות שקיבלו הלוואות וביקשו לדעת כיצד קיבלו את האשראי מבלי שעמדו בדרישות. אחד הלקוחות סיפר כי לא נדרש לספק ערבות או להעמיד בטחונות לאחר ששילם למיקי פרידמן כחצי מיליון שקל. מאוחר יותר בחקירה סיפר לקוח אחר כי שילם לפרידמן כ-300 אלף שקל עבור קבלת הלוואה.

כחודש לאחר תחילת החקירה הפנימית של לאומי החלה גם המשטרה לחקור בפרשה. לאחר חודש של חקירה סמויה, התקשרו בשבוע שעבר ממשרדי הביקורת של לאומי לפרידמן בבריטניה וביקשו ממנו להשיב על מספר שאלות. המטרה היתה לעצור את פרידמן בארץ, שכן בבריטניה מדובר בהליך יותר מסובך. פרידמן הגיע לארץ ביום ראשון וביום שני נפגש עם הביקורת הפנימית של הבנק, ונשאל על פי הוראת המשטרה לגבי שתי הלוואות בלבד, שלגביהן נמצאו אי סדרים. פרידמן השיב כי מדובר בטעות בשיקול הדעת ויצא לביתו. ביום שלישי נעצר, ועימו עוד כ-14 אנשי עסקים שהיו מעורבים בפרשה.

אם לשפוט על פי דברי אחד המקורבים להנהלה, בלאומי סירבו לעכל את ההאשמות נגד פרידמן: "לא מדובר בטיפוס קרימנלי, מדובר בבנקאי בכיר בעל ותק של 35 שנה", אמר.

פרידמן הוא אכן בנקאי ותיק: ב-2002 מונה למנהל הסניף המרכזי אחרי יותר מ-30 שנה בבנק, והחשדות לגבי השוחד ואי הסדרים במתן הלוואות בבנק נוגעים רק לחודשים ספורים ב-2007, שכן בספטמבר 2007 כבר מונה להיות מנכ"ל לאומי בריטניה.

מבנק לאומי נמסר בתגובה:"במסגרת בדיקה שוטפת שנערכה בחודשים האחרונים על ידי מערך הביקורת הפנימית של הבנק, התגלו אי סדרים באישור הלוואות על ידי מיקי פרידמן, בעת ששימש כמנהל סניף".

"הבדיקה מצביעה על מקרה חריג, אשר אין לו כל השלכה על לקוחות הבנק", מדגישים בלאומי. "כמו כן, יובהר כי למיטב ידיעת הבנק אין מדובר בגרימת הפסדים מהותיים לבנק. בבדיקה עלו בין השאר נושאים אשר אין ביכולת הבנק לבדוק לבדו ועל כן הוחלט לפנות למשטרה, על מנת שתבדוק היבטים אלה. בנוסף, הוצא מר פרידמן באופן מיידי לחופשה עד להתבהרות התמונה וקבלת החלטה בעניינו.

"הבנק דיווח כנדרש על ממצאי הביקורת למפקח על הבנקים בבנק ישראל. בנוסף, בשל העובדה שמר פרידמן מכהן כיום כמנכ"ל בנק לאומי בריטניה, המליץ דירקטוריון בנק לאומי לדירקטוריון בנק לאומי בריטניה למנות ממלאי מקום לפרידמן באופן זמני. יש להדגיש כי הפרשה אינה קשורה בכל דרך שהיא לבנק לאומי בריטניה או ללקוחות בנק לאומי בריטניה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully